وطن

سلام،

1- چرا زمان جنگ (صحرای کربلا) حضرت زین العابدین حضور نداشت؟ میگن مریض بوده ولی اگه مریض بوده کجا بوده، مگه خانواده همه با هم نبودن؟ چطور حضرت عباس بودن ولی ایشون نبودن؟

2- چطور می تونه آدم بین سه تا محل، دوتاشو انتخاب کنه مثلا من متولد یه شهری هستم که تا 20 سالگی اونجا زندگی کردم، بعد برای کارم رفتم به یه شهر دیگه و اونجا شروع به زندگی و کار کردم و بعد به مأموریت فرستاده شدم به یه جای دیگه که سه ساله که الان اونجا هستم، حالا من زمانی که بر می گردم مرخصی هم به شهر دوم میرم و هم محل تولدم حالا کجا نمازم شکسته و کجا درسته؟

3- ملاک شروع کردن روزه اذان ظهر هست یا اذان صبح؟ یعنی وقتی من تو جاده هستم و دارم به سمت مثلا زادگاهم میرم اگه بعد اذان صبح برسم روزم شکسته هستش یا اینکه تا قبل اذان ظهر برسم درسته؟ ممنون میشم جواب بدین

پاسخ1:
امام سجاد (ع) درکربلا حضور داشت و با اهل بيت (ع) بود .تا برگشت اهل بيت از شام به مدينه با آنان بود. همچنان که حضرت عباس (ع) در کر بلا بود. از آن جائي که امام سجاد بيمار بود، توان مبارزه را نداشت و دشمن هم در باره ايشان چندان حساس نبود، زيرا تصور مي کرد خود وي از دنيا مي رود، اين در حالي است که حضرت ابوالفضل (ع) سالم و از پر چمداران امام حسين(ع) بود و دشمن نيز سخت نسبت به وي حساس و از ايشان احساس خطر مي نمود. درصدد به شهادت رساندن ايشان بود. اگر امام سجاد (ع) بيمار نبود، وي نيز مانند ساير ياران امام حسين(ع) در جنگ شرکت مي نمود. در ضمن بيماري امام سجاد (ع) تقدير الهى بود، براى اين كه امام سجاد زنده بماند و نسل امام حسين از اين طريق حفظ شود. بيمارى سبب نجات ايشان شد. دشمنان چند بار تصميم گرفتند حضرت را بكشند، اما چون بيمارى او شديد بود گفتند: بيمارى او را مى‏ كشد، چرا او را بكشيم.(1) حميد بن مسلم گويد: به اتفاق شمر بن ذى الجوشن در خيمه‏ ها عبور مى‏ كرديم تا به على بن حسين(ع) رسيديم، ديديم در شدت مرض در بستر غم و بيمارى و ناتوانى خوابيده است، و با شمر جماعتى از رجاله بودند، گفتند: آيا اين بيمار را بكشيم؟ گفتم: سبحان اللَّه! چگونه بي رحم مردميد. همين مرض او را خواهد كشت. بدين وسيله شر ايشان را از حضرت برگردانيدم.( 2 )

پى نوشت‏ها:
1 . مرتضى مطهرى، حماسه حسينى، ج 1، ص 97 - 98.
2 . شيخ عباس قمى، منتهى الآمال، ج 1، ص 399.
-------------------------------------

پاسخ2:
نماز انسان در وطن (اصلي ، حکمي ، اتخاذي ) کامل است. همچنين در غير وطن اگر قصد ماندن ده روز را داشته باشد، کامل است.
شهري که در آن متولد شده ايد، وطن اصلي شما مي باشد. اگر موقعي که از آن نقل مکان مي کرديد، اعراض نکرده باشيد (قصد داشته باشيد که به هيج وجه براي زندگي به آن جا برنگرديد) همچنان وطن شما مي باشد. هروقت که به آن جا مي رويد، نماز شما کامل است.(1)
اما شهري که براي کار به آن جا رفتيد، اگر بنا داشتيد که به صورت دايم و يا به مدت هفت الي هشت سال در آن جا زندگي کنيد، آن جا هم وطن شما مي باشد. اگر از آن شهر هم اعراض نکرده باشيد، همچنان وطن شما باقي مي ماند.(2)
شهري که براي ماموريت به آن جا رفته ايد، حکمش مانند همان شهري است که براي کار به آن جا رفته ايد.
انسان علاوه بر وطن اصلي مي تواند دو وطن ديگري هم داشته باشد.

پي نوشت ها:
1. آيه الله خامنه اي ، استفتائات ، س 703 .
2 . همان ، س695 .
-------------------------------------

پاسخ3:
در صورتي که مسافر تا قبل از اذان ظهر به زادگاه خود برسد و در طول روز، يعني بعد از اذان صبح چيزي که روزه را باطل مي کند، انجام نداده باشد، بايد روزه بگيرد.(1)
بنابراين اگر قبل از اذان صبح ويا بعد از اذان صبح تا قبل از اذان ظهر به وطن خود برسيد ،روزه شما صحيح است.

