پاسخ ارائه شده به سؤالِ یک پرسشگر با مشخصات خاص است. در صورتی که سؤال یا ابهامی برای شما ایجاد شده از طریق درگاه های پاسخگویی پیگیری فرمائید.
لطفاً مرا راهنمایی كنید
با توجه به سن و مقطع تحصيلي تان، اين امكان وجود دارد كه بسياري از رفتارهاي كنوني شما تحت تأثير مسائلي همچون دوران بلوغ و هويت يا بي باشد.

من دختري هستم كه زياد اهل كار كردن در خانه نيستم و نمي دانم چرا حال كار كردن را ندارم البته بعضي وقت ها كار مي كنم اما نه زياد . من دوست دارم همه جا تمييز و مرتب باشد و هر وقت هم كه از مدرسه مي آيم ناهار آماده باشد . دوست دارم كه كار كنم اما نمي دانم چرا حال و حوصله اش را ندارم يعني بايد بگويم تنبلم . من قبلاً كه سن كمتري داشتم بهتر كار مي كردم. ولي الآن زياد نه و كمي هم لجباز هستم دوست دارم همه به حرف من گوش بدهند و مرا درك كنند و وقتی عصبانی می شوم كنترل خود را از دست می دهم كه این باعث می شود پرخاشگری كنم و بعد از چند دقیقه خیلی پشیمان می شوم كه چرا به پدر و مادرم پرخاشگری كرده ام و به آن ها ناسزا گفته ام و اگر كسی به من چیزی گفت دوست دارم جوابش را بدهم؟ لطفاً مرا راهنمایی كنید

با توجه به سن و مقطع تحصيلي تان، اين امكان وجود دارد كه بسياري از رفتارهاي كنوني شما تحت تأثير مسائلي همچون دوران بلوغ و هويت يا بي باشد.

در اين سنين معمولاً دختران و پسران دغدغه ها و ابهام هاي زيادي نسبت به خود و آينده خود دارند و دل مشغولي و ذهن مشغولي آن ها بسيار بالا است.

استرس هايي مانند قبولي در امتحانات پايان ترم و كنكور و روابط با همسالان و حتي ازدواج، مي تواند به بروز برخي اضطراب ها در فرد بينجامد.

همان طور كه مي دانيد، پرخاشگري آن روي سكه افسردگي است و از آن جا كه افسردگي انواع مختلف دارد، اين احتمال وجود دارد كه پرخاشگري، اهمال كاري، بي حوصلگي و... منشأ افسردگي از نوع خفيف و گذرا داشته باشد.

اين گونه افسردگي های موسمي و موقتي، با كمي اقدامات و فعاليت هاي مثبت تا حد زيادي مرتفع مي گردد و جاي هيچ گونه نگراني نيست.

براي غلبه بر اهمال كاري، مطالعه برخي كتاب ها و مقالات با همين عنوان براي شما بسيار مفيد مي باشد. شما مي توانید از طريق جستجوي اين واژه در موتور جستجوي گوگل به مقالات مفید در اين زمينه دست يابيد و يا اين كه با درج واژه هاي "اهمال كاري" يا "پشت گوش انداختن" در سايت كتاب يابي آدينه بوك به عناوين كتاب ها در اين زمينه دست يابيد. امكان خريد اينترنتي اين كتاب ها از طریق سايت آدينه بوك نيز وجود دارد.

اما نكته ديگر اين كه اگر از ضريب هوشي بالايي برخورداريد و همچنين شاهد اضطراب بالا در خود هستيد، اين امكان وجود دارد كه از رگه هاي از وسواس فكري و هجوم افكار مزاحم و آزار دهنده بی بهره نباشید. لج بازي (قد و یك دنده بودن) و كمال گرايي منفي و... مي تواند از عوارض وسواس فكري خفيف یا شدید باشد.

در هر صورت، هيچ كدام از مطالب بالا در شما شدت ندارد و تا حد زيادي طبيعي سنين شما مي باشد. شما بايد به جاي بر چسب منفي زدن به خود، صرفاً با انجام برخي فعاليت هاي مثبت مانند: ورزش سنگين و منظم، تنفس عميق شكمي، تفريحات سالم، مطالعه كتاب و مقالات مفيد و... روز به روز به ارتقای سطح بهداشت و سلامت روان خود كمك كنيد.

نكته آخر اين كه مهارت مديريت خشم، يكي از مهارت هاي زندگي مي باشد كه شما مي توانيد از طريق شركت در كارگاه هاي مهارت هاي زندگي يا مطالعه كتب و جزوات مربوطه به اين مهم دست يابيد.