اذان ظهر

سلام،

1- چرا زمان جنگ (صحرای کربلا) حضرت زین العابدین حضور نداشت؟ میگن مریض بوده ولی اگه مریض بوده کجا بوده، مگه خانواده همه با هم نبودن؟ چطور حضرت عباس بودن ولی ایشون نبودن؟

2- چطور می تونه آدم بین سه تا محل، دوتاشو انتخاب کنه مثلا من متولد یه شهری هستم که تا 20 سالگی اونجا زندگی کردم، بعد برای کارم رفتم به یه شهر دیگه و اونجا شروع به زندگی و کار کردم و بعد به مأموریت فرستاده شدم به یه جای دیگه که سه ساله که الان اونجا هستم، حالا من زمانی که بر می گردم مرخصی هم به شهر دوم میرم و هم محل تولدم حالا کجا نمازم شکسته و کجا درسته؟

3- ملاک شروع کردن روزه اذان ظهر هست یا اذان صبح؟ یعنی وقتی من تو جاده هستم و دارم به سمت مثلا زادگاهم میرم اگه بعد اذان صبح برسم روزم شکسته هستش یا اینکه تا قبل اذان ظهر برسم درسته؟ ممنون میشم جواب بدین

پاسخ1:
امام سجاد (ع) درکربلا حضور داشت و با اهل بيت (ع) بود .تا برگشت اهل بيت از شام به مدينه با آنان بود. همچنان که حضرت عباس (ع) در کر بلا بود. از آن جائي که امام سجاد بيمار بود، توان مبارزه را نداشت و دشمن هم در باره ايشان چندان حساس نبود، زيرا تصور مي کرد خود وي از دنيا مي رود، اين در حالي است که حضرت ابوالفضل (ع) سالم و از پر چمداران امام حسين(ع) بود و دشمن نيز سخت نسبت به وي حساس و از ايشان احساس خطر مي نمود. درصدد به شهادت رساندن ايشان بود. اگر امام سجاد (ع) بيمار نبود، وي نيز مانند ساير ياران امام حسين(ع) در جنگ شرکت مي نمود. در ضمن بيماري امام سجاد (ع) تقدير الهى بود، براى اين كه امام سجاد زنده بماند و نسل امام حسين از اين طريق حفظ شود. بيمارى سبب نجات ايشان شد. دشمنان چند بار تصميم گرفتند حضرت را بكشند، اما چون بيمارى او شديد بود گفتند: بيمارى او را مى‏ كشد، چرا او را بكشيم.(1) حميد بن مسلم گويد: به اتفاق شمر بن ذى الجوشن در خيمه‏ ها عبور مى‏ كرديم تا به على بن حسين(ع) رسيديم، ديديم در شدت مرض در بستر غم و بيمارى و ناتوانى خوابيده است، و با شمر جماعتى از رجاله بودند، گفتند: آيا اين بيمار را بكشيم؟ گفتم: سبحان اللَّه! چگونه بي رحم مردميد. همين مرض او را خواهد كشت. بدين وسيله شر ايشان را از حضرت برگردانيدم.( 2 )

پى نوشت‏ها:
1 . مرتضى مطهرى، حماسه حسينى، ج 1، ص 97 - 98.
2 . شيخ عباس قمى، منتهى الآمال، ج 1، ص 399.
-------------------------------------

پاسخ2:
نماز انسان در وطن (اصلي ، حکمي ، اتخاذي ) کامل است. همچنين در غير وطن اگر قصد ماندن ده روز را داشته باشد، کامل است.
شهري که در آن متولد شده ايد، وطن اصلي شما مي باشد. اگر موقعي که از آن نقل مکان مي کرديد، اعراض نکرده باشيد (قصد داشته باشيد که به هيج وجه براي زندگي به آن جا برنگرديد) همچنان وطن شما مي باشد. هروقت که به آن جا مي رويد، نماز شما کامل است.(1)
اما شهري که براي کار به آن جا رفتيد، اگر بنا داشتيد که به صورت دايم و يا به مدت هفت الي هشت سال در آن جا زندگي کنيد، آن جا هم وطن شما مي باشد. اگر از آن شهر هم اعراض نکرده باشيد، همچنان وطن شما باقي مي ماند.(2)
شهري که براي ماموريت به آن جا رفته ايد، حکمش مانند همان شهري است که براي کار به آن جا رفته ايد.
انسان علاوه بر وطن اصلي مي تواند دو وطن ديگري هم داشته باشد.

