پاسخ ارائه شده به سؤالِ یک پرسشگر با مشخصات خاص است. در صورتی که سؤال یا ابهامی برای شما ایجاد شده از طریق درگاه های پاسخگویی پیگیری فرمائید.
ازنظر روحي و رواني به مشاوره احتياج دارم.
اگرچه داشتن روحيه خوب می‌تواند تأثير شگرفي در انگيزه‌بخشي به انسان و افزايش موفقيت دارد، اما این‌گونه نيست که همواره روحيه فرد در سطح عالي باشد ...

سلام من و خواهرم دوقلوييم امسال کلاس دوازدهميم و کنکوري هستيم دانش‌آموز فرزانگانيم براي کنکور و دانشگاه هدف داريم و می‌خواهیم قبول بشويم.

ازنظر روحي و رواني به مشاوره احتياج دارم. خيلي انگيزه دارم و دوست دارم که خيلي درس بخوانم تا قبول بشوم ولي هرچقدر تصميم به درس خواندن می‌گیرم انگار از درون ميلي به انجامش ندارم تنبل نيستم اما موقع انجام بسياري از کارهاي روزمره‌ام همين حس را دارم.

از طرفي می­دونم که هرچقدر هم که درس بخوانم شرايط روحي خيلي براي موفقيت مهمِ پس مي­خوام شرايط روحيم رو خوب کنم.

دوست دارم بهترين شرايط روحي رو داشته باشم هم براي درس خواندن هم براي آزمون.

خواهش می‌کنم کمکم کنيد و به من مشاوره بديد تا هم براي درس خواندن آماده بشوم و خوب بخوانم و خوب ياد بگيرم و هم براي آزمون دادن آماده باشم و نتيجه عالي بگيرم.

با سپاس فراوان

به نام خدا و با سلام و تشکر از ارتباط شما با مرکز ملي پاسخگويي به سؤالات ديني و آرزوي توفيق روزافزون.

 

بسيار خرسندم که با دختري باهوش، باانگيزه و پرتلاشي هم‌کلام مي‌شوم و اميدوارم که بتوانيد قله‌هاي پيشرفت را طي کنيد.

اگرچه داشتن روحيه خوب می‌تواند تأثير شگرفي در انگيزه‌بخشي به انسان و افزايش موفقيت دارد، اما این‌گونه نيست که همواره روحيه فرد در سطح عالي باشد. مهم اين است که شما اگر به هر دليلي روحيۀ خوب هم نداشتيد به حداقل‌ها بسنده کنيد و باانگیزه و پشتکاري که داريد با اولویت‌بندی براي موفقيت و انجام وظايفي که بر عهده‌تان نهاده شده تلاش کنيد و نيز با بی‌توجهی به حوادث ناخوشايند گذشته و يا حوادث پيراموني که ارتباطي به شما ندارد، راه را براي پيشرفت و موفقيت هموارسازید.

اينکه انتظار داشته باشيد همواره روحیه‌تان عالي باشد، بهترين شرايط روحي را داشته باشيد، هيچ مشکلي در زندگي نداشته باشيد، درب‌های موفقيت همواره روی‌تان باز باشد، آرمان‌گرایانه و کمال­گرايانه است و همان‌طور که در مکاتبۀ قبلي خدمتتان عرض شد، بيش از هر چيز ديگري روحيۀ شمارا خراب می‌کند، انرژي و توانتان را تضعيف می‌کند و شمارا با شکست روبرو می‌سازد. يادتان باشد وقتي از خودتان انتظارات بالايي داريد، وقتي دچار نوعي کمال‌گرایی افراطي هستيد؛ طبيعتاً دچار نوعي يأس و نااميدي شده و انگيزه و اعتمادبه‌نفس خويش را از دست می‌دهید؛ درحالی‌که اگر شما با توجه به توانایی‌ها، امکانات و استعدادهايي که داريد پيش برويد و از خود انتظارات منطقي و معقولي داشته باشيد هرگز این‌چنین نخواهيد شد و اراده و انگیزه‌تان را از دست نخواهيد داد.

همان‌طور که در ضرب‌المثل‌ها آمده است: «سنگ بزرگ علامت نزدن است» و يا «با یکدست نمی‌شود دو تا هندوانه برداشت» می‌بایست در برنامه‌ریزی بر اساس ظرفيت وجودي خود و به‌صورت متعادل برنامه‌ریزی کرد.

 

راهکارهاي کاربردي

1.         برنامه‌ریزی‌تان بايد در حد توان باشد نه خارج از توان. بايد مطابق طاقت و توان جسمي و روحی‌تان برنامه را طرح‌ریزی و اجرا كنيد و از حد تعادل خارج نشويد.

