پاسخ ارائه شده به سؤالِ یک پرسشگر با مشخصات خاص است. در صورتی که سؤال یا ابهامی برای شما ایجاد شده از طریق درگاه های پاسخگویی پیگیری فرمائید.

سلام من پسری 17 ساله هستم که خیلی به خدا ایمان دارم وحتی یه نمازم غذا نشده ولی نمیدانم چرا نمیتونم ترک استمنا کنم.و بعد استمنا کردن مثل دیوانه ها خودمو تنببه می کنم و از کارم پشیمان میشم.تو رو خدا کمکم کنید.خسته شدم.

برادر عزيز! از اين كه با ما مكاتبه كرده و مشكل خود را مطرح كرده ايد، ممنون و متشكريم.
يكي از عواملی که در ايجاد ناراحتي‏هاي روحي مؤثر است، فشار غریزه جنسي است؛ جوانان در دوران بلوغ با فشار شهوت و غریزه جنسي روبرو هستند و اگر به روش صحيح اقدام نكنند، به دامان انحرافات جنسي و خودارضایی كشيده مي‏شوند و دچار اضطراب، احساس گناه، خجالت، بيماري‏هاي بدني و جسمي و عوارض ناخوشایندی از قبيل: ضعيف شدن بينايي چشم، احساس ضعف در پاها، خميده شدن كمر، سفيد شدن زودرس موها، ناتواني جنسي در آينده، ضعف سيستم عصبي، گريز از ازدواج، سرد مزاجي، پژمردگي چهره، ايجاد حلقه سياه دور چشم، خستگي و خواب آلودگی، شرم كاذب، گوشه‏گيري و آشفتگي در خواب و مشكلات فراواني كه با افراط در خودارضایی به وجود مي‏آيد؛ مي‏شوند.
دوست عزیز، در قدم اول سعي كنيد از اضطراب و نگراني و منفي بافي و خودآزاري، پرهيز نماييد، كه علل برخي ناهنجاري هاي رفتاري و اخلاقي، از جمله خود ارضايي است. اگر در شرع، كيفرهايي براي آن بر شمرده شده، براي جلوگيري از ارتكاب گناه است؛ نه اين كه انسان، راه درمان و بازگشت را بسته ببيند. از اين رو با نشاط و اميد، راه درست را طی نموده و از راهکارهای درمان خودارضایی بهره بجویید و این را بدانید که با صرف تنبیه خود، بدون به کار بستن راهکارهای دیگر، در زمینه ترک خودارضایی، توفیقی کسب نخواهید کرد.
بنابراين دوباره تأكيد مي كنيم كه:
شما بايد روز هايي كه پاك هستيد را به رخ خودتان بكشيد و به خودتان افتخار كنيد و زماني كه دچار اين رفتار شديد هم، نبايد خودسرزنشي داشته باشيد! چون خود سرزنشي باعث اضطراب و كاهش اعتماد به نفس و كاهش اراده بر ترك اين رفتار خواهد شد. پس با خود گويي اميدوار كننده، مانند يك بيماري جسماني با اين رفتارتان برخورد كنيد و راهكارهايي كه در زير آمده است را به كار بگيريد:
بدون شک، خود ارضايي يكي از اقسام انحرافات جنسي به شمار مي‏رود. در پيدايش آن علل مختلفي دخالت دارد؛ مانند: تحوّلات بلوغ، عوامل تحريك زا، عقده حقارت، مساعد نبودن محيط خانواده، معاشرت با منحرفان، ضعف ايمان و ناآگاهي از پيامدهاي خودارضايي.(1)
بنابراین برای درمان خودارضایی، ابتدا لازم است زمینه های که منجر به این عمل زشت می شود را از بین ببرید و این را بدانید که زمينه هاي نامناسب نوعاً در همه جا يافت مي شوند که ما به برخی از آنها اشاره می کنیم:
الف) در خانه:
استرس ها، اضطراب ها و ناراحتي هاي داخل منزل كه انسان را یا به خانه گريزي، رفيق بازي و خيابان گردي سوق می دهد و یا به تنهايي و گوشه نشيني در خانه، عصبيت وتشنج، بيماري و سستي و...، می کشاند.
ب) در خيابان:
خانم هاي بي حجاب و بد حجاب، دختراني كه با عشوه و ناز راه مي روند و خود را به هر كس و ناكس عرضه مي كنند، عكس هاي هنر پيشگان زن و عكس هاي روي جلد مجلات و....
ج) داخل مدرسه:
دوستاني كه در اوج طغيان غريزه هستند و عكس ها و فيلم ها و حرف هاي جنسی بین آنان رد و بدل مي شود.
د) در سر سفره :
غذاهايي كه به واسطه خاصيتشان انسان را تحريك مي كنند.
ه) سر و صداهاي مختلف :
صداي تلويزيون، راديو، موسيقي هاي تند مجاز يا غير مجاز، سر و صدای ماشين ها، بچه ها در كوچه و خيابان و...، كه همگي در تخريب روان تأثير دارند.
و) در تنهايي :
خستگي، ميل به آرامش، احساس نياز، سردرگمي، حيرت و بيچارگي، خيال پردازي و....
ز) گرماي كنترل نشده در تابستان و زمستان، لباس هاي گرم پشمي يا مواد نفتي كه به واسطه توليد الكتريسيته ساكن مدارهاي مغناطيسي آدمي را به هم مي زنند و سلب آرامش مي كنند و سبب ريختن عرق بيهوده، ضربان شديد قلب، گشادي عروق و بالا رفتن فشار خون بدن مي گردند؛ رختخواب هاي گرم و نرم، پتوهاي بدون ملحفه و....
