پاسخ ارائه شده به سؤالِ یک پرسشگر با مشخصات خاص است. در صورتی که سؤال یا ابهامی برای شما ایجاد شده از طریق درگاه های پاسخگویی پیگیری فرمائید.

اگر مردی متاهل با زنی شوهر دار نزدیکی کند و حتی دخول انجام گیرد. و کسی هم از این ارتباط جز خدا نبیند ، و سر انجام این کار فقط و فقط پشیمانی برای مرد متاهل باشد حکمش چیست؟ واقعاً به غلط کردن افتادم از عضاب وجدان؟ تو رو خدا راهنماییم کنید

یکی از گناهان کبیره که به آن وعده عذاب داده شده ارتباط نامشروع و زنا می باشد، به خصوص اگر این گناه با زن شوهر دار صورت گیرد؛ بر زشتی و جرم و گناه آن افزوده می شود. خداوند در قرآن می فرماید: "ولا تقربوا الزّنا انّه کان فاحشة و ساء سبیلاً؛ نزدیک زنا نشوید که کار بسیار زشت و بد راهی است". (1)
اگرچه انجام گناه لذت آنی دارد ولی همانگونه که ذکر کرده اید سرانجام گناه جز پشیمانی چیزی نیست. ولی با این حال خداوند راه توبه از هر کناهی را هر چند بزرگ و زشت باشد باز گذاشته است.
آری خدای مهربان راه توبه و بازگشت را برای همه گناه کاران بدون هیچ تفاوتی گشوده است. چرا که رحمت و فضل خداوند از گناهی که انسان در اثر غفلت و نادانی انجام می دهد بالاتر و بزرگتر است. خداوند در قرآن می فرماید:«یا ایها الّذین آمنوا توبوا الی اللّه توبه نصوحاً عسی ربّکم أن یکفّر عنکم سیئاتکم و یدخلکم جنات ٍتجری من تحتها الانهار؛ (2)
ای کسانی که ایمان آورده اید! توبه کنید، توبه خالصی . امید است با این کار پروردگارتان گناهان تان را ببخشد و شما را در باغ هایی از بهشت که نهرها از زیر درختانش جاری است، وارد کند».
توبۀ نصوح، همان توبۀ واقعی است و دارای چهار شرط است: پشیمانی قلبی، استغفار زبانی، ترک گناه و تصمیم بر انجام ندادن در آینده .(3)
بنا بر این با توبه دریچه تازه ای به روی انسان گشوده می شود و سزاوار است انسان بعد از این مواظب اعمال و رفتار خود باشد. با توبه حقیقی نه تنها آثار وضعی و تکلیفی گناه محو می شود و گناهکار از گناهان پاک می گردند، بلکه گناهکار توبه کننده محبوب و دوست خدا می شود! چه این که خداوند، خود فرموده است: "اِنّ الله یحبّ التوابین؛(4) خداوند توبه کنندگان را دوست می دارد.
بنا براین با قلبی شکسته و دلی پشیمان و ناراحت از گناهان ، استغفار کنید . در پیشگاه خدا به گناهان و تقصیرات خود اعتراف کنید . و با خدای خویش عهد ببندید که دیگر به سوی هیچ گناهی نروید و با هیچ نا محرمی رابطه نداشته باشید ، خدا توبه شما را با این شرایط به فضل و کرمش می پذیرد . و هر گز یآس و نا امیدی را به خود راه ندهید؛ آیا نشنیده ای کلام نوازشگر او را که به پیامبر (ص) فرمود : از طرف من به بندگانم بگو : ای بندگان من ، ای کسانی که (با گناه و معصیت‌ها) بر خود ستم روا داشته اید ! از رحمت خداوند نومید نشوید که خداوند(در صورت توبه کردن ) همه گناهان را می‌آمرزد، چه این که او بخشنده و مهربان است".(5)
توبه کار واقعی خود را از مجالس گناه دور می دارد و از عواملی که گناه را وسوسه و تداعی می کند، برحذر می باشد و خود را در پیشگاه خدا شرمنده می بیند و همواره در صدد کسب رضای او می باشد. گناهانى که خداوند حد براى آن‏ها مقرر داشته مانند زنا، واجب نیست کسى براى جبران گناهش نزد حاکم شرع اقرار کند تا بر او حد جارى نماید، بلکه توبه زناکار، پشیمانى از گناه و عزم برترک آن در آینده و سعى در استغفار مى‏باشد. در این جهت فرقى بین زنا و گناهان دیگر نیست.
بنا بر این باید هر چه سریع تر از این گناه توبه کنید و لازم نیست و نباید این گناه را برای کسی بازگو کنید چرا که اعتراف و باز گو کردن گناهی که انسان انجام داده و دیگران از آن خبر ندارند خود گناهی نا بخشودنی است.
در پایان به شما توصیه می کنیم که:
1- به فضل و کرم خداوند امیدوار باشید. هرگز یأس و ناامیدی را به خود راه ندهید و با توبه واقعی زندگی جدیدی، خالی از گناه برای خود شروع کنید.
2- اگر می خواهی زودتر توبه ات قبول شود و بیشتر مورد لطف و رحمت خدا قرار گیری به نماز اول وقت پایبند باش .
3- در دعاها و نمازهای خود و هر گاه به یاد این عمل زشت افتادید از خداوند طلب مغفرت کنید و خود را در مقابل خداوند شرمنده و پشیمان بدانید.
موفق باشید.
پی نوشت:
1. اسراء (17) آیه 32.
2. تحریم (66) آیه 8.
3. ناصر مکارم شیرازی، تفسیر نمونه، ج 24، ص 290. دارالکتب الاسلامیه، تهران، 1374ش.
4. بقره (2) آیه 222.
5. زمر (39) آیه 53.