۱۴۰۴/۰۵/۲۳ ۱۰:۳۶ شناسه مطلب: 100575
پرسش:
شباهتهای جنگ خندق و جنگ تحمیلی 12 روزه ایران و اسرائیل را بیان کنید.
در جریان غزوه خندق (۵ هـ / ۶۲۷ م) با توطئة یهودیان، قبیله قریش با متحدانش از دیگر قبایل کفار عرب و یهود، برای ریشهکن کردن اسلام بر ضد پیامبر صلیاللهعلیهوآله و مسلمانان همداستان شدند. (1) در جنگ ۱۲ روزه تحمیلی رژیم صهیونیستی علیه ایران نیز این رژیم به همراه امریکا و دیگر همپیمانش سعی در ضربه زدن به انقلاب اسلامی و درنهایت سرنگونی نظام اسلامی داشتند.
مطالعه این جنگها بازگوکننده این مطلب است که گرچه زمینه تاریخی، فناوری و بازیگران این جنگها متفاوت بودند، اما هر دو جنگ شباهتهای متعددی دارند که در ادامه شباهتهای هر دو جنگ تبیین خواهد شد.
شباهتهای جنگ خندق و جنگ تحمیلی 12 روزه
۱. ماهیت تدافعی و جنگ ارادهها
• جنگ خندق:
مسلمانان مدینه با پیشنهاد سلمان فارسی خندقی در اطراف شهر حفر کردند تا از ورود سپاه احزاب جلوگیری کنند.(2) راهبرد اصلی دفاعی و مبتنی بر فرسایش دشمن بود.
• جنگ ۱۲ روزه ایران و اسرائیل:
در طول جنگ 12 روزه نیروهای مسلح ایران بهجای حمله زمینی، بر دفاع فعال، استفاده از موشکها و پهپادها و جنگ فرسایشی هوایی / موشکی تکیه کردند تا دشمن را از اهداف خود ناامید کنند.
• شباهت:
تمرکز بر مقاومت و فرسایش بهجای تهاجم و درگیری نظامی مستقیم.
۲. جنگ روانی و ایجاد رعب
• جنگ خندق:
کشته شدن عمرو بن عبدود و شکست احزاب موجب فروپاشی روحیهی دشمن شد. (3)
• جنگ ۱۲ روزه:
شلیک موشکها به عمق سرزمینهای اشغالی و آسیب به وجههی اسرائیل، همراه با ادامه حملات، اثر روانی شدیدی بر دشمن گذاشت.
• شباهت:
ضربه روانی به دشمن نقش کلیدی در تغییر معادله جنگ داشت.
۳. ائتلاف دشمنان
• جنگ خندق:
مجموعهای از قبایل مشرک و یهودی بهعنوان یک ائتلاف گسترده (احزاب) به مدینه حمله کردند. (4)
• جنگ ۱۲ روزه
اسرائیل با پشتیبانی آمریکا و متحدان غربی وارد جنگ شد.
• شباهت:
حضور ائتلاف متحد علیه یک حاکمیت اسلامی.
4. نوآوری تاکتیکی / عامل غافلگیری
• جنگ خندق:
ابتکار حفر خندق دشمن را غافلگیر کرد و تاکتیک سنتی عربها را بیاثر نمود.
• جنگ ۱۲ روزه:
استفاده گسترده از پهپاد، جنگ سایبری و موشکهای دقیق، تاکتیکهای مرسوم نظامی اسرائیل را ناکارآمد کرد.
• شباهت:
نوآوری در دفاع که دشمن را در بنبست فروبرد.
۵. پایان جنگ با پیروزی سپاه اسلام
• جنگ خندق:
این جنگ در انتها با در هم شکسته شدن روحیه سپاه شرک درنتیجه کشته شدن عمرو بن عبدود با عقبنشینی سپاه شرک و برگشت به مکه به پایان رسید. (5)
• جنگ ۱۲ روزه:
رژیم صهیونیستی بعد از مشاهده قدرت مانور موشکهای ایرانی در عبور از پیشرفتهترین سامانههای پدافندی دنیا و قدرت تخریب موشکهای ایرانی و در هم شکسته شدن روحیه ساکنان سرزمینهای اشغالی از امریکا خواست تا از ایران بخواهد که آتشبس را بپذیرد.
• شباهت:
پایان با پیروزی مدافع و ناکامی دشمن.
