پاسخ ارائه شده به سؤالِ یک پرسشگر با مشخصات خاص است. در صورتی که سؤال یا ابهامی برای شما ایجاد شده از طریق درگاه های پاسخگویی پیگیری فرمائید.

سلام.من 4 سال است که به استمنا مبتلا شده ام.2سال اول خیلی شدید این کار را انجام میدادم 2سال بعدی رو به صورت ضعیف انجام میدادم .الان خیلی افسرده و روحیه ی خیلی ضعیفی دارم.به طوریکه من شاگرد دوم دبیرستان تیزهوشان بودم و در عرض 1سال شدم شاگرد آخر.الان 4 ماه هست که ان را ترک کردم.خیلی زجر میبرم.3 ساله که معنی زندگی رو نچشیدم.و زندگی برام لذت نداره.کل روز فکرم مشغوله....تورو خدا کمکم کنین...آیا خوب میشم؟؟

به هر حال استمنا، عوارض و آثار جسمي و رواني اي در پي دارد، كه شما هم با آنها درگير شده ايد، اما با ترك استمنا، وضعيت بسيار بهتري پيدا مي كنيد، و اينكه 4 ماه است كه آن را ترك كرده ايد نشان مي دهد كه اراده خوبي داريد و مي توانيد به كلي آن را ترك كنيد.
براي اينكه فشار جنسي كمتري متوجه شما بشود و كمتر مشكل پيدا كنيد بايد كنترل مثبت بر روي خودتان داشته باشيد. سعي كنيد كه وارد فضاهايي مثل كارهاي هنري، ورزش هاي اجتماعي و ... شويد، و وقت خود را به گونه اي پر كنيد كه كمتر موقعيت براي اين چيزها پيدا كنيد.
از ديدن فيلم ها، عكس ها، بدن هاي عريان مردان و زنان و خلاصه از ديدن مناظر شهوت انگيز جدا خودداري فرماييد. در روايت آمده است: «از نگاه به نامحرم بپرهيزيد، زيرا نگاه در قلب تخم شهوت مي افشاند !» اين نكته بسيار مهمي است كه اگر خودتان را در معرض ديدن تصاوير مستهجن از طريق اينترنت و ماهواره و چيزهاي ديگر قرار دهيد به مشكل برخورد مي كند و فكر و ذهنتان درگير جنس مخالف مي شود. از صحبت كردن غير ضروري با نامحرم( دختران فاميل و كوچه و خيابان و...) به شدت بپرهيزيد. صحبت كردن شهواني با دخترهاي نامحرم و احيانا شوخي كردن با آنها شما را تحريك مي كند و در مقابل غريزه جنسي عاجز خواهيد شد. هم چنين بايد از صحبت هايي كه جنبه جنسي دارند خودداري كنيد. يعني اگر با كسي ولو هم جنس خودتان، از اين جور صحبت ها و تعريف كردن ها داشته باشيد، باز هم تحريك خواهيد شد و نمي توانيد خودتان را كنترل كنيد. همين مطلب در مورد كتاب ها و نوشته هاي جنسي هم هست.
از حضور در مكان هايي كه باعث تحريك شما مي شود تا حد امكان خودداري كنيد ودر صورت حضور، نگاه خود را كنترل نماييد.
از خوردن موادغذايي كه گرم و محرك است مانند: خرما، پياز، فلفل، تخم مرغ، گوشت قرمز، غذاهاي پرچرب حتي المقدور اجتناب و به ميزان ضرورت اكتفا كنيد.
انجام واجبات ديني و حضور در جمع هاي مذهبي كمك زيادي در سالم ماندن شما دارد و اراده و ايمان شما را قوي مي كند و به شما نيرو مي دهد. اگر بتوانيد نمازهايتان را در مسجد بخوانيد و در جمع هاي مذهبي حضور داشته باشيد تاثير بسيار زيادي را در خود احساس خواهيد كرد.
يكي از راههاي مقابله افكار جنسي، استفاده از روش هاي تغيير فكر و توقف افكار مبتني بر تصاوير جنسي است. به فرد مبتلا ياد مي دهند كه چگونه با شمارش 1، 2، 3، به خودش با صداي بلند فرمان بس! داده و فكر خود را كه شامل تصاوير جنسي است متوقف سازد. اين روش ظاهراً ساده كاملاً اثر بخش بودن خود را اثبات نموده است و يكي از روش هاي جالب و كوتاه توقف فكر محسوب مي گردد. فرد پس از مدتي در نهايت قادر مي شود تا با يك صداي نجواي دروني به افكار نامتناسب خود پايان دهد.
از آنجا كه معمولا اين افكار جنسي، در تنهايي به ذهن افراد مي آيد لذا تا حد امكان از تنهايي دوري كنيد، اگر اين افكار به ذهنتان آمد سريع از آن وضعيت خارج شويد و مشغول كار ديگري شويد، مثلا تلويزيون را روشن كنيد، به كسي تلفن كنيد و به هر حال خودتان را به كار ديگري وادار كنيد. اشتغال به كار ديگر باعث مي شود كه ذهنتان از آن موضوع ناراحت كننده منحرف شود.
هميشه روي يك صفحه كاغذ، موضوعات مختلف علمي و غير علمي را يادداشت كنيد تا در صورت هجوم اين افكار به ذهنتان، از آنها استفاده كنيد (به عنوان جايگزين) يعني درباره آنها بينديشيد و آن فكر مزاحم را رها كنيد، به عبارت ديگر هميشه موضوع جايگزين براي فكر كردن داشته باشيد.
