پرسش:
در زمان عثمان درباره قرآن و اتحاد مصاحف دقیقاً چه اتفاقی افتاد؟ چه بخشها و چه چیزهایی حذف شد؟ آیا ضرری به اصل قرآن وارد شد؟ در احراق و آتش زدن مصاحف چطور؟ آیا لطمهای به قرآن وارد نشد؟ معایب و مزایای این کارها چه بود؟ لطفاً مستند توضیح دهید.
مقدمه
قرآن کریم، بهعنوان کتاب آسمانی نازل شده از سوی خدای سبحان، از زمان نزول تا امروز همواره موردتوجه و اهتمام بوده است. حفظ و انتقال دقیق قرآن از نسلی به نسل دیگر، همواره یکی از دغدغههای اصلی مسلمانان بوده است. پس از رحلت پیامبر صلیاللهعلیهوآله، صحابه ایشان با تلاشهای فراوان، آیات قرآن را جمعآوری و در قالب مصاحف شخصی ثبت کردند. بااینحال، با گسترش اسلام و افزایش تعداد مسلمانان در مناطق مختلف و در کنار هم بودن تفسیر آیات با خود آیه و... اختلافاتی در قرائت و نگارش قرآن پدید آمد. این اختلافات نهتنها باعث نگرانی بزرگان صحابه شد، بلکه وحدت امت اسلامی را نیز تهدید میکرد؛ که بزرگان صحابه با درک این خطر اقدام به یکسانسازی مصاحف کردند؛ که ما در این نوشتار، به بررسی فرآیند یکسانسازی مصاحف، علل و انگیزههای اقدام، نتایج و تأثیرات آن بر اصل قرآن و امت اسلامی میپردازیم.
پاسخ اجمالی:
یکسانسازی مصاحف در دوران خلافت عثمان بن عفان با هدف ایجاد نسخه واحد و معتبر از قرآن انجام شد. پس از گزارش اختلافات قرائتی توسط حذیفه بن یمان، عثمان کمیتهای تشکیل داد که قرآنهای مختلف را جمعآوری و نسخه استانداردی تهیه کرد. این کار با مشورت و تأیید امیرالمؤمنین علیهالسلام انجام شد و این اقدام به تقویت وحدت مسلمانان و حفظ یکپارچگی قرآن انجامید و علمای شیعه بر صحت قرآن فعلی و عدم تحریف آن اجماع دارند.
پاسخ تفصیلی:
فرایند یکسانسازی مصاحف:
یکسانسازی مصاحف در دوران خلافت عثمان بن عفان، فرآیندی بود که با هدف ایجاد نسخهای واحد و معتبر از قرآن انجام شد. با گسترش اسلام به مناطق مختلف، مسلمانان در قرائت قرآن با اختلافات زیادی مواجه شدند. هر منطقه بر اساس قرائت صحابه محلی خود، قرآن را تلاوت میکرد. این اختلافات گاه منجر به تنشهایی میان مسلمانان میشد. حذیفه بن یمان، یکی از صحابه پیامبر صلیاللهعلیهوآله، پس از بازگشت از جنگ ارمنستان، این اختلافات را به عثمان گزارش داد و هشدار داد که اگر چارهای اندیشیده نشود، این اختلافات ممکن است به شکاف بزرگی در امت اسلامی تبدیل شود، پسازاین بود که عثمان پس از مشورت با بزرگان صحابه، تصمیم به یکسانسازی مصاحف گرفت.(۱)
تشکیل کمیته یکسانسازی:
عثمان برای انجام این کار، کمیتهای متشکل از چند تن از صحابه پیامبر صلیاللهعلیهوآله ازجمله زید بن ثابت که از انصار بود و سعید بن عاص، عبد اللّه بن زبیر و عبدالرحمن بن حارث بن هشام که از قریش بودند، تشکیل داد.(۲) گروه توحید مصاحف در سال ۲۵ هجری تشکیل گردید و نخستین اقدامی که از سوی گروه به دستور عثمان انجام گرفت، جمعآوری تمام نوشتههای قرآنی از اطرافواکناف کشور پهناور اسلامی آن روز بود. در این مرحله، قرآنها پس از جمعآوری و ارسال به مدینه، به دستور عثمان سوزانده و یا در آب جوش انداخته میشدند. آخرین مرحله، ارسال مصاحف استنساخ شده به مناطق و مراکز مهم بود. با ارسال این مصاحف با هرکدام یک قاری نیز از سوی خلیفه اعزام میگشت تا قرآن را بر مردم قرائت کند.(۳)
مزایا و معایب احتمالی این اقدام:
این اقدام گرچه موجب ایجاد حساسیت در میان برخی صحابه که به مصاحف شخصی خود اعتماد داشتند و حذف احتمالی حواشی تفسیری موجود در آنها شد، اما مزایای قابلتوجهی همچون تقویت وحدت و یکپارچگی میان مسلمانان و ایجاد یک مرجع واحد برای قرائت و کتابت قرآن و جلوگیری از گسترش اختلافات قرائتی را به همراه داشت.(۴)
موضع حضرت امیر علیهالسلام در مورد توحید مصاحف:
مطابق آنچه از حضرت امیر علیهالسلام نقل شده است عثمان در اقدامات مربوط به جمعآوری و تنظیم مصاحف قرآن، همواره با مشورت ایشان عمل کرد و هیچ اقدامی را بدون مشورت با ایشان و دیگر صحابه انجام نداد(۵) و حضرت نیز این تصمیم را تأیید کرده و فرمودند:
