پاسخ ارائه شده به سؤالِ یک پرسشگر با مشخصات خاص است. در صورتی که سؤال یا ابهامی برای شما ایجاد شده از طریق درگاه های پاسخگویی پیگیری فرمائید.

باسلام وارزوی قبولی طاعات بعداز سکونت15ساله بنابه تحصیل وسپس کار در شهری (وطنم نبوده)به شهر دیگری منتقل شدم ومدت5سال درانجا بودم وبه امیدانکه انجا خواهم ماند مسکنی خریدم ولی حالابه دلیل کاربه همان شهر قبلی برگشته ام ولی خانواده ام برای مدتی در همان شهر مانده اند حال سوال من این است که وظیفه من از نظر نماز وروزه در این دو شهر چیست؟

با سلام و آرزوي قبولي طاعات و عبادات شما در اين ماه عزيز؛ و تشكر به خاطر ارتباطتان با اين مركز؛
شهر اول : اگر آن شهر را براي زندگي دايمي خود انتخاب کرده بوديد و وقتي که بعد از 15 سال مي خواستيد از آن جا خارج شويد، اگر اعراض نکرده باشيد(اعراض يعني قصد عدم بازگشت دوباره براي زندگي) شهر اول وطن شما مي باشد .نماز و روزه در آن جا کامل و صحيح است .در غير اين صورت حکم مسافر را داريد و نمي توانيد در آن جا روزه بگيريد مگر اينکه قصد ده روز کنيد.
شهر دوم : اگر مي خواهيد در آن جا براي هميشه زندگي کنيد ،شهر دوم وطن شما مي باشد. نماز و روزه در آن جا صحيح و کامل مي باشد . در صورتي که قصد داريد براي زندگي به شهر اول برگرديد، روزه شما در شهر دوم صحيح نيست، مگر اينکه قصد ده روز کنيد
بنا براين بستگي دارد کدام يک از اين شهر ها را براي زندگي دائمي خود انتخاب کرده باشيد.(1)
پي نوشت :
1.امام خميني ، توضيح المسائل ، 1329 الي 1334.