۱۴۰۴/۰۸/۲۲ ۱۰:۳۸ شناسه مطلب: 100893
پرسش:
پسر جوانی هستم که میخواهم با یکی از دوستانم که آدم خوبی است، عقد اخوت ببندم! ولی بهتازگی با بررسی موبایلش، متوجه شدم گاهی فیلمهای نامناسب میبیند. به نظرتان با چنین کسی میتوان عقد اخوت بست؟ و اینکه عقد اخوت چه آثار مثبتی دارد؟
یکی از روابط مهم اجتماعی ازنظر اسلام، رابطه دوستی است که ملاکها و معیارهای خاص خودش را دارد. به دلیل تأثیرپذیری عمیق انسان از دوست و دوستیها، اسلام ما را از دوستی با برخی افراد برحذر داشته است. تأثیر دوستی بهقدری است که میتواند سعادت و سلامت انسان را تضمین و یا به خطر اندازد. خردمندی، صلاحیت اخلاقی، پایبندی به تعهدات و... ازجمله صفاتی است که باید در انتخاب دوست موردتوجه قرار گیرد.
میل به دانستن و آگاهی پیدا کردن از همهچیز باعث میشود که انسان همواره اهل کنجکاوی باشد؛ اما این میل فطری نیز همچون سایر امیال، نیازمند جهتدهی صحیح است؛ چراکه اگر میل به دانستن از مسیر صحیح خود منحرف گردد سر از تجسس درآورده و انسان را به گناه میکشاند. تجسس در زندگی شخصی دیگران ازجمله رذایل اخلاقی است که خداوند در قرآن، ما را از آن برحذر داشته و میفرماید:
«ای کسانی که ایمان آوردهاید از بسیاری از گمانها برحذر باشید که بعضی از گمانها گناه است و در اسرار و محیط خصوصی زندگی دیگران کنجکاوی نکنید و پشت سر یکدیگر حرف نزنید.» (1)
تجسس در گناهان
اسلام برای حفظ آبروی مؤمن اهمیت بالایی قائل است تا جایی که حتی وقتی انسان گناه میکند خداوند اجازة اعتراف به گناه را نزد دیگران به او نمیدهد؛ بنابراین نه خود شخص حق دارد پرده از گناهش بردارد و نه دیگران چنین حقی دارند تا بخواهند از طریق تجسس بر گناه دیگران واقف گردند.
امام علی علیهالسلام در حدیثی میفرمایند:
«کسی که از اسرار دیگران جستجو کند، خداوند اسرار او را فاش میکند.» (2)
عقد اخوت
سال اول هجرت در مدینه، بیش از هر چیزی نیاز به حفظ وحدت و دوستی میان تازهمسلمانان بود. پیامبر عزیز این نیاز را بهخوبی تشخیص دادند و عقد اخوت از همانجا بهعنوان پیمان برادری دو دوست شکل گرفت. آنچه در این عقد موضوعیت دارد یاری دوستان است که دوستانی که میانشان عقد اخوت بسته میشود ملزم به یاری یکدیگر در انجام امور خیر و نیک هستند. ضمن اینکه باید بهوقت سختیها نیز همدیگر را فراموش نکنند و در همه حال دعاگو و خیرخواه یکدیگر باشند.
