پاسخ ارائه شده به سؤالِ یک پرسشگر با مشخصات خاص است. در صورتی که سؤال یا ابهامی برای شما ایجاد شده از طریق درگاه های پاسخگویی پیگیری فرمائید.

فرق خود ارضایی با نزدیکی چیست؟اگر میشه پاسخ هین سوال را از نظر علمی بگین هم از نظر اسلامj

پرسشگر گرامی با سلام سپاس از ارتباط تان با این مرکز.
1. استمنا مضر و موجب بروز مشکلات روحی، روانی و جسمی مختلف می شود. چون انحراف از مسیر صحیح پاسخ به یک غریزه و نیاز زیستی می باشد.
تفاوت در شدت و ضعف این انحراف در شدت آسیب منعکس می گردد و گرنه هر چند کم و اندک هم باشد ، به واسطه انحرافی بودن آن مضر است.
افزون بر اینکه معصیت و گناه بزرگ محسوب می شود . در نظام ثواب و عذاب الهی تفاوتی بین گناه کم و زیاد نیست. گناه، گناه هست و سرپیچی از فرمان الهی تلقی می گردد، چه یک بار ،چه صد بار . خداوند اگر استمنا را یک معصیت می شمارد و آن را حرام فرموده است به تعداد و کمیت خاص آن نظر ندارد. نفرموده یک بار بیش تر حرام است، بلکه مطلقا تحریم شده و هرگز یک بنده خوب و مطیع نباید به سراغ آن برود.
اما ارتباط جنسی با همسر و ارضای نیاز جنسی از طریق صحیح ,هرگز چنین پیامدهایی را به همراه نخواهد داشت. در نگاه دقیق تر، تفاوت های ظریفی بین این دو روش ارضای نیاز جنسی وجود دارد. تنها به دو , سه مورد اشاره می کنیم:
1. استمنا در واقع آمیزش با خود است. تحریک کننده و تحریک پذیر یک نفر است. همین طور ایجاد کننده شرائط اوج لذت (گرم شدن، تصور لذت و...) توسط خود ارضا شونده فراهم می شود. در این جا تمام وجود فرد (در عین وحدت و یک پارچگی) باید دو پاره شود: یکی ارضا شونده و دیگری تحریک کننده . دو پاره شدن آسیب هایی در پی دارد از جمله اختلال در سیستم توجه و تمرکز و در مراتب بالاتر به نوعی توهم منجر خواهد شد.
2. آن گاه که بدن انسان تامین کننده نیاز جنسی او گردد، چون این بدن همیشه در همراهی اوست، کم کم او را در یک حالت تحریک جنسی دائم قرار می دهد ،چون از خودش لذت می برد. این فاصله روانی اندک وی را به سمت حالت تحریک دایمی سوق می دهد. تحریک پذیری سریع, زود و دایم جدا از اثرات مخرب اجتماعی , اثرات جسمی زیانباری به دنبال خواهد داشت.
3. چون در استمنا ارضای جنسی فقط از طریق انزال منی بدون هیچ گونه ارضای عاطفی، دیداری ، شنیداری، لمسی و.... حاصل می شود، ارضا به شدت ناقص، ناکام کننده و بدون ما به ازای خارجی می باشد . ارضای ناقص یعنی آزاد شدن 100 واحد انرژی و هزینه کردن فقط 20 تا 30 درصد آن که باقیمانده این انرژی زمینه ساز اختلالات روانی مثل اضطراب و ....می شود، در حالی که در ازدواج همه این موارد منتفی می باشد.
از نظر اسلام هم خود ارضایی و استمنا عملی حرام و معصیت می باشد . دارای آثار زیان بار دنیوی و اخروی می باشد . در اثر ارتکاب این گناه انسان باید توبه کند و تصمیم بگیرد که دیگر مرتکب این گناه نشود و از خداوند بخواهد که او را ببخشد.(1)
لطفا هرگاه سوال شرعی می پرسید ،نام مرجع تقلید خود را ذکر کنید تا بر اساس نظر مرجع شما پاسخ بدهیم .
پی نوشت:
1. آیت الله مکارم، مسائل کثیر الابتلا،م134.