به منظور دوری جستن از زمینه های نامناسب که منجر به خودارضایی می شود، توصيه‏هاي زیر ارائه می گردد که در كنترل شهوت و فرار از خودارضايي نقش بسزایی دارند:
1. هیچگاه با شکم پر نخوابید، از اين رو در شب غذاي سبك و كم حجم ميل فرماييد و زودتر غذا ميل كنيد تا به هنگام خواب، احساس پري و سنگيني نكنيد.
2. از پوشيدن لباس‏هاي تنگ و چسبان (به ويژه لباس‏هاي زير) خودداري كنيد.
3. از نگاه كردن به مناظر، فيلم‏ها و تصاوير تحريك كننده، خودداري كرده، به محض رو به رو شدن با اين امور، چشم خود را بسته يا به زمين و آسمان خيره شويد و حتي محيط تحريك كننده را ترك كنيد.
4. از فكر كردن و تصور نمودن و حتي تخيل امور جنسي (چه جنس موافق، چه مخالف) اجتناب كنيد و حتي به قصد داشتن اطلاعات و آگاهي هم به سراغ اين نوع مطالب نرويد.
5. به هيچ بهانه و دليلي به سراغ خواندن مطالب جنسي يا شنيدن شوخي‏هاي جنسي و تحريك كننده نرويد.
6. از مشاهده شوخي‏ها، حركات و رفتارهاي جنسي ديگران و حتي تصور و تخيل آنها خودداري كنيد. هميشه براي ذهن و فكر خود محتواي خوب، مفيد و مورد علاقه و...، در دسترس داشته باشيد تا ذهن در حالت سرگرداني به سراغ اين امور نرود.
7. از خوردن غذاهاي محرك، مانند: خرما، پياز، فلفل، تخم مرغ، سوسيس، كالباس، گوشت قرمز، غذاي پرچرب و ...، اجتناب كنيد. بدانيد بدن شما هرگز دچار كمبود جسمي و سوءتغذيه نمي‏شود. بهتر است كمتر به تغذيه توجه نماييد و هميشه در خود احساس گرسنگي اندك را حفظ كنيد.
8. از نوشيدن افراط گونه آب و مايعات پرهيز كنيد، به خصوص شب‏ها و قبل از خوابيدن و به ويژه در بين غذاها و غذاي پرچرب.
9. به منظور تخليه انرژي زايد به طور منظم و زياد نرمش و ورزش كنيد. ورزش‏ها بايد ساده، پيوسته و طولاني مدت انجام گيرد تا بدن از انجام آنها به نوعي رياضت وادار گردد و از شدت فعاليت عرق كند.
10. از دستمالی و دست ورزی اندام تناسلی و جنسی خود و دیگران به شدت بپرهیزید.
11. هرگز بيكار نباشيد و براي اوقات فراغت خود برنامه داشته باشيد و اوقات فراغت خود را با مطالعه، گردش، زيارت، هنرهاي دستي و عبادت و هر كار مورد علاقه دیگر، پر كنيد.
12. هرگز در مكاني خلوت و تنها و دور از نظر ديگران نباشيد. خود را در محيطهاي شلوغ قرار دهيد.
13. به محض ورود افكار جنسي به ذهنتان، سريع رشته افکارتان را منحرف کنید و به افكار معنوي و مثبت مشغول شويد و به نيت رها شدن از اين فكر نيايش كنيد و نماز بخوانيد و از خداوند كمك بگيريد، در اين حالت اگر در مكان خلوت هستيد، تغيير محيط داده و به مكان‏هاي عمومي برويد.
14. روزه مستحبي بگيريد و اگر توان آن را نداريد، روزه اخلاقي بگيريد، يعني ميزان مصرف غذا و آب مصرفي را كاهش دهيد و فاصله هر وعده غذا را افزايش دهيد و مقدار آن را اندك كنيد.
15. با جنس مخالف كمتر مراوده داشته باشيد و از روي ملايمت، لطف و محبت با آنها صحبت نكنيد.
16. قرآن و ادعيه را زياد بخوانيد؛ در معاني آن فكر كنيد و در مراسم ديني و مذهبي شركت كنيد تا روحيه ديني و ميزان پايبندي‏تان را به رفتارهاي ديني تقويت كنيد و افزايش دهيد.
17. از دوستي با افرادي كه كشش جنسي و تمايل به اين رفتار را در شما افزايش مي‏دهند، سخت دوري كنيد.
18. ياد مرگ و عالم آخرت را هميشه در ذهن و دل خود، زنده نگه داريد.
19. هرگز به رو نخوابيد و يا در حالتي كه اقدام به آن عمل مي‏كنيد قرار نگيريد.
در پايان اين بخش چند تذكر را تقديم مي‏داريم:
الف) توجه داشته باشيد كه تنها رعايت تمام اين امور است كه مي‏تواند شما را به هدفتان برساند. سعی کنید بدون كم و كاست و به صورت مستمر آنها را به كار بگيريد.
ب) به محض ارتكاب گناه، از رحمت الهي مأيوس نباشيد و با توبه، راه پاكي را پيش گيريد. سعي كنيد عواملي كه شما را به تكرار این عمل دعوت مي‏نمايد، حذف كنيد تا ديگر از آن راه ضربه نخوريد.
ج) در تمام حالات و مراحل انجام راهكارها، از خداوند استعانت بجوييد و او را بخوانيد و با پروردگار نيايش كنيد.
موفق و پیروز باشید!

پی نوشت:
1. احمد احمدي، روانشناسي نوجوان و جوان، ص 120.