پاسخ ارائه شده به سؤالِ یک پرسشگر با مشخصات خاص است. در صورتی که سؤال یا ابهامی برای شما ایجاد شده از طریق درگاه های پاسخگویی پیگیری فرمائید.

اللهم ارزقنا توفیق الطاعه وبُعد المعصیه این دعا منظورمه ....مثالا اون قسمتی که میگه به مریض ها شفا بده

باسلام وآرزوي سلامتي براي شما وخانواده محترمتان ؛
پاسخ در چهار محور ارائه مي شود:
1- در اجابت دعا عوامل و شرايط مختلفي تأثير گذار است . برخي شرائط به زمان و مکان دعا يا اجابت مربوط است . برخي به( دعا کننده ) و برخي نيز به( دعا شونده ) ، مربوط است چنان که شرائط نيز به خود دعا و کيفيت آن تعلق دارد . انبيا و ائمه به عنوان دعاکننده ، مستجاب الدعوه هستند ليکن دعا شونده گان يک سري لياقت ها و شايستگي هايي بايد داشته باشد تا دعا در حق آنان مستجاب گردد. در غير اين صورت دعاي آنان نيز موثر نخواهد شد،و اين نقص دعا شونده است نه دعا کننده .
يکي از انبيا براي قبول توبه فردي از بني اسرائيل دعا کرد و از پيشگاه حق تعالي از آن فرد شفاعت نمود . خداوند وحي فرستاد :«به عزت خودم سوگند ،اگر همه اهل آسمان ها و فرشتگان در حق آن فرد دعا کنند و شفاعت نمايند ، تا لذت و شيريني گناه در دل آن فرد است ، گناهش را نخواهم بخشيد» ( 1 )
قرآن کريم به پيامبر اسلام (ص) دستور مي دهد که براي منافقان دعا نکند که دعا در حق آنان بي فايده است .بعد تأکيد مي فرمايد :اگر به جاي يک بار هفتاد مرتبه ، (و بلکه بيشتر و هفتصد مرتبه ) از خدا بخواهي که منافقان را بيامرزم ،هرگز اين کار را نخواهم کرد(2 ).
عدم اجابت دعاي پيامبران يا امامان به خاطر عدم وجود شرائط و شايستگي لازم دعا شونده است نه دعا کننده .
گناهان و معصيت هاي افراد مانع استجابت دعاي امام زمان (عج) در حق شيعيان مي شود چنان که اميرالمومنين (ع) مي فرمايند :« المعصيه تمنع الاجابه (3 )؛ گناه مانع اجابت دعا است» .
2- در اجابت دعا (فوريت زماني ) نيست . گاهي ممکن است دعا اجابت گردد ليکن زمان تحقق و بر خورداري از آن به خاطر منافع بيشتر و مصالح مهم تر به تأخير افتد . چنان که حضرت يوسف (ع) در برابر در خواست زليخا مي گويد : پروردگارا !براي من زندان دوست داشتني تر است از آنچه که مرا بدان دعوت مي کنند.اگر کيد زنان را از من دور نگرداني، ممکن است به آنها ميل کنم و در شمار نادانان در آيم (4 ) . خداوند مي فرمايد : دعاي يوسف(ع) را اجابت کرديم و مکر زنان را از او دور نموديم . ليکن پس از تحمل سال ها زندان ، پاکي و بي گناهي يوسف (ع) هم چون آفتاب نيم روز ، روشن شد . حضرت ابراهيم (ع) سال ها از خداوند تقاضاي فرزند نمود ، دعاي آن حضرت مستجاب شده بود ليکن ، زمان تحقق آن به تأخير افتاد و حضرت ابراهيم (ع) پس از هشتاد سالگي صاحب فرزند شد . بنابراين هر چيزي شرايط و موقعيت هاي خاصي دارد که در زمان و شرا يط خود تحقق خواهد يافت.
3-دعا يکي از عوامل شکل دهنده و تأثير گذارنده در حوادث جهان است و در کنار حوادث و علل ديگر عمل مي کند. اگر قرار باشد که با دعا همه چيز در جهان حادث شده و اتفاق افتد ، پس علل و اسباب ديگر و قوانين و سنت هاي خداوند چه نقشي خواهند داشت؟ اگر قرار باشد که با دعا ،تمام بيماران شفا يابند ، بايد تمام نظام و اسباب عالم برچيده شود و همه انسان ها تا ابد در دنيا زنده بمانند ، در حالي که مرگ و رفتن از دنيا يک سنت قطعي و تخلف ناپذير الهي است. بنابراين دعاها در چنين موردي ، در کنار عوامل ديگر تحقق مي پذيرد.
4- اين نکته، تکميل کننده نکته پيشين است . نحوه اجابت دعاها مختلف است. اجابت دعا هميشه به معناي آن نيست که طبق خواست شخص دعا کننده اتفاق افتد ، بلکه دعا فوايد بسياري دارد و نحوه اجابت آن مختلف است. دعا باعث ارتباط بنده با خدا ، موجب ثواب و پاداش الهي ، دفع ضرري که مقرر شده بود ، خير و مصلحت ديگري براي دعا کننده و دعا شونده است و چيزهاي بسيار ديگر که در روايات آمده است.

پي نوشت ها :
1-ميرزا جواد آقا ملکي تبريزي ، رساله لقاء ا....، ص 60 .
2-توبه(9) آيه 80
3-غررالحکم ،ترجمه محمد علي انصاري ، ص 32.
4-يوسف (12) آيه 32 .