مثلا خندیدن زیاد و بی دلیل قساوت قلب می آورد حالا چه چیزی باعث خواب ماندن نماز صبح می شود

خوابیدن وعادت به خواب صبح، ازجمله مواردى است که ممکن است موجب قضاى نماز صبح شود. همچنین برخى گناهان توفیق نماز صبح را از انسان سلب مى‏کند. اگر منظورتان از خندیدن زیاد، خندیدنی است که مایه غفلت ازیاد خداست، حرفتان را تصدیق می کنیم.(چون خنده زیاد و بی دلیل از شهوت است)؛ البته در اسلام تأکید زیادی بر خوش گفتاری و مزاح و شوخی که باعث رنجش کسی نشود، شده است؛ ولی خنده بی دلیل از انسان عاقل به دور است!
عوامل مختلفى ممکن است براى قضا شدن نماز صبح باشد، ازجمله مى‏توان امور ذیل را مؤثر دانست:
الف) بیدارماندن، شب‏ نشینى تا دیر وقت، دیدن فیلم ‏ها و برنامه ‏هایى که اکثر آنها فایده ‏اى براى دنیا و آخرت انسان ندارد.
ب) پرخورى و یا خوردن غذا هاى سنگین ودیرهضم.
ج) خستگى بیش ازحد و مشغله ‏هاى فکرى که اکثر افراد بدان مبتلا هستند.
ح) جا نیفتادن اهمیت و سرنوشت ساز بودن نماز در زندگى ایمانى انسان. در زمینه أهمیت و فلسفه نماز مطالعه کنید.
همچنین عوامل مختلفى ممکن است براى قضا نشدن نماز صبح مؤثر باشد،ازجمله مى‏توان امور ذیل را مؤثر دانست :
(1.زودخوابیدن در شب‏ها؛ 2.خواندن آیه ی آخرسوره کهف جهت بیدارشدن درساعت معین؛ 3.خوابیدن باشکم نیم سیر؛ 4.باوضو خوابیدن؛ 5.ترک معصیت؛ 7.سفارش به دیگران که درساعت مشخصی بیدارتان کنند.)
درهر صورت اگرانسان سعى کند زودتر استراحت کند و بدون کار ضرورى تا دیر وقت بیدار نماند و همیشه باطهارت بخوابد و دعاهاى وارده راهم بخواند و بالاتر از همه احساس مسؤولیت نسبت به تکلیف الهى داشته باشد، پس ازمدتى که خود را عادت داد،به موقع براى نماز بیدار مى‏شود.
اما سخنی در مورد قساوت قلب زدید، که باید خدمتتان عرض کنیم: گناه، بزرگ‌ترین عامل قساوت قلب است. امام باقر (ع) فرمود: «هرکس ابتدا قلبش نورانی وسفید است،ولی اگرگناهی انجام داد ،یک لکة سیاه در آن ایجاد می‏شود. اگر ادامه داد،کم کم سیاهی و قساوت تمامی قلب را فرا می‏گیرد».(1)
یک توصیه ی کار بردی برای خواندن نماز صبح:
اگرساعت را برای اوائل وقت نماز صبح تنظیم می کنید، از این به بعد، برای نیم ساعت به طلوع تنظیم کنید و تا زنگ خورد به خودتان القاء کرده و بگویید: نماز صبح دو سه دقیقه بیشتر طول نمی کشد سریع بلند بشوم و نماز را بخوانم بعد بخوابم. بعد از مدتی که عادت کردید پنج دقیقه زودتر بیدار شوید تاانشاء الله توفیق اول وقت راپیدا نمایید.
منابعی برای مطالعه بیشتر:
1. پرتوي از اسرار نماز، مؤلف: محسن قرائتي، انتشارات: طرح اقامه نماز .
2. عوامل آموزش و گرايش نوجوانان و جوانان به نماز، مؤلف: رضا فرهاديان، انتشارات: دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم .
3. يکصد و چهارده نکته درباره نماز، مؤلف: محسن قرائتي، انتشارات: ستاد اقامه نماز .
پی‏نوشت‏:
1. قلب سلیم،ص 327،به نقل ازاصول کافی،کتاب الایمان والکفر،باب الذنوب،حدیث 20.