2.         هرروز فعالیت‌های روزانه خود را ارزيابي كنيد و پايان روز و قبل از آنكه به بستر برويد بررسي كنيد كه کدام‌یک از كارها و وظیفه‌های مقررشده را انجام داده‌اید و کدام‌یک را نیمه‌کاره رها كرده و انجام نداده‌اید، نسبت به فعالیت‌های انجام‌شده خود را تشويق كرده و به خود آفرين بگوييد و پاداشي را در نظر بگيريد و نسبت به انجام نداده‌ها خود را تنبيه كرده مثلاً خود را جريمه مالي و غيرمالي كنيد.

3.         ایدئال نگر و مطلق‌گرا نباشيد، يعني نخواسته باشيد تمام خواسته‌ها و آرزوهايتان فوري و به شكل كامل و تمام برآورده شود هرچند درراه به دست آوردن آن تلاش می‌کنید، ولي اگر از دسترسي به برخي از آن‌ها ناتوان بوديد و شرايط فراهم نبود، نگوييد به‌طورکلی بايد آن را رها كرد؛ بلكه در تلاش‌های بعدي در پي نيل به آن باشيد و خسته نشويد.

4.         اراده و اعتمادبه‌نفس خودتان را با پيگيري و استمرار در كارها تقويت كنيد.

5.         مانند يک انسان باانگیزه رفتار کنيد؛ اگر بي‌حوصله‌ايد و انگيزه مطالعه و درس خواندن و شروع کاري را نداريد، تصور کنيد که سرشار از انرژي و انگيزه‌ايد. حُسن اين کار در اين است که به‌محض شروع، آرام‌آرام احساس مي‌کنيد که شور و علاقه، حقيقتاً در وجود شما زنده شده است.

امام علي (عليه‌السلام) در روايتي مي‌فرمايد: «مَنْ عَمِلَ اشْتَاق‏» (1)؛ «کسي که کار کند در او اشتياق ايجاد مي‌شود».

6.         اگر انگيزه انجام کاري را نداشتيد، حال و حوصله نداشتيد، سعي کنيد خود را به کار بيندازيد و از اهمال‌کاری بپرهيزيد و هرگز كار امروز را به فردا ميندازيد. يكي از ويژگي‌هاي افراد بي‌انگيزه، تنبل و سست اين است كه حال و حوصله ندارند، صبر می‌کنند تا حال و حوصله و انگيزه پيدا شود؛ درحالی‌که هرگز از خود نمي‌پرسند ممكن است حال و حوصله اصلاً پيدا نشود.

7.         براي موفقيت بيشتر توصيه می‌شود با خواهرتان و يا برخي از دوستاني که همچون شما پشت‌کنکوری هستند و قصد شرکت در کنکور دارند رابطه دوستي برقرار کنيد و باهم سير مطالعاتي بگذاريد تا انگيزه شما براي تلاش و کوشش و مطالعه مستمر بيشتر شود و از تنبلي و سستي خارج شويد. همچنين توصيه می‌شود محل مطالعه مناسبي همچون کتابخانه‌های عمومي براي مطالعه براي خود در نظر بگيريد تا عوامل حواس‌پرتی‌تان کاهش يابد.

8.         علاوه بر برنامه‌ريزي درست و منطقي و ترسم اهداف متعالی‌تان، بهتر است اهداف کوچک و متوسطي هم براي خودتان در نظر بگيريد و از گام‌هاي کوچک و اهداف کوچک قابل وصول شروع کنيد تا با موفقيت در آن اعتمادبه‌نفستان تقويت شود و انگيزه مضاعفي براي برداشتن گام‌های بعدي و پيگيري اهداف متعالتان پيدا کنيد.

9.         در کنار مطالعه منابع درسي براي اينکه قدرت تست‌زنی شما بالا برود و آموخته‌ها در ذهنتان تثبيت شود، می‌توانید برخي کتاب‌های کمک‌آموزشی را تهيه يا قرض بگيريد و تا مهارت شما بالا برود و بتوانيد با سرعت و دقت بيشتري در کنکور ظاهر شويد و تست بزنيد.

 

نکته پاياني

براي ما در مورد مشکل يا مشکلاتي که پیش‌آمده بود سخن نگفتيد. اگر دوست داشتيد درباره‌ي آن‌ها و شرايط ديگر زندگي و روحياتتان با ما صحبت کنيد تا راهنمايي بيشتري دريافت کنيد و همچنين اگر سؤال يا ابهامي درباره صحبت‌هاي ما داشتيد.

همواره موفق و کامروا باشيد.

 

پي‌نوشت‌:

1.         تميمى آمدى، عبد الواحد بن محمد، تصنيف غرر الحكم و درر الكلم‏، قم‏: دفتر تبليغات اسلامي‏، 1366، ص 152.