پاسخ ارائه شده به سؤالِ یک پرسشگر با مشخصات خاص است. در صورتی که سؤال یا ابهامی برای شما ایجاد شده از طریق درگاه های پاسخگویی پیگیری فرمائید.

باسلام آیا مقلدان جوان مقام معظم رهبری می توانند از رساله ی حضرت امام (ره) استفاده نمایند، با توجه به این که ایشان رساله ی عملیه ندارند؟ بنده تازه مشغول به کار شده ام، حقوقم 170 هزار تومان در ماه است. 50هزار تومان هم ماهیانه از پدرم میگیرم. می خواهم 170 هزار تومان را برای تهیه ی جهیزیه پس انداز کنم. آیا خمس به آن تعلق می گیرد. به وسایلی که برای جهیزیه تهیه کرده ام چطور؟ به کتاب هایی که خریده اماما مطالعه نکردم چطور؟اصلا خمس به چه چیزی تعلق می گیرد؟ حمام برای روزه دار چه حکمی دارد؟ با تشکر فراوان

پرسش 1:
احکام خمس،تقليد،روزه شرح : باسلام آيا مقلدان جوان مقام معظم رهبري مي توانند از رساله ي حضرت امام (ره) استفاده نمايند، با توجه به اين که ايشان رساله ي عمليه ندارند؟
پاسخ:
با سلام و آرزوي قبولي طاعات و عبادات شما در اين ماه عزيز؛ و تشكر به خاطر ارتباطتان با اين مركز؛
مقام معظم رهبري آيت الله خامنه اي رساله عمليه اي به صورت استفتاآت دارد. اگر مسئله اي پيش آمد ازآن پيدا کنيد. اگر آن مسئله دراستفتاآت نباشد به رساله حضرت امام عمل کنيد . اگر در هيچ کدام نبود از دفتر ايشان سوال کنيد.

پرسش 2:
بنده تازه مشغول به کار شده ام، حقوقم 170 هزار تومان در ماه است. 50هزار تومان هم ماهيانه از پدرم ميگيرم. مي خواهم 170 هزار تومان را براي تهيه ي جهيزيه پس انداز کنم. آيا خمس به آن تعلق مي گيرد.
پاسخ:
پولي که پدر به شما مي دهد خمس ندارد گرچه چند سال بماند اما پول درآمد خودت در صورت پس اندازه خمس دارد مگر در دوسه ماه بعد از سال خمسي با آن پول ما يحتاج زندگي را بخريد در اين صورت خمس ندارد. مي تواني پول پس انداز کني و قبل از رسيدن سر سال خمسي (روزي که اولين حقوق را گرفته اي سال خمسي تو است) باآن جهيزيه بخري در اين صورت خمس ندارد(1)
پي نوشت:
1. آيت الله خامنه­اي، استفتا ات، س 906.

پرسش 3:
به وسايلي که براي جهيزيه تهيه و آماده کرده ام آيا خمس تعلق مي گيرد؟

پاسخ:
در صورتي که شما در شهري زندگي مي کنيد که معمولا مقداري از جهيزيه دختر رادر بين سال تهيه مي کنند و تهيه لوازم زندگي براي آينده عرفا جزء مئونه حساب مي شود به وسايلي مذکور خمس تعلق نمي گيرد.(1)
پي نوشت :
1. آيه الله خامنه اي ، استفتائات چاب جديد ، س 906 . و چاب قديم سؤال 905.

پرسش 4:
اصلا خمس به چه چيزي تعلق مي گيرد؟
پاسخ:
خمس (يک پنجم ) اموال را مي‌گويند و به هفت چيز خمس تعلق مي‌گيرد که توضيح داده مي‌شود:
1 - منفعت کسب: يعني مالي که انسان از طريق تجارت يا صنعت و ياکسب‌هاي ديگر به دست مي‌آورد. و ازمخارج سال او و خانواده اش زياد بيايد.
2 - معدن: اگر از معدن طلا يا نقره يا مس يا سرب يا آهن يا نفت يا زغال يا سنگ يا فيروزه يا عقيق يانمک و يامعدن‌هاي ديگر چيزي به دست آورد و به مقدار نصاب باشد.
3 - گنج: مالي است که در زمين يا درخت يا کوه و يا ديوار پنهان باشد و کسي آن را پيدا کند.
4 - مال حلالي که مخلوط به حرام باشد: اگر مال حلال به گونه اي با مال حرام مخلوط شود که انسان نتواند آن هارا از يکديگر تشخيص دهد، بايد خمس تمام مال را بدهد.
5 - جواهري که به واسطة فرورفتن در دريا به دست مي‌آيد.
6 - غنيمت: اگر مسلمانان به امر امام (ع) با کفّار جنگ کنند و غنايمي در جنگ به دست آورند.
7 - زميني که کافر ذمّي از مسلمان بخرد. کافر ذمّي به کافري گفته مي‌شود که به صورت اقليت در کنار مسلمانان زندگي مي‌کند و شرايط ذمّه را پذيرفته است .

پرسش 5:
حمام براي روزه دار چه حکمي دارد؟
پاسخ:
اگر روزه دار حمام کند، روزه اش باطل نمي شود و روزه اش صحيح است .
روزه دار نمي تواند سرش را زير آبي که يک جا جمع است ببرد ،مثل آب استخر و رود خانه، پس روزه دار نمي تواند سرش را زير آب استخر ببرد، به گونه اي که همه سر يک دفعه زير آب قرار گيرد . اگر عمدا اين کار را بکند ،روزه اش باطل مي شود. اما اگر همه بدن زير آب باشد اما سر زيرآب نباشد، روزه اشکال پيدا نمي کند.(1)
پي نوشت:
1. توضيح المسائل مراجع ،ج1 ،م1608.

پرسش 6:
به کتاب هايي که خريده ام اما مطالعه نکردم آيا خمس تعلق مي گيرد؟

پاسخ:
اگر کتاب ها در زمان خريد آن مورد نياز شما براي مراجعه و مطالعه بوده و مقدار آن هم مناسب شأن عرفي شما باشدخمس ندارد ، حتي اگر پس از سال اول از آن استفاده نکنيد.(1)
پي نوشت :
1. آيت الله خامنه اي ، استفتائات ، چاپ جديد ، س 900 .