پاسخ ارائه شده به سؤالِ یک پرسشگر با مشخصات خاص است. در صورتی که سؤال یا ابهامی برای شما ایجاد شده از طریق درگاه های پاسخگویی پیگیری فرمائید.

بنده در شهر تهران متولدشده ام به واسطه کار پدرم به یکی از شهرهای شمالی رفتیم و آن شهر وطن دوم من شد یک سال پیش ازدواج کردم و با همسرم به تهران آمدم و از آن شهر شمالی اعراض وطن کردم. حال میخواهم بدانم آیا باز میتوانم آن شهر را به عنوان وطن دوم برگزینم و اعراض از آن را پس بگیرم؟ یعنی وقتی برای مسافرت به خانه پدرم میروم هم بتوانم نمازم را کامل بخوانم.

با سلام و آرزوي قبولي طاعات و عبادات شما در اين ماه عزيز؛ و تشكر به خاطر ارتباطتان با اين مركز؛
در صورتي که از اول احتمال مي داديد که براي زندگي در آن شهر برگرديد، اصلا اعراض حساب نمي شود . هنوز وطن شما مي باشد و نماز شما کامل است.(1)
اما اگر بعد از آمدن به تهران قصد بازگشت به شمال را براي زندگي نداشتيد و تصميم شما آن بوده که براي زندگي به شمال هيچ وقت بر نمي گرديد ،اعرض از آن جا صورت گرفته است . اگر حالا قصد بازگشت براي زندگي کردن دائمي را در آن جا گرفته باشيد ،مي توانيد به عنوان وطن دوم خود انتخاب کنيد .بعد از انتخاب وطن دو باره با قصد زندگي دائم مدتي (حد اقل شش ماه) درآن جا زندگي کنيد، بعد از آن نماز شما در آن شهر تمام و روزه شما صحيح است. اما اگر قصد بازگشت براي زندگي را براي هميشه در آن جا نداشته باشيد، نمي توانيد به عنوان وطن دوم انتخاب کنيد.(2)
پي نوشت ها:
1. آيت الله خامنه اي، استفتائات، سؤال 697 و 698.
2. همان، مسأله 686