فواید عقد اخوت
عقد اخوت نوعی تعهد اخلاقی است و التزام به آن نیز امری اخلاقی قلمداد میشود. برادری در این عقد ایجاب میکند که دو دوست در امر زیارت و دعا و شفاعت یکدیگر را فراموش نکنند. پیمان برادری، اوج محبت و ارتباط عاطفی میان دو مؤمن را نشان میدهد. علاوه بر این از مهمترین فواید عقد اخوت تأکید دوباره در همپیمان شدن مسلمانان در مسیر ایمان حقیقی است. درواقع این عقد منجر میشود تا دو مؤمن با تقویت رابطه اجتماعی خود به وظیفه خویش بهتر عمل کرده و مسیر بندگی را سهلتر طی کنند. ایجاد وحدت و پرهیز از تفرقه را نیز میتوان از دیگر فواید عقد اخوت دانست. وقتی دو نفر باهم عقد اخوت میبندند بهنوعی کمککار یکدیگر در مسیر معنویت میشوند و همین امر تقویت ایمان و اخلاق را نتیجه میدهد. یکی از مواردی که در شروط این عقد مورد تأکید قرار میگیرد کمک به دوست بهوقت سختیها و رنجهاست؛ بنابراین از بهترین فواید آن این است که انسان مؤمن هنگام سختی احساس تنهایی و بیکسی ندارد و میتواند با تکیهبر این رفاقت، مشکلات خود را حل و بر سختیها فائق آید. از دیگر فواید این عقد میتوان به عملی و عینی شدن امربهمعروف و نهیازمنکر اشاره کرد چراکه وقتی دو دوست باهم عقد اخوت میبندند مسئولیتشان نسبت به یکدیگر بیشتر شده و در امر نمودن یکدیگر به معروف و نهی همدیگر از منکرات اهتمام بیشتری میورزند. همچنین دو دوستی که میانشان عقد اخوت بسته میشود قرار میگذارند که در دنیا برای یکدیگر دعا کرده و در آخرت همدیگر را شفاعت کنند.
دوست خطاکار
انجام گناه مثل گناهی که از دوست خود مطلع شدهاید (دیدن فیلمهای نامناسب) بهخودیخود مانعی برای بستن عقد اخوت نیست. آنچه در دوستی مهم است تأثیرپذیری مثبت انسان از دوست است. اگر گناهی که دوست شما مرتکب شده بهگونهای است که در رفتار و شخصیت او اثر منفی گذاشته و شما نیز احتمال میدهید همین اثرات را از دوست خود دریافت نمایید، در این شرایط مدیریت روابط توصیه میشود و پیشنهادی مبنی بر عقد اخوت داده نمیشود؛ اما اگر شخصیت و رفتار دوست شما در سایر ابعاد مثبت است و معتقد به امور شرعی و اخلاقی هستند، بستن عقد اخوت مانعی ندارد.
نتیجهگیری:
انسان موجودی است که اولاً زندگی اجتماعی دارد و ثانیاً دارای روحیهای جستجوگر است؛ بنابراین تمایل دارد تا از زندگی خصوصی دیگران سر دربیاورد و بهاصطلاح در زندگی آنها تجسس کند؛ اما طبیعتاً خداوند برای خواستههای انسان حدومرز مشخص کرده و این خواستهها و امیال را بهواسطة عقل و شرع جهت داده است. ازجمله گناهان کبیره و رذایل اخلاقی که عادتکردن به آن سعادت و سلامت جسمی و روحی انسان را به خطر میاندازد و زندگی فردی و اجتماعی او را سخت میکند رذیلة تجسس است. منظور از تجسس، کنجکاوی در زندگی دیگران و همچنین تلاش در جهت کسب اطلاع از لغزشهای مردم است. در آموزههای اسلام به مؤمنین سفارش شده که همگان باید مشغول عیوب خویش باشند و برای رفع عیوب خود تلاش کنند و هرگز حق ندارند خود را مشغول عیوب دیگران کرده و پرده از اسرار آنها بردارند. چنانچه دوست شما گناهی شخصی و مخفیانه دارد و درعینحال در سایر جنبهها فردی مؤمن و معتقد است؛ بستن عقد اخوت با او مانعی نداشته و چهبسا این دوستی و برادری تلنگری برای ترک گناه شود.
پینوشتها:
1. «یا اَیُهَا الَّذینَ امَنُوا اِجْتَنِبُوا کثیراً مِنَ الظَّنِ اِنَّ بَعْضَ الظَّنِ اِثْمٌ وَلا تَجَسَّسُوا وَلا یَغْتَبْ بَعْضُکمْ بَعْضاً»، حجرات، آیه 12
2. «مَنْ بَحَثَ عَنْ اَسْرارِ غَیرِهِ اَظْهَرَ اللّهُ اَسْرارَهُ»، تمیمی آمدی، عبدالواحد بن محمد، غررالحکم و درر الکلم، محقق / مصحح: رجائی، سید مهدی، قم، دارالکتاب الإسلامی، چاپ دوم،1410 ق، ص 638، قصار 1144






