نقش عقل در تفسیر قران از منظر مفسرین چیست؟

با سلام و آرزوي قبولي طاعات و عبادات شما و سپاس از ارتباط تان با مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
انجام مفصل تحقيق مذكور از محدوده فعاليت اين مركز كه پاسخ گويي به شبهات ديني و قرآني است خارج است. اما به اختصار در خصوص نقش عقل در تفسير قرآن بايد بگوييم كه براى عقل تعريف هاى گوناگونى شده است. در اين نوشتار، مراد از عقل، نيرويى است كه در هر انسانى به وديعت نهاده شده و مجموعه اصول كلى هستى شناختى، معرفت شناختى، ارزش شناختى و استلزامات بى‏واسطه آنها را كه بديهى يا نزديك به بديهى مى‏باشند، در اختيار انسان قرار مى‏دهد. داده هاي عقلي (بديهيات عقلى و برهانهاى قطعى برگرفته از آنها) از جمله قرائن متصل آيات به شمار مى‏آيند و عقل به معناى يادشده، اين قرائن را در اختيار قرار مى‏دهد و از اين‏رو از منابع تفسير به شمار مى‏آيد. اينك به برخي از مهمترين نقش هاي عقل به عنوان منبع تفسير اشاره مي شود.
نقش هاى مختلف عقل به عنوان منبع تفسير:
الف: قرينه حمل آيه برخلاف ظاهر:
گاهى ظاهر آيه‏اى برخلاف حكم قطعى عقل است. در اينجا عقل به تنهايى- صرف‏نظر از منابع ديگر- معناى ظاهرى آيه را نفى مى‏كند. نمونه آن، آيه‏هايى است كه مفاد ظاهرى آن، جسم داشتن خداى متعال است؛ مانند آيه شريفه «يَدُ اللَّهِ فَوْقَ أَيْدِيهِمْ» (1) دست خدا بالاى دست هاى آنان است». براساس حكم عقل، ظاهر اين‏گونه آيه‏ها مراد نيست و بايد آنها را به گونه‏اى تفسير كرد كه با جسمانى نبودن خدا سازگار باشد؛ زيرا جسمانى نبودن خداوند از احكام قطعى عقلى است و آنچه ملازم با جسم بودن خدا باشد، پذيرفته نيست؛ بنابراين، مراد از دست در آيه يادشده، «قدرت خدا»، «يارى و نصرت خدا» و يا كنايه از بيعت با خداست.
ب: نقش تبيينى و توضيحى‏:
مهم‏ترين نقش عقل در تفسير، تحليل و بررسى آيه‏هاى قرآن با توجه به راه‏هاى فهم كلام است؛ راه‏هايى كه عقلا براى فهم كلام از آن بهره مى‏برند. در واقع عقل در اينجا نقش ابزارى دارد، يا به تعبير ديگر، متمم منابع ديگر است. اين نقش عقل را مى‏توان مصداق تدبر در قرآن دانست؛ يعنى عقل با استفاده از لغت، آيه‏ها و روايت ها (قرائن پيوسته و ناپيوسته كلام) به كشف مجهول‏هاى خود از آيه‏ها مى‏پردازد و با كاوش و استدلال، به فهم مراد خداوند از آيه دست مى‏يابد و با توجه به اينكه دريافت‏هاى قطعى عقل چندان زياد نيست، عمده‏ترين نقش عقل را بايد تحليل داده‏هاى منابع ديگر دانست. شكل ديگر نقش تبيينى عقل، ارائه تبيين دقيق در خصوص مفاد برخى آيات است.
نمونه اين نوع تبيين را در تفسير آيه شريفه «لَوْ كانَ فِيهِما آلِهَةٌ إِلَّا اللَّهُ لَفَسَدَتا » (2) « اگر در آنها [زمين و آسمان‏] جز خدا، خدايانى [ديگر] وجود داشت، قطعا [زمين و آسمان‏] تباه مى‏شد.» مى‏توان يافت در اين آيه شريفه، بين وجود معبودهايى جز خدا و فساد جهان ملازمه برقرار شده است، ولى در توضيح اين ملازمه سخنى به ميان نيامده است. عقل با استفاده از داده‏هايى كه در اختيار دارد، مى‏تواند تبيين معقول و متقنى از اين ملازمه ارائه دهد و از اين راه مفسّر را به فهم دقيق‏تر و كامل‏ترى از آيه شريفه يارى رساند.
ج: كشف استلزامات‏:
يكى از بهترين و پربارترين نقش هاى عقل، كشف استلزامات مفاد آيات است. چنانكه مي دانيد، افزون بر مفاد ظاهرى آيات، استلزامات عقلى آنها نيز، مقصود خداوند است و مى‏توان آنها را ديدگاه‏هاى قرآنى تلقى كرد. بر اين اساس، بخشى از تفسير آيات را استلزامات عقلى مفاد آيات تشكيل مى‏دهند و مفسر بايد آنها را استخراج نمايد؛ براى مثال، در آيات متعددى مانند «اللَّهُ يَتَوَفَّى الْأَنْفُسَ حِينَ مَوْتِها» (3) و «قُلْ يَتَوَفَّاكُمْ مَلَكُ الْمَوْتِ الَّذِي وُكِّلَ بِكُمْ ثُمَّ إِلى‏ رَبِّكُمْ تُرْجَعُونَ» (4) از مرگ انسان به توفي تعبير شده و مدلول ظاهرى اين تعبير، به تمام و كمال دريافت شدن انسان در هنگام مرگ است. اين مدلول ظاهرى، استلزاماتى به شرح ذيل دارد كه آنها نيز مقصود خداوند مى‏باشند.
1. هويت حقيقى انسان را روح انسان تشكيل مى‏دهد، نه جسم او؛ زيرا آنچه در هنگام مرگ به تمام و كمال دريافت مى‏شود، جسم نيست.
2. هويت واقعى انسان، يعنى روح، مجرد است و از ماده و ماديات تشكيل نشده و آثار و احكام ماده را ندارد. زيرا طبق مفاد آيات شريفه، در عين آنكه جسم متلاشى مى‏شود، روح باقى مى‏ماند و به تمام و كمال در اختيار خداوند و فرشتگان است.
3. انسان موجودى است كه با مرگ نابود نمى‏شود و پس از مرگ نيز تداوم دارد.(5)
ذكر اين نكته نيز لازم است كه اصول و قواعدى كه بر پايه‏ى ظن استوارند، چون قياس و استحسان، از حوزه‏ى دليل عقلى خارج هستند و اتكاى به آن‏ها، به خصوص در احكام شرعى، مستلزم تفسير به رأى است.
براي اطلاعات جامع و كامل تر در زمينه نقش عقل در تفسير مي توانيد به پايان نامه اي كه در اينباره نوشته شده مراجعه نماييد.(6)

پي نوشت ها:
1. فتح(48) آيه 10.
2. أنبياء(21) آيه 22.
3. زمر (39) آيه 42 «خداوند ارواح را به هنگام مرگ قبض مى‏كند».
4. سجده(32) آيه 11 «بگو: «فرشته مرگ كه بر شما مأمور شده، (روح) شما را مى‏گيرد سپس شما را بسوى پروردگارتان بازمى‏گردانند».
5. ر.ك: رجبى، ‏محمود، روش تفسير قرآن، قم، پژوهشكده حوزه و دانشگاه‏، 1383ش، ص 237.
6. ر. ك: آريان حميد، نقش عقل در تفسير قرآن(پايان نامه)، قم: موسسه امام خميني، 1389.
موفق باشید.