پي نوشت ها:
1. آيه الله خامنه اي ، استفتائات ، س 703 .
2 . همان ، س695 .
-------------------------------------

پاسخ3:
در صورتي که مسافر تا قبل از اذان ظهر به زادگاه خود برسد و در طول روز، يعني بعد از اذان صبح چيزي که روزه را باطل مي کند، انجام نداده باشد، بايد روزه بگيرد.(1)
بنابراين اگر قبل از اذان صبح ويا بعد از اذان صبح تا قبل از اذان ظهر به وطن خود برسيد ،روزه شما صحيح است.

پي نوشت :
1.توضيح المسائل مراجع ، ج1، م 1722.

با سلام من ساکن و متولد بندرعباس هستم ،پدر و مادر وهمسرم متولد یکی از روستاهای اطراف است. با این وجود من میتوانم به آن مکان جهت دید وبازدید بروم ؟آیا اشکالی در روزه من به وجود نمی آید?

با سلام و آرزوي قبولي طاعات و عبادات شما در اين ماه عزيز؛ و تشكر به خاطر ارتباطتان با اين مركز؛
جهت ديد و بازديد رفتن اشکال ندارد اما اگر روستايي که مي خواهي بروي، فاصله اش تا بندر عباس 5/22کيلومتر يا بيش تر باشد، نماز شما بدون قصد ده روزدر آن روستا شکسته است.بلي اگر بعد ازاذان ظهر از بندر عباس حرکت کني، روزه آن روز صحيح است . از آن طرف هم اگر قبل از اذان ظهر به بندر عباس برسي ،روزه ات صحيح است .
اگر فاصله کم تر از 5/22 کيلومتر است، نماز و روزه ات در روستا کامل است.(1)
پي نوشت:
1.آيت الله خامنه اي، استفتائات، س640.

باعرض سلام و خسته نباشيد شغل بنده دانشجو مي باشدو ساكن يكي از شهرستانهاي استان اصفهان مي باشم در مرداد ماه سال جاري كلاسهايي در يكي از اموزشگاه هاي سطح شهر اصفهان ثبت نام نموده ام كه تا اواسط ماه رمضان به طول خواهد انجاميد. كلاسها در راستاي بهبود رشته تحصيلي بنده ميباشد و از رفتن به كلاسها هيچ گونه منبع درامدي براي بنده حاصل نمي گرددو تاريخ كلاسها روزهاي زوج در هفته مي باشد. با توجه به موارد مذكور بنده خواستارم تا حكم شرعي مربوطه را در رابطه با شرايطم بدانم.ضمنا بنده از آيت الله بهجت تقليد مي نمايم با تشكر فراوان

با سلام و آرزوي قبولي طاعات و عبادات شما در اين ماه عزيز؛ و تشكر به خاطر ارتباطتان با اين مركز؛
در صورتي که از شهر شما تا اصفهان (22/5) کيلو متر يا بيش تر باشد، نماز شما شکسته و روزه صحيح نيست .(1)
اگربعد از اذان ظهر از شهر خود خارج شويد ،روزه شما صحيح است .همچنين اگر قبل از اذان ظهراز اصفهان به شهرخود برگرديد ، به گونه اي که قبل از گفتن اذان در شهر خود باشيد و چيزي که روزه را باطل مي کند، انجام نداده باشيد، روزه صحيح است.(2)
مسافرت در ماه رمضان اشکال ندارد، در صورتي که به علت مسافرت روزه نگرفتيد ،بايد قضاي آن را به جا آوريد.
پي نوشت ها:
1. سوال تلفني از دفتر(7743271-0251) آيه الله بهجت.
2.آيه الله بهجت ، توضيح المسائل ،م1357 ،1358 .