با سلام و آرزوي قبولي طاعات و عبادات شما و سپاس از ارتباط تان با مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
نخست بايد بدانيم كه ولايت بر اموال و آبرو و جان مردم از شؤون ربوبيت الهي است و تنها با نصب و اذن خدا، مشروعيت مي‏يابد. چنان كه معتقديم اين قدرت قانوني به پيامبر اكرم(ص) و امامان معصوم(ع) يكي بعد از ديگري داده شده است. در زمان غيبت بر اساس ادله عقلي متعدد و روايات زيادي كه از امامان معصوم(ع) وارد شده، فقيه جامع‏الشرايط عهده‏دار منصب ولايت و رهبري جامعه اسلامي مي‏باشد و از طرف امام زمان(عج) به صورت عام منصوب مي‏باشد.
بنابراين نصب ولي امر مسلمين جهان، يكي از القاب واقعي براي مجتهد جامع‏الشرايطي است كه در زمان غيبت امام معصوم(ع) براي رهبري و اداره امور سياسي، اقتصادي، اجتماعي و... جامعه، از سوي امامان معصوم(ع) منصوب گرديده است. بر اين مطلب دلايل عقلي و نقلي متعددي دلالت دارد. مانند: توقيع شريف امام زمان(عج) كه مي‏فرمايند:
« و اما الحوادث الواقعه فارجعوا فيها الي رواه احاديثنا، فانهم حجتي عليكم و انا حجه الله عليهم ؛ (1) در پيش آمدها به راويان حديث (كساني كه گفتار ما را مي توانند تفسير و تبيين كنند) رجوع كنيد، زيرا آنان حجت ما بر شمايند و ما حجت خدائيم برانان، و ادله بسيار متعدد ديگر.
پس چنين نيست كه لقب ولايت و جانشيني از امامان معصوم(ع) را ولي‏فقيه براي خود برگزيده باشد. بلكه از طرف امامان معصوم داراي چنين مسؤوليتي مي‏باشد. اما اين كه چگونه ولي‏فقيه شيعه اثني‏عشري بر ديگر مسلمانان حتي غيرشيعه اثني‏عشري ولايت دارد، به دليل ادله متعدد عقلي و نقلي است كه ولي‏فقيه را جانشين پيامبر(ص) و ائمه اطهار(ع) مي‏داند. همان گونه كه اين بزرگواران بر همه مردم حتي كساني كه ولايت ايشان را قبول نداشتند حق ولايت داشتند، ولي‏فقيه جامع‏الشرايط هم داراي تمام اين شؤون مي‏باشد.(2) همان‏گونه كه اقليم جغرافيايي، فتواي مجتهد و مرجع تقليد را شرعا محدود نمي‏كند. قلمرو ولايت‏ فقيه را نيز شرعا محدود نمي‏سازد.
ولي‏فقيه شرعا مي‏تواند همه جوامع اسلامي روي زمين را اداره كند. ولايت‏فقيه نظير جانشين پيامبر اسلام است كه ذاتا محدوديتي ندارد مگر مانع طبيعي يا سياسي در بين باشد، كه در اين صورت هر فقيهي كه داراي شرايط رهبري ولايت بود، در منطقه خود كشور را اداره مي‏كند. اما اگر مانع سياسي نباشد، مليت ملاك نمي‏باشد، بلكه هر فقيهي كه در ساير شرايط رهبري اعلم باشد، ولايت دارد و ساير فقها فقط به وسيله نصب از طرف ولي‏فقيه اعلم (و آن هم در صورتي كه شرايط موجود بين‏المللي اجازه دهد و موانع سياسي در كار نباشد )مي‏توانند رهبري منطقه خويش را داشته باشند.
نكته لازم در اين زمينه، تابعيت از نظر اسلام مي‏باشد: از ديدگاه اسلام مرزهاي جغرافيايي جداكننده ملت‏ها و كشورها نيست. آنچه كه اهميت دارد مرز عقيدتي است و كره زمين به دو قسمت دارالاسلام و دارالكفر تقسيم مي‏شود.
به عقيده شيعيان سراسر دارالاسلام بايد تحت قيادت و امامت امام معصوم واحدي اداره شود و حاكمان هر منطقه از طرف او نصب و به كار گمارده شوند. همه آنان مجريان قانون اسلام و فرمان‏هاي امام معصوم خواهند بود. هر چند ممكن است در حوزه حكومت خويش اختياراتي از طرف امام معصوم به ايشان تفويض شود. نيز مقررات ويژه‏اي را در چارچوب قوانين اسلامي و با رعايت مصالح مسلمين و به اقتضاي شرايط خاص زماني و مكاني به اجرا گذارند.
بدين‏ترتيب نوعي خودگرداني در مناطق مختلف دارالاسلام قابل قبول است. البته همه اين مطالب در صورتي است كه امام معصوم، مبسوط اليد و داراي قدرت ظاهري بر تصدي امور باشد؛ يعني، حكومت مشروع او از طرف مردم نيز مقبول باشد. در زمان غيبت هم طبق نظريه نصب، ولي‏فقيه جامع‏الشرايط حق ولايت بر مردم را دارد و فرمان او براي هر مسلماني نافذ و لازم‏الاجرا خواهد بود. پس اطاعت او بر مسلمانان مقيم در كشورهاي غيراسلامي هم واجب است.
بسياري از شيعيان و ديگر مسلمانان جهان اعلام بيعت و وفاداري نسبت به ولي‏ امر مسلمين را كه در ايران است كرده‏اند و در حد توان از فرامين كلي و جهت‏گيري‏هاي سياست بين‏المللي اسلامي كه توسط ايشان تعيين مي‏شود پيروي مي‏كنند.(3)
پي نوشت :
1. احمد بن على طبرسى‏، الا حتجاج على أهل اللجاج‏، ج2، ص 470، ناشر مرتضى،مكان چاپ: مشهد، سال چاپ 1403 ق‏، نوبت چاپ اول.‏
2. ر.ك: مرجعيت، سيد هدايت اللّه‏ طالقاني، ناشر ارغنون ص49.
3. براي آگاهي بيشتر ر.ك آيت‏اللّه‏جوادي آملي، ولايت‏فقيه، ناشراسرا، سال 1385، ص 400 و 478؛ فصلنامه حكومت اسلامي، سال اول، شماره اول، آيت‏اللّه‏مصباح يزدي، اختيارات ولي‏فقيه در خارج از مرزها، ص 81.

موفق و موید باشید