در جايي خواندم كه مقايسه اي شده بود بين قبر دكتر محمد مصدق در احمدآباد مستوفي كه بي نام و نشان است و قبر محمدبن جعفر طيار در نزديكي دزفول كه داراي آرامگاه است.
از دكتر مصدق به عنوان كسي ذكر شده بود كه استعمار انگليس را به زانو درآورده است و محمد بن جعفر طيار را شريك در قتل بسياري مردم در جنگ شوشتر معرفي كرده بود كه در همان جنگ به دست ايرانيان زخمي شده و همانجا از دنيا مي‌رود.
من در اينترنت جستجو كردم و نامي از حاضرين در جنگ شوشتر بجز ابوموسي اشعري نيافتم. آيا محمد بن جعفر در اين جنگ و در كشتار مردم شوشتر دست داشته است؟ اگر چنين است چرا براي او آرامگاه و زيارتگاهي ساخته شده است؟

با تشكر

پرسشگر گرامي با سلام و سپاس از ارتباطتان با اين مركز
آنچه بيان داشتيد كه محمد بن جعفر بن ابي طاللب(طيار) در دزفول، يا صحيح تر در شوشتر در جنگ با ايرانيان كشته شد، گفته برخي از تاريخ نگاران است كه صحيح نمي باشد.
زيرا اولا در اين كه وي در كجا به قتل رسيد، چند ديدگاه وجود دارد:
1. شوشتر
2. صفين
3. طف (كربلا)
ثانيا با توجه به اين كه در داده هاي تاريخي آمده است كه وي با ام كلثوم بعد از فوت عمر ازدواج نموده است، نمي توان پذيرفت وي در شوشتر و جنگ با ايرانيان كشته شده باشد؛ زيرا كشته شدن وي در جنگ با ايران، در دوران زندگي عمر است و ازدواج او با ام كلثوم، پس از عمر است و اين نشان دهنده آن است كه وي پس از جنگ با ايران، زنده بوده است و در ماجراي مذكور، به شهادت نرسيده است. (1)
اما اين كه پرسيديد چرا براي چنين شخصي كه قبرش مشكوك است، آرامگاه ساخته اند؟ بايد گفت منشأ اين عملكرد، علاقه و محبتي است كه مردم به خاندان پيامبر دارند؛ به ويژه كه محمد بن جعفر طيار از همراهان و ياران امام علي(ع) بوده است. نظير اين عملكرد، در بسياري از نقاط كشورمان ديده مي شود و در برخي موارد، اصلا شخص مورد تصور مردم در آن جا دفن نيست؛ نظير مزار شريف افغانستان كه مردم آن ديار، قبر امام علي ابن ابي طالب(ع) را در آن جا مي پندارند.
نكته: چون بيش تر مردم ايران مذهبي هستند و علاقه مند به شخصيت هاي مذهيي مي باشند، مقايسه عملكرد مردم در برخورد با شخصيت هاي ملي و آرامگاه شان، متفاوت با شخصيت هاي مذهبي است. از اين رو، به هزينه هايي در اين باره روي مي آورند و به طور خودجوش براي بارگاه شخصيت هاي مذهبي (امامان و امام زادگان)، هدايا و نذوراتي را تقديم مي كنند.
ضمن آن كه مرحوم دكتر مصدق تلاش هاي بسياري را در جهت ملي كردن صنعت نفت نمود و همان گونه گه گفتيد، در برابر انگليس ايستاد؛ اما با اين همه، بر عملكرد ايشان نقدهايي است كه شايد منشأ بي مهري قرار گرفتن از سوي مردم، همان نكات باشد.

پي نوشت ها:
1. قاموس الرجال، شيخ محمد تقي تستري، ج 9، ص 158، ناشر: مؤسسه نشر اسلامي وابسته به جامعه مدرسين قم.