سلام
علت جمع نشدن حواس در نماز چیست؟
من در نماز هرچه سعی دارم حواسم را جمع کنم باز هم به یه چیزی غیر از نماز فکر می کنم.باید چیکار کنم؟
با سلام و آرزوي قبولي طاعات و عبادات شما و سپاس از ارتباط تان با مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
برادر گرامي! در كتاب "زمزم عرفان" از قول آيت الله بهجت (ره) نقل شده كه فرمودند:
افكاري كه به ذهن انسان خطور مي كند، يا با اختيار انسان است يا در اختيار انسان نيست؛ آنچه در نماز مهم است، بايد سعي كنيد به اختيار خود، فكرتان را به جاي ديگر منصرف نكنيد؛ اما اگر بدون اختيار باشد، ايرادي نيست و به محض توجه، دوباره بر نماز متمركز شويد، تا كم كم در طول نماز حواستان جمع باشد.
در عين حال، به برخي عوامل حواس پرتي اشاره ميشود:
1. خيالپردازي:
تخيلها، انسان را به جاهاي مختلف ميبرد و در هنگام عبادت، ذهن را مشغول ميدارد؛ به طوري كه در يك نماز دو ركعتي، به مسايل و جاهاي مختلف رفته، تنها جايي كه حواسش نبوده، نماز است.
راه مبارزه با حواس پرتي، ريشه كن نمودن خيالپردازيها است. مبارزه با خيالپردازي، آن است كه قبل از نماز، تمرين و ممارست در حفظ قوه خيال و متمركز كردن آن صورت ميگيرد؛ به اين صورت كه در ابتدا تمرين كنيم تا فكر و خيال خود را به امور خاصي مثل پرستش و نيايش تمركز دهيم و دائماً مواظبت نماييم خيال به جاي ديگر نرود. (1)
در نماز نيز بايد با خيالپردازيها مبارزه شود؛ بدين معنا كه انسان تصميم بگيرد خيال خود را در نماز يا معناي نماز متمركز نمايد و هر وقت كنترل آن از اراده انسان خارج شد، دوباره برگرداند.
2. دنياپرستي:
يكي از عوامل مهم حواس پرتي در نماز، دنيا پرستي است. متأسفانه اين آفت دامنگير خيلي ها شده و آنان را از معنويت و حضور قلب در نماز دور كرده است. برخي چنان جذب دنيا شدهاند كه حتي هنگام نماز خواندن، به فكر مال دنيا و زرق و برقهاي آن هستند.
دنياگرايي موجب ميشود كه انسان نتواند حواس خود را جمع كند و فكر خويش را متمركز عبادت نمايد. (2)
3. عوامل بيروني:
در جايي كه سر و صدا وجود دارد و موجب هواس پرتي است، نماز نخوانيد.
در اسلام سفارش شده است نمازگزار مكان خلوت را گزينش نمايد. يكي از فقيهان مينويسد: "براي كسي كه با ديدن و شنيدن كوچك ترين چيزي، فكرش متفرق ميشود، راه درمان اين است كه: در اتاق تاريك (كم نور) نماز بخواند و يا آن كه در مقابل خود چيزي نگذارد كه نظر او را جلب كند... ". (3)
4. تعجيل در نماز:
يكي از عوامل حواس پرتي، تندخواني و تعجيل در تمام نمودن نماز است. براي مبارزه با اين آفت بايد نماز با آرامش اقامه گردد. نمازگزار از نظر جسمي و رواني بايد بي حركت و كاملاً آرام باشد. پيامبر وقتي به نماز ميايستاد، آرام و بي حركت بود؛ چنان كه گويي بنايي ثابت يا عمودي قائم است. (4)
آنچه در حضور قلب مؤثر است، تلقين ميباشد؛ يعني نمازگزار از ابتدا به خود تلقين كند كه با توجه نماز بخواند و همواره آن را در ذهن خود مرور نمايد.
نكته ديگر، دقت در معاني اذكار و الفاظ نماز و مرور آن ابتدا در ذهن و سپس در قلب و جان است.
البته حضور قلب مراتب دارد و كم ترين مرتبه حضور قلب، آن است كه نمازگزار بداند چه مي كند و چه مي گويد و در چه جايگاهي قرار دارد و با چه كسي سخن مي گويد. از اين رو، درجات قبولي نمازها، متفاوت است. امام باقر - عليه السلام - مي فرمايد: «از بنده خدا گاهي نصف نماز او و گاهي يك سوم و يا يك چهارم و يا يك پنجم پذيرفته مي شود». (5) به طور كلي، از نماز آن مقدار كه با حضور قلب بوده است، قبول مي گردد و او را با عالم بالا مرتبط مي سازد.
نكته مهم اين است كه توجه داشته باشيم «كساني كه نماز را با حضور قلب مي خوانند، يك دفعه به اين مقام نرسيده اند»؛ بلكه به تدريج مراحل كمال را پشت سر گذاشته اند تا به آن درجه عالي نايل گشته اند. پس بايد نماز را در هر حال و در هر شرايط و شكل ممكن خواند؛ ولي به تدريج در كسب حضور قلب بيش تر همت گماشت كه رسيدن به كمال، امري تدريجي است.
پينوشتها:
1. علي اصغر عزيزي، علل و درمان حواس پرتي، ص 31 - 32.
2. برگرفته از: امام خميني، آداب الصلوة، ص 48، مؤسسه نشر آثار امام خميني، قم.
3. التنبيهات العليه علي وظايف الصلوة القلبية، ص 110؛ اقتباس از: علل و درمان حواس پرتي در نماز، ص 53.
4. علامه مجلسي، بحار الانوار، ج 81، ص 265، مؤسسة الوفاء، بيروت، 1404ق.
5. شيخ حر عاملي، وسائل الشيعه، ج 3، ص 52، آل البيت، قم، 1409ق.
موفق باشید.






