خمس پس انداز

اگر شخصی به قصد خرید ماشین اقساطی هر ماه مقداری پول را به یکی ازشعب خودروسازی تحویل می داده و پس از مدتی تصمیم به گرفتن پولش می کند ایا به این پول که سود هم روی ان امده خمس تعلق می گیرد؟

با سلام و آرزوي قبولي طاعات و عبادات شما در اين ماه عزيز؛ و تشكر به خاطر ارتباطتان با اين مركز؛
در صورتي که پول مذکور را براي خريدن ماشين نياز داشته و الآن هم با پول مذکور قصد خريدن ماشين را داشته و براي خريد ماشين سواري مورد نياز، نا چار به پس انداز تدريجي باشد ، به پول مذکور و سود آن خمس تعلق نمي گيرد.
اما اگرهنوز نياز به ماشين دارد و مي خواهد ماشين بخرد،خمس ندارد(1).
پي نوشت:
1. سؤال از دفتر آيت الله شبيري زنجاني.

ایا اگر شخصی سال ها قبل پول پس انداز می کرده و خانه اش را با ان پول ساخته ایا به ان پول خمس تعلق می گرفته است؟ مرجع ایت ا... شبیری زنجانی می باشد.

در فرض سؤال خمس ندارد:

به نظر آيت الله زنجاني در صورتي که براي تهيه و خريد منزل ناچار به پس انداز تدريجي بوده است، به پس انداز براي خريد خانه هرچند سال ها طول بکشد ،خمس تعلق نمي گيرد .(1)
پي نوشت:
1. سؤال از دفتر آيت الله شبيري زنجاني.

با سلام و خسته نباشید مدتی هست که پدرم با مبلغی در بانک برای من وخودش مشترکا یک حساب باز کرده وبا اینکه سود پول قانونا مال هر دوی ماست واو هم میتواند برداشت کند می گوید سود پول مال توباشه.حالا اگه من بخوام سود پولم را جایی استفاده کنم شرعا بدون اجازه پدرم ایرادی داره؟ دیگه اینکه برای دادن خمس سود این پول آیا باید ببینیم مقدار مال نسبت به سال قبلش اضافه شده یا نه ؟ یا اگه از اخرین باری که خمسش رو دادم بیشتر نشده نباید خمس بدم؟ممنون

با سلام و آرزوي قبولي طاعات و عبادات شما در اين ماه عزيز؛ و تشكر به خاطر ارتباطتان با اين مركز؛
1- در فرض سؤال که پدر شما گفته است سود پول مال شما باشد، مي توانيد بدون اجازه پدر خود از سود آن استفاده کنيد . در راه مشروع هر جوري که مصرف کنيد ، اشکال ندارد.
2- در صورتي که در بين سال سود پول به مصرف نرسد، و تا پايان سال خمسي سود پول پس انداز بماند،
نسبت به سهم پول خود شما خمس تعلق مي گيرد،هر مقداري که باشد،بايد خمس آن را پرداخت کنيد .
اما آن مقدار سودي که سهم پدر شما مي شود به شما بخشيده است،به نظر رهبري خمس ندارد.
معمولا هر ماه به سود پول اضافه مي شود . مقداري که سود بر پول اضافه شود،در پايان سال خمسي دادن خمس سودي که سهم خود شما مي باشد،واجب است ، فرق نمي کند کم باشد يا زياد .
هم چنين پس اندازي که در بانک گذاشته ايد،اگر از پول هديه است ،خمس ندارد اما اگر از منافع بين سال بوده ، اگر قبلا خمس آن داده نشده، بايد خمس اصل سرمايه پس انداز در بانک را نيز پرداخت کنيد (1).
اگر خمس پول را يک مرتبه داده باشيد و در سال بعد چيزي برآن اضافه شده باشد،خمس اضافه را پرداخت کنيد . اگر چيزي اضافه نشده باشد،خمس ندارد .
پي نوشت:
1.آيت الله خامنه اي، استفتائات، سؤال 896 و 897.

دختری هستم 27 ساله مجرد و شاغلم. که با والدینم زندگی میکنم و همه ی حقوق ماهیانه ام را با توجه به اینکه لازم دارم اما پس انداز میکنم ایا به این پس انداز خمس تعلق میگیرد؟

پرسشگر گرامي با سلام و سپاس از ارتباطتان با اين مرکز
خمس دارد ، ولي در موارد ضروري حاكم شرع مي تواند ارفاق هائي لحاظ كند.(1)
پي نوشت ها:
1. آيت الله مكارم، استفتا آت، ج2، س 516 .

مطلب ارسالی شما بعد تایید مدیریت در سایت نمایش داده خواهد شد.