مي توانيد كش نازكي را دور مچ دست خود ببنديد و هرگاه بدون اختيار اين ا فكار به ذهنتان آمد آن كش را بكشيد و رها كنيد تا با احساس درد، از آن فضاي رواني بيرون آييد و ناخودآگاه موضوع ذهني اتان عوض شود.
يكي از مسائلي كه جوانان در دوران مجردي و قبل از ازدواج، مبتلاي به آن هستند اين است كه آنها در مورد مسائل جنسي فكرهاي بيخودي و خيالات بيهوده دارند، به عبارت ديگر بيش از اندازه و مقدار واقعي آن، به آن اهميت مي دهند، اگر در واقعيت با اين مسائل روبرو شوند و رابطه جنسي را تجربه كنند مي بينند كه به اندازه تخيلاتشان واقعيت ندارد. اين به آن معناست كه تخيلات جنسي، اين مسئله را بزرگتر از آن چيزي كه هست و واقعيت دارد به شما نشان مي دهند. البته اين مختص به تخيلات جنسي نيست و در مورد ساير تخيلات هم همين طور است، اما چون غريزه جنسي، غريزه قوي اي است تخيلات مربوط به آن هم قوي است. تكرار اين مطلب پيش خودتان و توجه به بزرگ نمايي غير واقعي اين افكار، احتمال دارد كمي از اين فشار كم كند.
اگر بتوانيد كه در يك باشگاه ورزشي، مثل ورزشهاي رزمي ثبت نام كنيد و به اين ورزش ها بپردازيد خيلي خوب است، چون باعث مي شود كه مقدار زيادي از انرژي شما گرفته شود و احساس خستگي زيادي كنيد، و احتمالا فشار كمتري به شما وارد شود، و خيلي حال و توان اين افكار را نداشته باشيد.
از صحبت كردن در مورد مسائل جنسي، يا خواندن كتاب در اين موردها، و شوخي و جوك هاي اين چنيني بايد كاملا خودداري كنيد، چون خود همين چيزها باعث مي شوند كه ذهن شما به كار بيفتد و مشغول تخيلات و افكار جنسي شود.
احتمال دارد كه كمي اضطراب هم داشته باشيد، اضطراب روي ميل جنسي تاثير دارد، لذا اگر بتوانيد بر اضطرابتان غلبه كنيد و آرامش بيشتري پيدا كنيد فشار جنسي شما كمتر خواهد شد. براي كاهش اضطراب، مي توانيد كارهاي زير را انجام دهيد:
آرامش ورزي، كاهش دهنده اضطراب
آرامش ورزي كه با معادل انگليسي relaxation معروفيت بيشتري دارد روشي بسيار عالي براي كنترل اضطراب است. از اين روش عمدتا در جريان روان درماني انواع اضطرابها، وسواسها و ... استفاده مي‌شود. اما افراد مي‌توانند با يادگيري اين روش بدون قرار گرفتن در جلسات روان درماني، آرامش روزمره خود را تامين كنند. استفاده طولاني مدت از اين روش، حفظ آرامش روزمره را در زندگي فرد ايجاد مي‌كند و موجب مي‌شود فرد كنترل بيشتري روي علائم اضطرابي خود داشته باشد. در اين روش به فرد آموزش داده مي‌شود به انبساط و شل كردن عضلات خود بپردازد. انقباض عضلات يكي از علائم اساسي اضطراب است و احساس چنين علائمي متقابلا شدت اضطراب فرد را افزايش مي‌دهد. آموزش ريلكسيشن احتياج به زمان بيشتري دارد و در از طريق يك نامه امكان پذير نيست. شما مي توانيد به كتابهايي كه در اين زمينه نوشته شده است مراجعه كنيد، يا با جستجوي آن در اينترنت، در مورد آن اطلاعات بيشتري بگيريد.
كنترل تنفس ، كاهش دهنده اضطراب
افراد در حالتهاي اضطرابي تنفس درستي ندارند. دم و بازدم آنها معمولا به صورت سطحي انجام مي‌پذيرد و خود اين شيوه نادرست، موجب مي‌شود فرد دي‌اكسيد كربن خود را بطور كامل تخليه نكرده و اكسيژن كافي جايگزين آن نكند. به اين ترتيب سطح اضطراب معمولا افزايش بيشتري مي‌يابد. با استفاده از اين روش فرد ياد مي‌گيرد تنفس خود را آگاهانه و ارادي انجام دهد. تنفس صحيح را هم مي توانيد از طريق اينترنت پيدا كنيد.
اين دو روشي كه ذكر شد براي اضطراب هاي خفيف است و براي اضطراب هاي شديدتر بايد به روان شناس مراجعه شود.
نياز جنسي چيزي نيست كه قابل كتمان باشد، اما اين طور هم نيست كه نشود در مقابل آن مقاومت كرد، خيلي از افرادي كه به هر دليلي به صورت مجردي زندگي مي كنند توانسته اند در مقابل اين كشش، مقاومت كنند. لذا خودتان را در مقابل اين غريزه، دست و پا بسته فرض نكنيد و با از بين بردن زمينه هاي تحريك بيشتر اين غريزه، سعي كنيد كه در برابر آن مقاومت كنيد، تا ان شاء الله زمان ازدواج شما فرا برسد و زندگي موفقي داشته باشيد.
تلاشي كه شما براي سالم بودن مي كنيد از ديد خداوند متعال پوشيده نيست، و او حتما به شما كمك خواهد كرد، لذا از خدا بخواهيد كه توانتان را در مقابله با اين تحريكات زياد كند و شرايط ازدواجتان را آماده كند.
موفق باشید.