«اگر این مسئله به من واگذار میشد، همان کاری را میکردم که عثمان انجام داد.»(۶) و همچنین پسازآن که به خلافت رسید نیز، مردم را بر آن داشت تا به همان مصحف عثمان ملتزم باشند و هیچگونه تغییری در آن ایجاد نکنند، حتی اگر اشکالات املایی در آن وجود داشته باشد. این از آن نظر بود که ازآنپس هیچکس، بهعنوان اصلاح قرآن، تغییر و تحریفى در آن به وجود نیاورد. ازاینرو حضرتش تأکید فرمود که از امروز هیچکس نباید به قرآن دست بزند و دستور «إنّ القرآن لا یهاج الیوم و لا یحوّل» را قاطعانه صادر فرمود.(۷)
موضع امام صادق علیهالسلام و درباره این مصحف:
امام صادق علیهالسلام نیز در واکنش به کسى که در حضور امام عبارتى از قرآن را برخلاف آنچه دیگران قرائت مىکردند، قرائت کرد. فرمود:
«دیگر اینگونه قرائت مکن و همانگونه که همگان قرائت مىکنند قرائت نما»
و نیز در پاسخ به سؤال از نحوه تلاوت قرآن فرمود:
«قرآن را به همانگونه که آموختهاید تلاوت کنید»(۸)
اجماع علمای شیعه:
بر همین اساس اجماع علماى شیعه بر این است که آنچه امروزه در دست ماست، همان قرآن کامل و جامع است و هرگز دچار تحریف و تغییر نشده است و قرائت معروف میان مسلمانان همان قرائت صحیح و درستى است که خواندن آن در نماز صحیح است. استناد به نص موجود در تمام موارد، درست است و همان است که بر پیامبر صلیاللهعلیهوآله وحى شده و چیزى جز این نیست.(۹)
نتیجهگیری:
یکسانسازی مصاحف در دوران عثمان اقدامی سرنوشتساز بود که با هدف جلوگیری از اختلافات قرائتی و ایجاد وحدت در میان مسلمانان انجام شد. این تصمیم با مشورت امیرالمؤمنین علیهالسلام و دیگر صحابه صورت گرفت و بعدها نیز مورد تأیید ائمه معصومین علیهمالسلام قرار گرفت. تأکید حضرت علی علیهالسلام و دیگر ائمه معصومین علیهمالسلام بر قرائت قرآن مطابق با مصحف موجود، نشاندهنده این است که نسخه کنونی قرآن، همان وحی الهی بدون هرگونه تحریف، اضافه یا نقصان است و این مطلب مورد اجماع علمای شیعه است.
چکیده:
با افزایش گسترش اسلام، تفاوتهای قرائتی میان مناطق مختلف باعث نگرانی و ضرورت چارهاندیشی مسلمانان شد و فرایند یکسانسازی مصاحف در دوران خلافت عثمان بن عفان با هدف ایجاد وحدت در قرائت قرآن و جلوگیری از اختلافات میان مسلمانان انجام شد؛ درنتیجه، کمیتهای متشکل از برخی صحابه پیامبر صلیاللهعلیهوآله، تشکیل شد و پس از گردآوری نسخههای قرآنی موجود، مصاحفی را استنساخ کرده و سایر نسخهها را از بین برد. این اقدام، هرچند حساسیتهایی در میان برخی صحابه ایجاد کرد، اما به یکپارچگی امت اسلامی و تثبیت یک مرجع قرائتی واحد انجامید. امیرالمؤمنین علی علیهالسلام نیز با این اقدام مخالفتی نداشت. بر همین اساس، علمای شیعه اجماع دارند که قرآن موجود همان وحی اصیل و بدون تحریف است.
پینوشتها:
۱. ر.ک: معرفت، محمدهادی، علوم قرآن، قم- ایران، موسسه فرهنگى انتشاراتى التمهید، ۱۳۸۱ ش، چاپ چهارم، ص ۱۳۵
۲. ر.ک: معرفت، محمدهادی، علوم قرآن، قم- ایران، موسسه فرهنگى انتشاراتى التمهید، ۱۳۸۱ ش، چاپ چهارم، ص ۱۳۷
۳. ر.ک: معرفت، محمدهادی، علوم قرآن، قم- ایران، موسسه فرهنگى انتشاراتى التمهید، ۱۳۸۱ ش، چاپ چهارم، ص ۱۴۰
۴. ر.ک: معرفت، محمدهادی، علوم قرآن، قم- ایران، موسسه فرهنگى انتشاراتى التمهید، ۱۳۸۱ ش، چاپ چهارم، ص ۱۳۷
۵. سیوطی، جلالالدین، الاتقان فی علوم القرآن، بیروت-لبنان، دارالفکر، چاپ اول، ۱۴۱۶ ق، ج ۱، ص ۱۶۶
۶. ابن الجزری، محمد، النشر فی القرائات العشر، دارالکتب الاسلامیه ج ۱، ص ۸
۷. محمد بن جریر الطبری، جامع البیان عن تأویل آی القرآن، القاهره-مصر، دار هجر، چاپ اول ۱۴۴۲ ق، ج 27، ص 104؛ علوم قرآن، معرفت، ص ۱۳۹
۸. شیخ حر عاملی، وسائل الشیعه، بیروت-لبنان، داراحیاء التراث العربی، چاپ پنجم، ۱۴۰۳ ق، ج ۴، ص ۸۲۱، باب ۷۴
۹. معرفت، محمدهادی، التمهید فی علوم القرآن، قم، موسسه فرهنگی انتشاراتی التمهید، ۱۴۲۸ ق، ج ۱، ص ۳۴۳