-اگر یرای گناه نکردن دست خود رابسوزانیم حق النفس انجام داده ایم؟

-میگویند برای قبل از اذان اگر وضو بگیریم باید نیت غیر از نماز کنیم(مثلا به نیت ثواب بخوانیم)
1-پس چه لزومی دارد که انسان نیتی غیر از آنچه که دارد بکند؟
2-وچرا خداوند انسان رامجبور به نیتی کرده که آن نیت درنظر انسان نیست-مثل همین موردکه گفته نیت ثواب کنید- , با وجوداینکه نیت انسان نماز خواندن است وواقعا میخواهد نماز بخواند ؟

پرسش: حق النفس شرح اگر برای گناه نکردن دست خود را بسوزانیم حق النفس انجام داده ایم؟
پاسخ:
پرسشگر گرامی با سلام و سپاس از ارتباطتان با این مرکز
سوزاندن دست به قصد گناه نکردن کار حرامی است که نباید انجام گیرد. (1)

پی نوشت:
1. سوال از دفتر آیت الله بهجت در قم (7743271-0251).

پرسش: می گویند برای قبل از اذان اگر وضو بگیریم باید نیت غیر از نماز کنیم(مثلا به نیت ثواب بخوانیم) 1-پس چه لزومی دارد که انسان نیتی غیر از آنچه که دارد بکند؟ 2-و چرا خداوند انسان رامجبور به نیتی کرده که آن نیت در نظر انسان نیست-مثل همین مورد که گفته نیت ثواب کنید- , با وجود اینکه نیت انسان نماز خواندن است و واقعا می خواهد نماز بخواند ؟
پاسخ:
به نظر مي رسد در اين مورد دچار اشتباه شده ايد. آنچه كه در اين موضع از مكلفان خواسته شده، اين است كه چون وضو به خودي خود امري مستحب است و تنها براي انجام نماز و به عنوان مقدمه بودن براي نماز واجب مي شود، در زماني كه هنوز وقت نماز داخل نشده است و نماز وجوب پيدا نكرده، نمي توان براي انجام نماز و به نيت وجوب آن وضو گرفت. به همين خاطر براي آن كه بتوان با همان وضو نماز خواند، توصيه شده هنگامي كه هنوز وقت نماز داخل نشده ،وضو را به نيت طهارت انجام دهد. با اين نيت و با طهارت باطني شخص هم مي تواند نماز بخواند و هم اعمال عبادي ديگر را كه نياز به وضو دارد، انجام دهد. به فتوای مراجع تقليد که درباره وضوي قبل وقت نماز گفته اند ،دقت فرمایید:
اگر وقت نماز نزديك باشد و به قصد آمادگى براى نماز وضو بگيريد، اشكال ندارد. نيز مى‏توانيد پيش از وقت، به قصد داشتن طهارت وضو بگيريد و با آن نماز بخوانيد. همچنين اگر وضو را به قصد قربت و با طهارت بودن انجام دهيد تا پس از دخول وقت نماز، با آن نماز بخوانيد، اشكال ندارد. اما قبل از وقت نماز نمى‏توان نيت وضوى واجب كرد.(1)
همان گونه كه در توضيح المسائل بيان شده است، وضوي قبل از وقت نماز را نمي توان به نيت وضوي واجب گرفت اما مي توان به نيت با طهارت بودن، وضو گرفت و بعدا با آن وضو نماز خواند.
پی نوشت:
1. آیت الله فاضل لنکرانی، محمد، توضیح المسائل، نشر فکر برتر، بی جا، 1386ش،ص71؛
توضیح المسایل مراجع، مساله320.