با سلام وعرض ادب
در یک جلسه سخنرانی مذهبی یک روحانی این مطلب را برای عده ای از جوانان بیان نمودند:"حضرات معصومین هرگز بول ومدفوع نداشته اند ودر این زمینه مانند ما نبوده اند." که برای من ثقیل بود وغیر قابل باور.اگر لطف کنید وبا ذکر احادیث وروایات پاسخ بدهید ممنون می شوم.

پرسشگر گامي با سلامو سپاس از ارتباطتان با مركز ملي پاسخگويي به سوالات ديني
حديثي در باره نشانه ها و خصوصيات امام معصوم است كه يكي از خصوصيات ايشان را اين مي داند كه "بول و مدفوع او را كسي نديده است؛ زیرا خدا زمین را موظف کرده تا آنچه را از او بیرون می آید، در خود فرو برد". از اين عبارت فهميده مي شود كه آن بزرگواران همانند انسان هاي ديگر در اين دنياي مادي زندگي مي كردند و غذا مي خوردند و بول و مدفوع داشتند و... اصل حديث را در ذيل مي آوريم:
علىّ بن فضّال به نقل از پدرش از حضرت رضا - عليه السلام - روايت كرده است كه فرمود: امام نشانه‏هاى به خصوصى دارد: در دانش و حكمت سرآمد مردم است، از همه مردم زمانه خود پرهيزگارتر و بردبارتر است، در دليرى و بخشندگى گوى سبقت از همگان ربوده، كفّه عبادت هاى او از همه افراد بشر سنگين‏تر است، هنگام تولّد ختنه شده است، از آلودگى به خون و كثافت پاك مى‏باشد، (به واسطه هوش و فراستى كه در درك اشيا دارد) از پشت سر مى‏بيند، چنانچه از پيش روى مشاهده مى‏نمايد، (و چون از نور خدا آفريده شده) سايه ندارد، وقتى كه از شكم مادر به زمين رسد، دو كف دست خود را بر زمين مى‏گذارد و با آواز بلند به‏ وحدانيّت خدا و رسالت خاتم انبيا گواهى مى‏دهد، محتلم نمى‏شود، چشمش به خواب مى‏رود، ولى قلبش (كه تجلّى گاه فروغ الهى است) بيدار مى‏ماند، (و از آنچه واقع مى‏شود، در خواب مطّلع مى‏باشد)، و فرشته با وى سخن مى‏گويد؛ هرچند او را نمى‏بيند، زره رسول خدا بر قامتش ساز آيد، بول و مدفوع او را كسى نديده؛ زيرا خداوند بلندمرتبه زمين را موظّف نموده تا آنچه را از او بيرون آيد، در خود فرو برد و بوى خوش او، از مشك خوشبوتر است و... . (1)
علاوه بر این، روایاتی که در مورد آداب تخلی از پیامبر و امامان نقل شده و در باب وارد شدن ایشان به بیت الخلاء می باشد، مؤید این است که ایشان هم مثل بقیه انسان ها بودند که برای نمونه به دو مورد اشاره می شود:
- «عن عايشة، قلت: يا رسول اللّه، إنّك تدخل الخلاء فإذا خرجت، دخلت على أثرك فما أرى شيئا إلّا أنّي أجد رائحة المسك؟! فقال: إنّا معاشر الأنبياء تنبت أجسادنا على أرواح الجنّة، فما يخرج منه شي‏ء إلّا ابتلعته الأرض؛ (2)
از عايشه نقل شده كه گفت: به رسول خدا گفتم: بعد از شما بلافاصله داخل بيت الخلاء مي شوم؛ ولى چيزى به غير از بوى مشك نميبينم. آن حضرت فرمود: بدن‏هاى ما گروه پيامبران به منزله ارواح اهل بهشت است و آنچه خارج مى‏شود، از آن زمين در خود فرو مى‏برد».
- «عن جعفر بن محمّد، عن آبائه، عن علي عليهم السّلام أنّ رسول اللّه صلّى اللّه عليه و آله كان إذا بال نتر ذكره ثلاث مرّات؛ (3)
امام صادق از پدرانش از على - عليه السّلام - روایت کردند که ایشان فرمود: رسول خدا پس از بول كردن، سه بار دست خود را به مجراى بول مى‏كشيد».

پي نوشت ها:
1. «علي بن فضال عن أبيه عن أبي الحسن علي بن موسى الرضا ع قال للإمام علامات أن يكون أعلم الناس و أحكم الناس و أتقى الناس و أحلم الناس و أشجع الناس و أسخى الناس و أعبد الناس و يولد مختونا و... ». (معاني الأخبار، ترجمه محمدى، ج ‏1، ص 244).
2. علامه طباطبایی، سنن النبى صلى الله عليه و آله (با ترجمه)، انتشارات اسلامیه، ص 195.
3. همان، ص 103.