سلام و عرض خسته نباشید
با خوندن متنی که در زیر آمده است سوالی برایم پیش آمد و ان این که در متن گفته شده انگشتر در دست چپ کراهت دارد. با توجه به این روایت آیا این روایت شامل حلقه ازدواج هم میشود؟ یا منظور همان انگشتر هایی است که به غیر از حلقه ازدواج دست میکنیم.

این مطلب از کتاب کیمیای محبت نوشته آقای محمدی ری شهری هست که در اول کتاب فرموده اند نقل ها یا بی واسطه از شیخ رجبعلی خیاط است و یا با یه واسطه که به حرفشان اطمینان داشتم به شیخ رجبعلی خیاط می رسد. شاید برداشت های مختلف از داستان بشه که شاید همه اش هم درست یا غلط باشه

عارف ربانى حاج شيخ رجب على خياط در برابر درخواست هاى مكرر ياران جهت تشرف به محضر مقدس حضرت ولى عصر (عج) سفارش هاى خاصى فرموده است كه از جمله مى توان به مورد زير اشاره كرد:
شبى يك صد بار آيه كريمه رب ادخلنى مدخل صدق و اخرجنى مخرج صدق و اجعل لى من لدنك سلطانا نصيرا در چهل شب قرائت شود.
يكى از كسانى كه اين سفارش را دريافت كرده و بر آن مداومت نموده است ، پس از چهل روز نزد شيخ مى آيد و مى گويد موفق به زيارت حضرت نشده است . شيخ مى فرمايد: هنگامى كه در مسجد نماز مى خوانديد آقاى سيدى به شما فرمود: ((انگشتر در دست چپ كراهت دارد)) و شما عرض كردى ((كل مكروه جائز)) ايشان امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) بودند

با سلام و آرزوي قبولي طاعات و عبادات شما و سپاس از ارتباط تان با مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
بنا بر روايات اهل بيت(ع) و نظر فقها، در صورتي كه انگشتر داراي اسماي متبركه نباشد، در دست چپ نيز اشكال ندارد، هرچند كه در دست راست مستحب است، اما اگر داراي نقش باشد، در هنگام دست شويي رفتن درصورتي كه نجاست به اسامي متبركه نرسد، كراهت دارد.(1) ولي اگر نجاست به اسماي متبركه برسد يا موجب اهانت حساب شود، حرام است.
آنچه در روايات درباره به دست كردن انگشتر آمده است، مربوط به انگشتر هاي معمولي است كه نگين عقيق و فيروزه و... دارد و درباره حلقه ازدواج روايت مخصوصي نقل نشده است. بنابراين حلقه ازدواج و نامزدي، انگشتر محسوب نمي شود و بودن آن در دست چپ هم كراهت ندارد.
پي نوشت:
1. تبريزي، جواد، صراط النجاة، ص 205.
موفق باشید.