پرسش:
آیا اینکه توبه افرادی که عالمانه و آگاهانه از ایمان خود دست کشیده و دوباره کافر شدهاند نیز مورد قبول واقع میشود؟ آیا این مسئله با آیات دیگر قرآن در تناقض نیست؟
قرآن در آیه 82 سوره نساء یکی از نشانههای الهی بودن خود را نبود اختلاف دانسته است. برخی در مقام نقد این آیه گفتهاند: «آیه ۹۰ سوره آلعمران میگوید: "کسانی که پس از ایمان خود کافر شدند، سپس بر کفر خود افزودند، هرگز توبه آنها پذیرفته نخواهد شد و آنان، خود گمراهند" این در حالی است که مطابق چند آیه قبل، یعنی آیات 86 و 89 همین سوره، توبه کسانی که ایمان آورده و سپس دوباره کافر شدهاند، قبول میشود. همانطور که مشخص است این آیات باهم مختلف و متناقض هستند.»
این اشکال در نوشتار کنونی بررسی و نقد خواهد شد.
تناقض چیست؟
اگر دو گزاره نتوانند همزمان هردو راست یا همزمان هردو دروغ باشند، متناقض محسوب میشوند. (1) البته تشخیص تناقض آسان نیست؛ چراکه ممکن است دو گزاره مثبت و منفی با موضوع و محمول یکسان داشته باشیم، اما اختلاف بین آن دو ظاهری باشد و درنتیجه، متناقض نباشند. برای اینکه دو گزاره واقعاً متناقض باشند، باید در جنبههای مختلفی مثل موضوع، محمول، شرط، زمان، مکان و... با یکدیگر یکسان باشند. (2) برای نمونه، دو گزاره «خربزه برای تو مضر است اگر سرما خوردی» و «خربزه برای تو مضر نیست اگر سرما نخوردی» باهم متناقض نیستند؛ چراکه مرتبط با دو شرط مختلف هستند.
چرایی متناقض نبودن آیات قرآن درباره توبه کفر پس از ایمان (توبه از ارتداد)
هرچند موضوع آیات بالا کسانی هستند که پس از ایمان کافر و مرتد شدهاند، اما شرط بیانشده در هرکدام با شرط بیانشده در دیگری متفاوت است. آیات 86 و 89 سوره آلعمران از قبولی توبه درباره کسانی هستند که هرچند پس از ایمان کافر شدهاند، ولی واقعاً توبه کردهاند و پس از توبه در مقام اصلاح گذشته خود نیز برآمدهاند:
﴿کَیْفَ یَهْدِی اَللّٰهُ قَوْماً کَفَرُوا بَعْدَ إِیمٰانِهِمْ وَ شَهِدُوا أَنَّ اَلرَّسُولَ حَقٌّ وَ جٰاءَهُمُ اَلْبَیِّنٰاتُ ...*... إِلاَّ اَلَّذِینَ تٰابُوا مِنْ بَعْدِ ذٰلِکَ وَ أَصْلَحُوا فَإِنَّ اَللّٰهَ غَفُورٌ رَحِیمٌ﴾؛ «چگونه خدا گروهی را هدایت کند که بعد از آنکه ایمان آوردند و به حقّانیّت پیامبر شهادت دادند و دلایل روشن و آشکار برای آنان آمد، کافر شدند؟ ... مگر کسانی که بعدازآن توبه و [مفاسد خود را] اصلاح کردند ... .» (3)
اما آیه 90 این سوره درباره کسانی است که نهتنها پس از ایمان کافر شدهاند، بلکه بر کفر خود نیز افزودهاند و هرچند ظاهراً و بهصورت زبانی و منافقانه و نه از ته دل توبه میکنند، اما همچنان «ضالّ» و گمراه هستند و توبه آنان حقیقی و از سر اخلاص نیست. (4)
﴿إِنَّ اَلَّذِینَ کَفَرُوا بَعْدَ إِیمٰانِهِمْ ثُمَّ اِزْدٰادُوا کُفْراً لَنْ تُقْبَلَ تَوْبَتُهُمْ وَ أُولٰئِکَ هُمُ اَلضّٰالُّونَ﴾؛ «مسلماً کسانی که پس از ایمانشان کافر شدند، سپس بر کفر افزودند، هرگز توبه آنان درحالیکه همچنان گمراه هستند، پذیرفته نخواهد شد ... .» (5)
نتیجهگیری:
هرچند برخی از آیات قرآن حاکی از قبول توبه مرتدان و برخی دیگر حاکی از عدم قبول توبه آنان هستند، اما این آیات باهم متناقض نیستند؛ چراکه ازجمله شرایط تناقض، وحدت شرط است و شرط ذکرشده در این آیات باهم متفاوت است. آیات حاکی از قبول توبه مرتدان، مربوط به کسانی میباشد که هرچند پس از ایمان کافر و مرتد شدهاند، اما واقعاً و از ته دل توبه میکنند و در مقام اصلاح برمیآیند؛ ولی آیات حاکی از عدم قبول توبه مرتدان، مختص کسانی هست که پس از ایمان کافر شده و درحالیکه بر کفر خود میافزایند و همچنان گمراه هستند، بهصورت ظاهری و زبانی توبه میکنند.
پینوشتها:
1. مظفر، محمدرضا، المنطق، انتشارات اسماعیلیان، چاپ سیزدهم، 1384 ش، ص 157: «تناقض القضایا اختلاف فی القضیتین یقتضی لذاته ان تکون احداهما صادقه و الاخری کاذبه».
2. سلطانی بیرامی، اسماعیل، اعجاز قرآن در پیراستگی از اختلاف و نقد شبهات، قم، موسسه امام خمینی، چاپ اول، 1396 ش، ص 109.
3. سوره آلعمران، آیههای 86 و 89.
4. طبرى، محمد بن جریر، جامع البیان فى تفسیر القرآن، بیروت، دار المعرفه، چاپ اول، 1412 ق، ج3، ص 244؛ طبرسى، فضل بن حسن، مجمعالبیان فی تفسیر القرآن، تهران، ناصرخسرو، چاپ اول، 1372 ش، ج2، ص 791.
5. سوره آلعمران، آیه 90.