گناهانی که موجب تاخیر ازدواح نی شوند

دختری که سنش بالا بره وخواستگار سراغش نیاد و نمیتونه مثل بقیه دخترها خودش پسری رو انتخاب کنه وهر چه دعا و نذر واستغفار کند خدا جوابی ندهد.ایا کیفر گناهیه؟چه گناهی؟چیکار باید کنه؟این همه نذر ونیاز چرا خدا جواب نمیده؟

پرسشگر گرامي با سلام و سپاس از ارتباطتان با اين مرکز
دغدغه ازدواج در سنين جواني براي دختران و پسران جوان امري طبيعي است، زيرا ازدواج يكي از مسايل اساسي زندگي انسان است كه در دوره جواني اتفاق مي افتد. جوان نيز در اين دوره علاوه بر مساله ازدواج با مسايل مهم ديگر مانند ادامه تحصيلات، اشتغال، مسكن، مسايل سياسي درگير است. اين مساله در عين حال كه مهم است، تمام فكر و وقت انسان را مشغول مي كند . مانند ابري تيره برهمه ابعاد زندگي سايه مي افكند و آن را تحت الشعاع خود قرار مي دهد. اهميت اين مساله نبايد موجب نگراني شديد جوان شود، به گونه اي كه دچار كاهش عملكرد ( فكري ، اجتماعي و تحصيلي ) او شود يا حتي در بعضي مواقع از نظر رواني دچار مشكلات و بيماري گردد.
ازدواج هم امري اساسي و مهم است و هم بايد انسان درباره آن بينديشد اما ازدواج همه زندگي نيست تا تمام فكر خود را به آن مشغول كند. افراط در هر امري به همان اندازه مضر است كه انسان نسبت به آن امر بي مبالات باشد.
نمي توان گفت تاخير ازدواج به خاطر گناهي است که مرتکب شده ايد .شايد اين نوعي امتحان باشد يا تنها به دعا و نماز اکتفا کرده ايد . ازدواج کردن مانند امور ديگر نياز به مقدماتي دارد، مثلا بايد درجمع زنان حضور يابيد . خود را نشان دهيد يا از واسطه ها استفاده کنيد. نقش واسطه ها در معرفي دختران خوب و شايسته و دم بخت را کم نگيريد. بنابراين در جلسات مذهبي و به طور کلي در جمع ها حضور فعال داشته باشيد. ضمن حفظ کرامت و شخصيت و وقار ،انساني بشاش و خوشرو و پر انرژي باشيد . مطمئناً هم درشادابي و طراوت شما و هم در جلب نظر ديگران بسيار موثر خواهد بود.
مطمئن باشيد که دعا و مناجات هاي شما نزد خداوند براي هميشه و تا ابد محفوظ مانده و موجب سعادت دنيوي و اخروي شما خواهد بود ، حتي اگر تا کنون به خواسته خود نرسيد ، زيرا برآورده شدن خواسته آن هم در زماني که تصور مي کنيم ،تنها يکي از صورت هاي استجابت دعا است. در حالي که صورت استجابت دعا بسيار است. امام سجاد(ع) مي فرمايد: دعاي مؤمن يكي از سه فايده را دارد: براي او ذخيره مي گردد ،يا در دنيا برآورده مي شود، يا بلايي را كه مي خواست به او برسد،‌ از وي مي گرداند.
در ناکامي‌ها به جاي بغرنج سازي به ساده‌سازي و عادي سازي بپردازيد، چرا که ناکامي‌ها آن قدر هم فکر مي‌کنيم ناکامي نيستند و بر عکس کامروايي‌هاي ما هم آن قدر هم کامروايي محسوب نمي‌گردد، نمونه‌اش همه دختران ازدواج کرده‌اي است که با هزار اميد و آزرو راهي خانه بخت مي شوند، ولي ديري نمي پايد که چيزي طلاق قانوني يا عاطفي نصيب آنان نمي‌گردد و‌ آرزو مي كنند كه اي كاش تن به ازدواج نمي دادند.
آدم‌هاي خوشبين همواره از بدترين و غير قابل تحمل‌ترين رخدادهاي زندگي نيز نهايت بهره را مي‌برند. چه بهتر که تا زماني که ازدواج نکرده‌ايد، با تغيير نگرش مثبت به دوران طلايي تجرد خود بنگريد و شبانه روز خواهان تغيير شرايط موجود نباشيد.
همواره به خود گوشزد نماييد که سن من براي ازدواج به هيچ عنوان دير نشده، حداقل تا 35 سالگي فرصت براي ازدواج موفق را خواهم داشت. اين نکته را به هيچ‌ عنوان خود فريبي قلمداد نکنيد و به يادآوري هر روزه اين نکته ملتزم باشيد.
خانه بخت را منحصر در ازدواج ندانيد . همه برگه هاي زندگي را در موضوع ازدواج خرج نکنيد .چه بسا زنان بسيار تأثيرگذاري در جامعه بوده اند که در پرتو تحصيل و اشتغال مولد، نه صرفاً ازدواج به خانه بخت واقعي خود راه يافته اند.
هيچ گاه از رحمت بيکران الهي نااميد نباشيد. همواره خواهان امور دنيايي و عقبايي با قيد مصلحت و حکمت از خداوند حکيم باشيد ، نه استجابت دعا و برآورده شدن حاجات به هر قيمتي. پس از بيقراري و عجز ولابه افسرده ساز به شدت بپرهيزيد.
ضمنا موارد زير را مورد توجه قرار دهيد:
1ـ آيات 75 تا 82 سوره يونس را بخوان.
2ـ در صورت امکان در موقع آمدن خواستگار، سوره الرحمان را همراه داشته باش.
3ـ دعا و توسل به اهل بيت را فراموش نکن.
4-نوشتن سوره طه و بعد شستن آن در آب و غسل كردن با آن موجب فراهم آمدن اسباب ازدواج دختر خواهد بود (1).
پي‌نوشت:
1. تفسير برهان، ج3 ، ص 82.