پاسخ ارائه شده به سؤالِ یک پرسشگر با مشخصات خاص است. در صورتی که سؤال یا ابهامی برای شما ایجاد شده از طریق درگاه های پاسخگویی پیگیری فرمائید.
برای داشتن ازدواج موفق چه کار باید کنیم

باسلام میخواستم بدانم که اگر بخواهیم یک شوهری خوب ومومن در زندگی نصیبمان بشود باید چه کنبم وسال دیگرم اینست که ایا درکم امدن خواستگار وتاخیر در ازدواج خواست خداست

پرسشگر گرامي با سلام و سپاس از ارتباطتان با اين مرکز
متأسفانه مشکل شما يعني پيدا كردن يک شوهر خوب و مومن يکي از مشکلات رايج در ميان دختران پاكدامن امروزي است. اين مشکل يعني نبود يا كمبود خواستگار مناسب بسيار فراگير شده و اختصاصي به شما ندارد. با توجه به شرايط موجود، نداشتن حتى يک خواستگار (چه مومن چه غير مومن)چيز بعيدي به نظر نمي‌رسد، چرا که همه ما پيرامون خود شاهد دخترهايي بسيار شايسته‌اي هستيم که به هر دليلي حتى يک خواستگار نداشته‌اند.
دعاهاي بسياري در اين زمينه وجود دارد که هيچ کدام به اندازه پاکدامني و ارتباط ساده و صميمانه با خدا و اهل بيت مؤثر نيست. البته بايد دانست سرمايه گذاري توقع آفرين روي اين گونه دعاها داراي پيامدهاي بسيار منفي است. چه بهتر که در نهايت آرامش و نشاط و با کلمات خودماني خواهان همسر مناسب از خدا و اهل بيت گرديد.
توصيه مي‌شود:
1- در حد امکان از هر گونه تلقين و بزرگ نمايي نياز به شوهر و تأهل در خود بکاهيد . تلقين هاي کارآمد ديگر را جايگزين آن نماييد.
2ـ تمرکز خود را تا زمان مقتضي، از ازدواج به امور مثبت ديگر ببريد. به هيچ عنوان اجازه ندهيد ازدواج تمام فضاي ذهني شما را اشغال کند.
3ـ همواره خواهان امور دنيايي و عقبايي با قيد مصلحت و حکمت از خداوند حکيم باشيد، نه استجابت دعا و برآورده شدن حاجات به هر قيمتي. پس از بي قراري و عجز ولا به افسرده ساز (حتي به صورت دعا) به شدت بپرهيزيد. تأخير در برخي امور به ظاهر مثبت و ضروري از بي‌توجهي خداوند به امور بندگانش نشأت نمي‌گيرد. موانع در درون يا بيرون (مشکلات اجتماعي، اقتصادي، فقدان شرايط ازدواج براي پسران، کمبود پسران مؤمن و پاکدامن و...) موجود است که ان شاء الله با خويشتن داري برطرف خواهد شد.
4-تفريحات و معاشرت هاي سالم خود را افزايش دهيد.
5ـ همواره به خود گوشزد نماييد که سن من براي ازدواج به هيچ عنوان دير نشده ، حداقل تا 35 سالگي فرصت براي ازدواج موفق را خواهم داشت. اين نکته را به هيچ‌عنوان خود فريبي قلمداد نکنيد . به يادآوري هر روزه اين نکته ملتزم باشيد.
6ـ در ادامه تحصيل و فعاليت هاي مفيد ديگر خود کوشا باشيد. خانه بخت را منحصر در ازدواج ندانيد . همه برگه هاي زندگي را در موضوع ازدواج خرج نکنيد. چه بسا زنان بسيار تأثير گذاري در جامعه بوده اند که در پرتو تحصيل و اشتغال مولد، نه صرفاً ازدواج به خانه بخت واقعي خود راه يافته اند.
7ـ با يک پايش رواني هفتگي ببيند چه عواملي باعث تشديد تفکرات مزاحم شما مي‌گردد. پس از شناسايي اين عوامل مثل وضعيت نابسامان خانوادگي، ديدار دوستان متأهل، اضطراب بالا و... به تعديل آن بپردازيد.
8-براي رهايي از افکار پريشان و بغرنج ساز به مطالعه کتاب هاي تاريخي و زندگي نامه و شرح حال بزرگان بپردازيد. ببينيد که دنيا با همه عرض و طولش کوچک تر از آن است که بخواهيم با کوچک ترين ناکامي افسرده گرديم و با بزرگ ترين کاميابي ها خشنود.
9- تحت هيچ شرايطي (حتى اگر تا آخر عمر مجرد باقي بمانيد) در خطوط قرمز الهي گام نگذاريد.
10- همه خاله ها، عمه ها، زن دايي ها، زن عموها و دختران آن ها و به طور کلي زنان فاميل و غير فاميل مي توانند سامانه مطمئن و ايمني براي معرفي پسران دم بخت به شما و ديگر دختران دم بخت باشند .بدون «حرکت» خداپسندانه از سوي شما و والدين شما «برکتي» نازل نخواهد شد. پس ضمن تمرکز زدايي از موضوع خواستگار با نشاط و سرزندگي در بسيج کردن فاميل از طريق مادر يا خواهرتان(يا هر کسي که شما لايق اين امر مي دانيد)کوشا باشيد.
با دست روي دست گذاشتن و تکيه صرف بر امور ماورايي هيچ مشکلي حل نخواهد شد . بايد با نشاط و سرور به جنگ مشکلات ريز و درشت رفت.
خداوند سرنوشت هيچ قومي را تغيير نمي دهد مگر اين افراد آن قوم خودشان با اعمال خود باعث تغيير سرنوشت شان گردند. اگر نيك بنگريد شرايط اسف بار ازدواج در جامعه ما بيش از هر چيز به دوري روزافزون ما از خدا و خواست او بازگشت مي كند.