قبل از ازدواج

پرسش: آیا رابطه میان زن و مردی که قصد ازدواج دارند و مطمئن به ازدواج هستند، اشکال دارد؟

تا زماني که بين زن و مرد عقد شرعي ازدواج -موقت يا دائم- به صورت صحيح خوانده نشود ، با هم نامحرم هستند . هر نوع ارتباط غير متعارف بين آن ها حرام است ، هرچند قصد ازدواج هم داشته باشند.
حتي نگاه کردن با قصد لذت به صورت و دست هاي همديگر و نگاه کردن بدون قصد لذت به بدن همديگر و دست دادن به هم و خنديدن و شوخي کردن با هم و صحبت هاي تحريک کننده حرام است.(1)
تنها رضايت به ازدواج و علاقه داشتن به هم، سبب حلال شدن رابطه بين آن ها نمي شود، بلکه بايد عقد شرعي ازدواج با رعايت شرائط آن بين شان خوانده شود، آن وقت با هم محرم مي شوند.
پي نوشت:
1. امام خميني(ره)، توضيح المسائل، مسئله: 2433.

آيا ديدن بدن دختر قبل از ازدواج جايز است.ديدني كه به نيت انجام تكليف الهي ازدواج باشد و نه از روي هوي وهوس.

پرسشگر گرامي با سلام و سپاس از ارتباطتان با اين مرکز
نگاه كردن مرد به صورت يا بدن زنى كه مى‏خواهد با او ازدواج كند و زن هم قبول کرده و قصد ازدواج جدي باشد، به منظور آگاه شدن از حُسن و عيب او جايز است، غير از عورتين به بدن او بدون قصد لذت نگاه کند لکن احتياط آن است که اگر غير از صورت و موها و کف دست ،ساير قسمت هاي بدن زن را نگاه کند، از روي پارچه نازک به بدن او نگاه کند.(1) البته نگاه به بدن مي تواند از طريق زنان محرم خانواده صورت گيرد.
پي نوشت:
1. امام خميني، تحرير الوسيله، ج2 کتاب النکاح ،مسأله 28 ،ص 245، در مسائلي که از رهبري استفتا نشده و فتوي نداده باشد، فتواي حضرت امام براي مقلدين رهبري حجت است.

مطلب ارسالی شما بعد تایید مدیریت در سایت نمایش داده خواهد شد.

مطلب ارسالی شما بعد تایید مدیریت در سایت نمایش داده خواهد شد.