پي نوشت :
1.توضيح المسائل مراجع ، ج1، م 1722.

مطلب ارسالی شما بعد تایید مدیریت در سایت نمایش داده خواهد شد.

اگر قراربرقصد10 روزباشدمن بعداز اذان مغرب به محل كارم برسم قصد10 روز من تا اذان ظهر روز 10 مي شود يا تا اذان مفرب روز10؟اگر قصد10روز كرده باشم روز2بعداز اذان ظهر ماموريت بروم وازحدترخص خارج شوم وبعد از اذان مغرب دوباره برگردم ايا نيازي دوباره به قصد 10 ميباشد؟ باتشكرجامع راهنمايي كنيد

با سلام و آرزوي قبولي طاعات و عبادات شما در اين ماه عزيز؛ و تشكر به خاطر ارتباطتان با اين مركز؛
اگر لااقل در بين هر ده روز يک بار بين محل کار و منزل يا بين محل کار و محل ماموريت رفت و آمد داشته باشيد، کثير السفر هستيد . نماز و روزه شما درمحل کار در ماموريت هاي کاري تمام است. اما اگر اين طور نيست بلکه گاهي هفته اي يک بار و گاهي دوهفته يک بار مسافر هستيد، نماز و روزه شما در محل کار بدون قصد ده روز شکسته است.
در صورتي که در محل کار نمازت بدون قصد اقامه شکسته باشد،روزي که براي ماموريت خارج شده اي، اگر به کم تر5/22کيلومتر رفته و برگشته اي، نياز به قصد دوباره نمي باشد .
اگر به 5/22کيلومتر يا بيش تر از اين مسافرت کرده اي، بدون قصد اقامه ده روز نماز و روزه ات شکسته است.
پايان ده روز زماني است که در آن زمان قصد کرده اي. مثلا اگر ظهر قصد کرده باشد ،پايانش ظهر و اگر صبح قصدکرده اي، پايانش صبح مي باشد.(1)
پي نوشت:
1.آيت الله خامنه اي، استفتائات ،س 641.

سلام، من دانشجویی هستم که مسافت محل سکونت تا تحصیلم 2 ساعت بیشتر نیست و تقریبا هفته ای یک بار یا هر دو هفته یکبار به محل سکونتم برمی گردم.بعبارت دیگر همیشه ده روز در محل تحصیل نیستم. و تقریبا دو سال است که در حال رفت و آمد هستم. آیا محل تحصیلم با توجه به مسافت 2 ساعته و توضیحات بالا وطن محسوب می شود یا نه؟ باید نماز و روزه ام را کامل انجام دهم یا شکسته است؟ بین نماز و روزه با توجه به مطالب توضیح داده شده تفاوتی وجود دارد یا حکم هر چه باشد در مورد هر دو صادق است. خواهش میکنم کامل توضیح دهید و جناچه امکان دارد با مثال. ممنون. در ضمن در حال حاضر مرجع تقلید بنده مقام معظم رهبری هستند. آیا ایشان اجازه داده اند که در این خصوص بر فتوای مرجع قبلی خود بمانم یا خیر؟

با سلام و آرزوي قبولي طاعات و عبادات شما در اين ماه عزيز؛ و تشكر به خاطر ارتباطتان با اين مركز؛
به فتواي آيت الله فاضل لنکراني، اگر دانشجو يا کارگر در کم تر از ده روز حد اقل يک مسافرت داشته باشد و حد اقل به مدت يک ماه يا بيش تر رفت و آمد ادامه داشته باشد و در اين مدت ده روز پشت سرهم در يک جا نماند، تا زماني که چنين رفت و آمد دارد، در تمام مسافرت ها و در تمام جاها نمازش تمام است . روزه اش صحيح است و درماه رمضان هم بايد روزه بگيرد.(1)
اما اگر کسي گاهي هر هفته و گاهي در هر دو هفته يک مسافرت داشته باشد ،چنانچه ده روز در يک جا بماند و مسافرت هم داشته باشد ، در هنگام مسافرت حکم مسافر را دارد و نمازش شکسته است.
درمورد سفر هاي شما: اگر در کم تر از هرده روز يک مسافرت داريد و ده روز در يک جاه نمي مانيد، نماز شما در همه جا و در تمام مسافرت ها تمام است . اگر گاهي يک هفته و گاهي دو هفته بعد يک مرتبه رفت و آمد مي کنيد، يعني ده روز در يک جا مي مانيد ،حکم مسافر را داريد، ولي اگر در بين اين دو هفته که به محل سکونت بر نمي گرديد، در جاي ديگري به مقدار مسافت شرعي مسافرت داشته باشيد که ده روز در يک جا نمانيد، کثير السفر مي شويد و در تمام جاها نماز شما تمام است.
2- در اين مسئله بين نماز و روزه فرق نيست.
3- اگر به نظر شما آيت الله فاضل اعلم باشد ،به فتواي رهبري احتياط مستحب آن است که بر تقليد خود از آيت الله فاضل باقي بمانيد . طبق فتواي رهبري بر تقليد خود باقي بمانيد. (2)
اگر بر تقليد خود از آيت الله فاضل باقي نمانيد، در مسئله نماز دانشجو رهبري اجازه داده است که به مرجع ديگري که سفر دانشجوي را کثير السفر مي داند، رجوع کند.(3)
پي نوشت ها:
1.آيت الله فاضل، توضيح المسائل(تصحيح شده) مسأله 1325.
2. آيت الله خامنه اي ، استفتائات، سؤال35 .
3. سؤال تلفني(7746666-0251) از دفتر آيت الله خامنه اي.

