چه دلیل منطقی یا شرعی وجود دارد که:
1. هنگام شنیدن نام امام خمینی 3 بار صلوات بر پیامبر فرستاده می شود؟
2. هنگام شنیدن نام امام خامنه ای 1 بار صلوات بر پیامبر فرستاده می شود؟
3. آیا اینگونه نیست که باید هنگام شنیدن نام پیامبر بر ایشان صلوات فرستاد؟
لطفا پاسخ مستدل و منطقی بفرمایید

پرسشگرگرامي با سلام و سپاس از ارتباطتان با اين مركز
از ویژگی های موجودات «حساس»، ابراز احساسات است و چون انسان موجودی حساس است بیش تر از سایر موجودات در پی پیدا کردن راهی برای ابراز احساسات درونی و اظهار علاقه به دیگران و به خصوص بزرگان می باشد. برای این منظور از روش های مختلف هورا، سوت، کف زدن، دست تکان دادن و... استفاده می شود. آن چه در فرهنگ اسلامی به روشنی مشاهده می شود محتوا دادن به رفتارهای طبیعی و اجتماعی انسان است؛ از جمله این که اذان را جایگزین ناقوس کلیسا و سلام را جایگزین برداشتن کلاه دانسته است.
در روزهای قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، مردم از لفظ «صحیح است» برای تأیید و تشویق استفاده می کردند که بعدها جمله(الله اکبر) جایگزین آن شد. همچنین استفاده از صلوات برای احترام و تأیید میان مردم مؤمن و متدیّن مرسوم بوده است. هرگاه می خواستند بیش تر احترام بگذارند، صلوات ها را تکرار می کردند.
اما ذکر صلوات برمحمد وآل محمد، از با فضیلت ترین و پرخاصیّت ترین ذکرهاست و محتوای آن، فرستادن سلام و صلوات خدا بر پیا مبر و اهل بیتش می باشد؛ بنا بر این هر قدر صلوات بیش تر فرستاده شود، رحمت و درود بیش تر خداوند نصیب پیامبر و اهل بیت معصومش شامل می شود. پس در هنگام شنیدن نام رهبر درحقیقت بر او صلوات نمی فرستیم، بلکه بر پیامبر صلوات می فرستیم. به هر حال، این یک حرکت سیاسی بود که از اوایل پیروزی انقلاب تا به حال به عنوان یک عادت پسندیده باقی مانده است.
اما امام خمینی که در عصر کنونی توانست با رهبری بی نظیر خود یک نهضت دینی را بنیان نهد، وقتی نام ایشان در زمان حیاتشان برده می شد، یک بار صلوات می فرستادند. این حرکت مردم برای تعظیم شعائر الهی و عظمت شخصیّت رهبر کبیر انقلاب بود تا بدین وسیله بینی دشمنان اسلام و انقلاب اسلامی به خاک مالیده شود، اما پس از رحلت جانگداز آن بزرگوار و جانشینی مقام معظم رهبری حضرت آیة الله خامنه ای، مردم مسلمان و قدر شناس ایران برای تأیید و تشویق ایشان و تعظیم شعائر الهی چنین بنا گذاشتند که یک بار برای آیة الله خامنه ای و سه بار برای امام خمینی صلوات بفرستند.
گفتنی است سه بار صلوات ‌فرستادن برای امام خمینی و یک بار برای رهبر و یک بار برای پیامبر(ص)، علامت ارزشگذاری بیش تر و یا مساوی قرار دادن شخصیّت امام خمینی و رهبری نسبت به پیامبر نیست؛ بلکه بدین دلیل است که امام خمینی و آیة الله خامنه ای، نام و راه و سنت پیامبر بزرگ را زنده کردند و بالاتر از این، طمع دشمنان دین و انقلاب این مملکت را قطع و آنان را مأیوس کردند. بنا براین یک بار و سه بار صلوات فرستادن، نوعی مبارزه سیاسی به نفع نهضت اسلامی با محوریت امام خمینی و رهبری نهضت او است.
نکته دیگر این که، پیام تکرار صلوات به ویژه در مقطع زمانی خاص، به عنوان اعلام وفاداری و خار در چشم دشمنان است. ضمن این که محتوای معنوی نیز دارد. به همین دلیل هیچ گونه منافاتی با احترام به پیامبر(ص) و ائمه(ع) ندارد؛ بلکه به یک معنا همه این تعظیم و تجلیل ها به خود پیامبر (ص) برمی گردد و احترام به آن حضرت است. همچنان که مردم در هنگام شنیدن وصف خاص امام زمان(عج) برای احترام می ایستند. در صورتی که مقام پیامبر(ص) از مقام امام زمان(عج) بالاتر است و چنین کاری بی احترامی به پیامبر تلقی نمی شود.