۶. تثبیت جایگاه جبهه مدافع
• بعد از خندق:
قدرت و اعتبار سیاسی و اجتماعی مسلمانان در جزیرهالعرب تقویت شد. (6)
• بعد از جنگ ۱۲ روزه:
محور مقاومت و ایران موقعیت سیاسی و بازدارندگی خود را ارتقا دادند.
• شباهت:
ارتقاء موقعیت و مشروعیت جبهة مدافع پس از جنگ.
7. خیانت از داخل سرزمین اسلامی
در جریان جنگ خندق یهودیان بنیقریظه با پیمانشکنی سعی در حمله به مدینه و ایجاد رعب و وحشت داشتند که پس از شکست احزاب، پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآله به مقابله با آنان برخاستند و آنان را متناسب با جرمشان مجازات کردند. (7)
در جریان جنگ ۱۲ روزه برخی از عُمال رژیم صهیونیستی و منافقین در داخل کشور اقدام به خرابکاری و ایجاد رعب و وحشت کردند که بخش عمدهای از آنان حین جنگ و بعدازآن دستگیر و منتظر اجرای اشد مجازات متناسب با جرمشان هستند.
شباهت:
خیانت عُمال یهود در هر دو جنگ، مجازات آنان توسط حاکمیت اسلامی.
نتیجه:
مطالعه تطبیقی جنگ خندق و جنگ ۱۲ روزه ایران و رژیم صهیونیستی نشان میدهد که باوجود تفاوتهای بنیادین در زمان، فناوری و بازیگران، هر دو نبرد بر یک الگوی مشترک استوار بودهاند: استفاده از راهبرد دفاع فعال، ابتکارهای غیرمتعارف در میدان نبرد برای ایجاد غافلگیری، تأکید بر جنگ روانی و فرسایش اراده دشمن، مقابله با ائتلافهای گسترده دشمنان خارجی و درنهایت شناسایی و مجازات عناصر خائن داخلی که امنیت جبهه را تهدید میکردند. پیامد مشترک این دو جنگ، شکست دشمن در دستیابی به اهداف خود و تقویت مشروعیت، انسجام داخلی و جایگاه سیاسی جبهه مدافع در سطح منطقهای بود؛ الگویی که نشان میدهد مدیریت هوشمندانه تهدیدهای بیرونی و درونی میتواند حتی در شرایط نابرابری قدرت، معادله نبرد را به سود حاکمیت اسلامی تغییر دهد.
پینوشتها:
1. صالحی شامی، محمد بن یوسف، سبل الهدی و الرشاد فی سیره خیر العباد، تحقیق عادل احمد عبدالموجود و علیمحمد معوض، بیروت، ۱۴۱۴ ق، ج ۵، ص ۴۱۵.
2. القمی، تفسیرالقمی، قم، دارلکتاب، چاپ سوم، ۱۴۰۴ ق، ج ۲، ص ۱۷۷.
3. واقدی، محمد بن عمر، المغازی، تحقیق مارسدن جونس، لندن، ۱۹۶۶ م، ج ۲، ص ۴۷۱ ـ ۴۷۰؛ ابن هشام، السیره النبویه، تحقیق ابراهیم الابیاری و مصطفی السقاء و عبدالحفیظ شلبی، بیروت، بیتا، ج ۳، ص ۲۳۷ ـ ۲۳۴.
4. واقدی، محمد بن عمر، المغازی، تحقیق مارسدن جونس، لندن، ۱۹۶۶ م، ج ۲، ص ۴۴۲ ـ ۴۴۳.
5. مجلسی، محمدباقر، بحارالانوار، بیروت، دارالاحیاء التراث، 1403 ق، ج ۲۹، ص ۲.
6. شیخ مفید، محمد بن محمد بن نعمان، الارشاد فی معرفه حجج الله علی العباد، قم، کنگره شیخ مفید، چاپ اول، ۱۴۱۳ ق، ج ۱، ص ۱۰۶ ـ ۱۰۵؛ ابن ابی الحدید، شرح نهجالبلاغه، چاپ افست بیروت، بیتا، ج ۱۹، ص ۶۲؛
7. واقدی، محمد بن عمر، المغازی، تحقیق مارسدن جونس، لندن، ۱۹۶۶ م، ج ۲، ص 460- ۴۷۴.