سلام
آیا مکر شیطان ضعیف است یا مکر زنان؟به نظرم کلا مکر شیطان به دلیل اینکه محاط بر زینت های دنیا بویژه زنان است ،کید شیطان هم ضعیف است، پس حیله ضعیفتر است ولی در بعضی تفاسیر دیدم که نوشته بودند مکر زنان بیشتر از شیطان است چون خداوند درباره شیطان میفرماید ان کید شیطان ضعیفا(سوره نساء ایه 76) و درباره زنان است ان کید کن عظیما(سوره یوسف آیه 28) بعد توجیه کرده بودن که چرا حیله زن بیشتر از شیطان است ولی به نظرم مکر شیطان قوی تر از مکر زن است و اینکه در قران امده مکر زن بیشتر از شیطان است اینطور نیست چون خداوند نفرموده که مکر زنان عظیم است این سخن عزیز مصر است.؟

پرسشگر گرامی هم کید شیطان قوی است و هم کید زنان زیرا هر دو انسان را وسوسه می کنند و به گناه و انحراف می خوانند و بسیاری را گمراه کرده و می کنند و در عین حال کید هر دو هم نسبت به انسان مؤمن ضعیف است زیرا مؤمن به ریسمان محکم خدا چنگ زده و در کنف حمایت خدا قرار گرفته است و خدا مدافع او شده و کید شیطان و زنان برای گمراه کردن او ضعیف و بی اثر است:
الَّذينَ آمَنُوا يُقاتِلُونَ في‏ سَبيلِ اللَّهِ وَ الَّذينَ كَفَرُوا يُقاتِلُونَ في‏ سَبيلِ الطَّاغُوتِ فَقاتِلُوا أَوْلِياءَ الشَّيْطانِ إِنَّ كَيْدَ الشَّيْطانِ كانَ ضَعيفاً (1)
كسانى كه ايمان دارند، در راه خدا پيكار مى‏كنند و آنها كه كافرند، در راه طاغوت [بت و افراد طغيانگر]. پس شما با ياران شيطان، پيكار كنيد! (و از آنها نهراسيد!) زيرا كه نقشه شيطان، (همانند قدرتش) ضعيف است.
البته با توجه به جاذبه عمیق جنسی که در زنان بخصوص زیبارویان هست و با توجه به فتانی و طنازی فوق العاده آنها و کید و مکرهای آنان در دلربایی ، معلوم است که این فتنه گری و مکر عظیم بوده و بسیاری از انسان ها را به زمین می زند و به همین جهت می بینیم که وقتی یوسف صدیق با فتنه گری زنان درباری و فتانی و طنازی آنان روبرو می شود که هر کدام با هزار عشوه و ناز او را به خود فرامی خواند ، دست نیاز به آستان بی نیاز بلند کرده و در نهایت عجز و ناتوانی عرض می کند:
إِلاَّ تَصْرِفْ عَنِّي كَيْدَهُنَّ أَصْبُ إِلَيْهِنَّ وَ أَكُنْ مِنَ الْجاهِلين (2)
و اگر مكر و نيرنگ آنها را از من باز نگردانى، بسوى آنان متمايل خواهم شد و از جاهلان خواهم بود.
اما این که بعضی گفته اند خداوند کید شیطان را ضعیف شمرده و کید زنان را عظیم و ...(3) ؛ حرف متینی نیست زیرا اولا کید شیطان نسبت به مؤمنان ضعیف است چون به خدا پناه برده اند نه این که اصالتا و نسبت به همه انسان ها ضعیف باشد که اگر ضعیف بود این همه افراد را به دنبال خود نمی کشید و این همه خدا هشدار نمی داد!
دوم این که جمله "کید شما عظیم است" سخن عزیز است که خدا هم آن را نفی نکرده و با نفی نکردن تاییدش نموده است اما این عظیم بودن که درست هم هست در قیاس با مکر شیطان نیست بلکه اگر قیاسی باشد نسبت به مکر مردان است. مردان معمولا با قدرت ، اراده خود را پیش می برند ولی زنان که قدرت جسمی ندارند با کید و مکر و فتانی و طنازی و ... کار خود را پیش می برند و مکر زنان در قیاس با مکر مردان عظیم است نه در قیاس با مکر شیطان زیرا مکر شیطان شامل مکر زنان هم هست زیرا مکر زنان فرعی از مکر شیطان است و زنان از بهترین دام های شیطانند.
بنا بر این عظیم شمردن مکر زنان به معنای بزرگتر بودن مکر آنان از مکر شیطان نیست .
دقت داشته باشید بزرگ بودن کید زنان به معنای بد بودن جنس زن و شر بودن خلقت آنان نیست
پی نوشت ها:
1. نساء (4) آیه 76.
2. یوسف (12) آیه 33.
3. فیض کاشانی ، اصفی ، قم ، دفتر تبلیغات اسلامی ، 1418 ق ، ج 1 ، ص 568 ؛ میبدی ، کشف الاسرار ، تهران ، امیر کبیر ، 1351 ش ، ج 5 ، ص 53 ؛ و ...