به همت مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی؛
در این نشست علمی که با رویکرد کارگاهی برگزار شد تفاوت های سنت و حدیث مطرح شد.

به گزارش روابط عمومی مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی، حجت الاسلام والمسلمین سید محمد کاظم طباطبایی، در ابتدای این نشست به تعریف سنت و حدیث پرداخت.

وی در تعریف سنت گفت: سنت یکی از ادله اربعه است و حجت می باشد، اما حدیث حکایتگر سنت است که می تواند در این حکایتگری، صادق باشد یا نباشد و آنچه قداست دارد و حجت است سنت است.

رئیس پژوهشگاه موسسه دارالحدیث در ادامه بحث تفکیک میراث حدیثی شیعه را مطرح کرد و افزود: میراث حدیثی شیعه در طی قرون، با میراث حدیثی برخی گروه های مخلوط شده است. میراث اهل سنت، میراث حدیث اهل کتاب، میراث حدیثی حکیمانه (حکمت های حکیمان هند و چین و یونان)، میراث حدیثی فرقه های انحرافی مثل اسماعیلیه و میراث حدیثی غلات، از میراث های حدیثی ای هستند که گاها با میراث حدیثی ناب شیعه مخلوط شده است.

وی گفت: وظیفه ما دفاع از میراث حدیثی شیعه و آنچه که از معصوم علیه السلام صادر شده است، لذا نسبت به احادیثی که جزء میراث حدیثی شیعه نیست، وظیفه ای نداریم و لزومی ندارد مئونه بگذاریم.

حجت الاسلام طباطبایی در ادامه به بررسی معنای سنت پرداخت و شش معنا برای سنت ذکر کرد. سیره و ورش، سنت در مقابل بدعت، عمل مستحب در مقابل عمل واجب، سنت در مقابل واجب قرآنی که خودش واجب است ولی واجب قرآنی (فریضه) نیست، عمل مستمر و معارف الهی غیر قرآنی شش معنایی است که برای سنت قابل طرح است و وقتی سنت به معنای اخیر یعنی معارف الهی که در قرآن ذکر نشده بکار می رود در اینصورت این سنت در صورت اثبات قداست دارد و واقع نماست.

وی بعد از تبیین سنت به تعریف حدیث پرداخت و گفت: حدیث و روایت، حکایت سنت است و از مقوله خبر است ولی خبر دهی خاص، زیرا حکایت گر سنت است. سنت ضعیف، سنت معتبر، سنت صحیح و ... نداریم. ولی خبر و حدیث ضعیف، حدیث معتبر، حدیث صحیح و ... داریم.

رئیس پژوهشگاه موسسه دارالحدیث با اشاره به ویژگی حدیث که ادعای حکایتگری سنت را دارد گفت: فرق حدیث با دیگر حکایت گرها در همین است و حالا که حدیث ادعای حکایتگری سنت را دارد، مسلما نمی تواند در جایگاه خود سنت باشد، زیرا ماهیتش با سنت فرق دارد. بنابراین با هر حدیثی نباید مانند سنت رفتار کرد و هر حدیثی را سنت تلقی کرد و نباید همه ویژگی های سنت را به حدیث بدهیم و لذا هر چیزی که منتسب به معصوم اس ، باید انتسابش به معصوم ثابت شود.

وی در انتها به بحث اثبات اعتبار حدیث اشاره کرد و گفت: با بررسی سند، منبع که در چه کتابی آمده، دلالت و متن و قرائن پیرامونی می توان به میزان اعتبار حدیث پی برد.

این جلسه با پرسش و پاسخ با رویکردهای پاسخ به سوالات دینی در این موضوع به پایان رسید.

در خور ذکر است نشست‏های علمی در بخش‏ پشتیبانی علمی مرکز در گروه های قرآن و حدیث، احکام، اخلاق، مشاوره، کلام و تاریخ، با رویکرد پاسخگویی به طور پیوسته با حضور اساتید مبرز برگزار می‏شود.