پاسخ ارائه شده به سؤالِ یک پرسشگر با مشخصات خاص است. در صورتی که سؤال یا ابهامی برای شما ایجاد شده از طریق درگاه های پاسخگویی پیگیری فرمائید.

من از پانزده سالگی سه سال پیش استمنا کردم گاهی هفته ای گاهی چند روز یک بار البته پارسال چهار پنج ماه ترک کردم اما دوباره گرفتارشد شدم حالا می خواهم دوباره ترک کنم اما نگرانیم که کی اثارش از بین می رود چون من بر اثر آن دچار ضعف بینایی شدم و احساس می کنم حافظه ام ضعیف شده و دچار کم تمرکزی شده ام می خواستم ببینم در صورت ترک کامل این اثار کی از بین میرود با توجه به اینکه سال بعد کنکور دارم و خیلی نگرانم سوال دیگه اینکه آیا بر روی هوش هم اثر دارد و دیگری چطور می توانم حافظه ام را تقویتکنم؟با تشکر

استمنا قطعا آثار و عوارضي را در پي دارد، اما نبايد هر مشكلي كه پيدا مي كنيد را در اثر استمنا بدانيد، بلكه شايد علل ديگري داشته باشد.
آثار و عوارض استمنا به تدريج ايجاد مي شوند، و اگر استمنا را ترك كنيد به تدريج اين آثار از بين خواهند رفت، در اين مورد نگران نباشيد و بر روي اصل ترك كردن استمنا تمركز كنيد. يقينا اولين گام براي جلوگيري از زيادتر شدن ضررها و عوارض استمناء، ترك كردن آن است. ترك كردن امروز، بهتر از ترك كردن فرداست، لذا به گذشته ها كاري نداشته باشيد و به فكر آينده باشيد، و اجازه ندهيد كه صدمه بيشتري ببينيد. مطمئن باشيد كه با ترك اين كار، وضعيت بسيار بهتري پيدا مي كنيد.
به نظر مي رسد كه استمنا تاثيري بر روي هوش ندارد، البته در روايات وارد شده است كه گناه و معصيت، تاثيري منفي بر تعقل دارد.
بعضي اموري كه در تقويت حافظه و فهم مؤثرند عبارتند از:
۱- ياد خدا (انجام امور عبادى و تكاليف شرعي به ويژه نماز اول وقت).
۲- خواندن دعاهايي كه براي تقويت حافظه مؤثر است:
اول. دعايي كه پيغمبر (ص) به اميرالمؤمنين(ع) براى حافظه تعليم نمود: «سبحان من لايعتدى على اهل مملكته، سبحان من لايأخذ اهل الارض بالوان العذاب، سبحان الرؤوف الرحيم، اللهم اجعل لى فى قلبى نورا و بصرا و فهما و علما انك على كل شى‏ء قدير».(۲)
دوم. دعاي در هنگام مطالعه: «اللهم اخرجنى من ظلمات الوهم و اكرمنى بنور الفهم اللّهم افتح علينا ابواب رحمتك و انشر علينا خزائن علومك برحمتك يا ارحم الراحمين».(3)
۳ - خواندن قرآن به خصوص آية ‏الكرسى.
۴ - اجتناب از چيزهايى كه باعث فراموشي مى‏شود مانند؛ معصيت و گناه، علاقه و وابستگي زياد به دنيا، سرگرمي و اشتغال بيش از حد به آن و غمگين و محزون بودن براي مسائل دنيايي.
۵ -كاهش اضطراب و كسب آرامش به ويژه هنگام مطالعه.
۶ -كاهش اشتغالات ذهنى.
۷ - تقويت تمركز و دقت.
براي تقويت حافظه بايد راههاي يادگيري موثر را آموخت، تقويت حافظه چيزي جز كاربرد راههاي يادگيري بهتر نيست. در اينجا چهار تكنيك در زمينه تقويت حافظه را هم براي شما بيان مي كنيم:
1- تمرين: تكرار يا مرور ذهني براي يادداري موجب مي شود كه اطلاعات را از حافظه كوتاه مدت به حافظه بلند مدت انتقال دهيم. همه ما از كودكي تا الان، خيلي چيزها را با تكرار كردن و تمرين كردن ياد گرفته ايم و به ياد داريم.
2- ارتباط دادن اطلاعات جديد با آنچه از پيش مي دانيم، مثلا كودكان ياد مي گيرند كه پ به ب شباهت دارد با اين تفاوت كه به جاي يك نقطه، سه نقطه دارد.
3- استفاده از تداعي هاي غير معمولي، مثلا وقتي مي خواهيد به مغازه برويد و چند قلم مواد خوراكي بخريد، براي جلوگيري از فراموشي، مي توانيد نخودها را به چشم ها، هويج را به بيني و ... تشبيه كنيد. به اين صورت اين چيزها راحت تر در حافظه باقي مي مانند.
4- استفاده از علائم اختصاري: يعني حروف اول كلمات را برداشتن و با آنها يك يا چند كلمه ساختن، مثلا به جاي "نيروي انتظامي جمهوري اسلامي ايران" مي گويند: "ناجا"
براي مطالعه در اين زمينه كتاب "هنر فكر كردن" ترجمه محمد رفيعي مهرآبادي توصيه مي شود.
براي دريافت توصيه هاي لازم در مورد ترك استمنا به سايت pasokhgoo مراجعه كنيد.
با توجه به کمبودهای متعدد امکانات و کاهش اعتبارات پاسخگویی، مرکز ملی پاسخگویی ناگزیر به تغییر رویکرد و اقدام به تمرکز سامانه پاسخگویی کرده است.
از این رو پاسخ سوالات خود را از سامانه های زیر دریافت نمایید.
در فضای مجازی:
انجمن گفتگوی دینی: http://www.askdin.com
کانون گفتگوی قرآنی: http://www.askquran.ir
از طریق پیامک(فقط احکام شرعی): 30009640 یا http://www.30009640.ir
از طریق تلفن: 096400