بنده در شهر تهران متولدشده ام به واسطه کار پدرم به یکی از شهرهای شمالی رفتیم و آن شهر وطن دوم من شد یک سال پیش ازدواج کردم و با همسرم به تهران آمدم و از آن شهر شمالی اعراض وطن کردم. حال میخواهم بدانم آیا باز میتوانم آن شهر را به عنوان وطن دوم برگزینم و اعراض از آن را پس بگیرم؟ یعنی وقتی برای مسافرت به خانه پدرم میروم هم بتوانم نمازم را کامل بخوانم.

با سلام و آرزوي قبولي طاعات و عبادات شما در اين ماه عزيز؛ و تشكر به خاطر ارتباطتان با اين مركز؛
در صورتي که از اول احتمال مي داديد که براي زندگي در آن شهر برگرديد، اصلا اعراض حساب نمي شود . هنوز وطن شما مي باشد و نماز شما کامل است.(1)
اما اگر بعد از آمدن به تهران قصد بازگشت به شمال را براي زندگي نداشتيد و تصميم شما آن بوده که براي زندگي به شمال هيچ وقت بر نمي گرديد ،اعرض از آن جا صورت گرفته است . اگر حالا قصد بازگشت براي زندگي کردن دائمي را در آن جا گرفته باشيد ،مي توانيد به عنوان وطن دوم خود انتخاب کنيد .بعد از انتخاب وطن دو باره با قصد زندگي دائم مدتي (حد اقل شش ماه) درآن جا زندگي کنيد، بعد از آن نماز شما در آن شهر تمام و روزه شما صحيح است. اما اگر قصد بازگشت براي زندگي را براي هميشه در آن جا نداشته باشيد، نمي توانيد به عنوان وطن دوم انتخاب کنيد.(2)
پي نوشت ها:
1. آيت الله خامنه اي، استفتائات، سؤال 697 و 698.
2. همان، مسأله 686

باسلام وارزوی قبولی طاعات بعداز سکونت15ساله بنابه تحصیل وسپس کار در شهری (وطنم نبوده)به شهر دیگری منتقل شدم ومدت5سال درانجا بودم وبه امیدانکه انجا خواهم ماند مسکنی خریدم ولی حالابه دلیل کاربه همان شهر قبلی برگشته ام ولی خانواده ام برای مدتی در همان شهر مانده اند حال سوال من این است که وظیفه من از نظر نماز وروزه در این دو شهر چیست؟

با سلام و آرزوي قبولي طاعات و عبادات شما در اين ماه عزيز؛ و تشكر به خاطر ارتباطتان با اين مركز؛
شهر اول : اگر آن شهر را براي زندگي دايمي خود انتخاب کرده بوديد و وقتي که بعد از 15 سال مي خواستيد از آن جا خارج شويد، اگر اعراض نکرده باشيد(اعراض يعني قصد عدم بازگشت دوباره براي زندگي) شهر اول وطن شما مي باشد .نماز و روزه در آن جا کامل و صحيح است .در غير اين صورت حکم مسافر را داريد و نمي توانيد در آن جا روزه بگيريد مگر اينکه قصد ده روز کنيد.
شهر دوم : اگر مي خواهيد در آن جا براي هميشه زندگي کنيد ،شهر دوم وطن شما مي باشد. نماز و روزه در آن جا صحيح و کامل مي باشد . در صورتي که قصد داريد براي زندگي به شهر اول برگرديد، روزه شما در شهر دوم صحيح نيست، مگر اينکه قصد ده روز کنيد
بنا براين بستگي دارد کدام يک از اين شهر ها را براي زندگي دائمي خود انتخاب کرده باشيد.(1)
پي نوشت :
1.امام خميني ، توضيح المسائل ، 1329 الي 1334.

مطلب ارسالی شما بعد تایید مدیریت در سایت نمایش داده خواهد شد.