پاسخ ارائه شده به سؤالِ یک پرسشگر با مشخصات خاص است. در صورتی که سؤال یا ابهامی برای شما ایجاد شده از طریق درگاه های پاسخگویی پیگیری فرمائید.
باید با او چه كنیم؟
متاسفانه موارد زيادي وجود دارند كه افراد در زندان، جرائم ديگر را هم ياد مي گيرند و مشكلاتشان بيشتر مي شود. خيلي از مشكلات رفتاري اي كه برادر شما دارد به خاطر...

برادرم مدتی است كه معتاد شده و بعلت شرارت و دعواهای مكرر مدتی در زندان بود كه در آنجا معتاد شد از وقتی برگشته نه تنها متنبه نشد بلكه بارها از داخل منزل و كیف ما سرقت كرده است. بنده متاهلم و وقتی برای دیدن پدر و مادرم به منزل پدری ام رفتم متوجه سرقت كف پولم شد و وقتی به او می گوییم داد و بیداد می كند و حرفهای ناشایست می زند (فحش و ناسزا به اهل بیت می دهد) باید با او چه كنیم؟ مادرم دارد ازغصه می میرد

متاسفانه موارد زيادي وجود دارند كه افراد در زندان، جرائم ديگر را هم ياد مي گيرند و مشكلاتشان بيشتر مي شود. خيلي از مشكلات رفتاري اي كه برادر شما دارد به خاطر مسائلي است كه در اثر اعتياد به آنها مبتلا شده است. سرقت از داخل منزل و خارج از آن، عمدتا به خاطر تهيه مواد است. متاسفانه ترك اعتياد به مواد مخدر به این سادگي نيست و احتياج به يك كار كارشناسي و مواظبت از شخص معتاد دارد، لذا شايد شما نتوانيد خودتان در مورد ترك اعتياد ايشان كاري بكنيد، و بايد ايشان را به سمت مراكز تخصصي و كلينيك هاي ترك اعتياد سوق دهيد، تا با كمك آنها موفق به ترك شود. هم چنين ما هم نمي توانيم توصيه اي در مورد نحوه ترك ايشان بيان كنيم، چون تخصصش را نداريم. اما يك سري توصيه هاي كلي در مورد نحوه رفتار خانواده با شخص معتاد وجود دارد كه آنها را براي شما بيان مي كنيم.

بایدهای ضروری

· رفتارتان با او باید محترمانه و صادقانه باشد. طوری كه اعتماد او را از دست ندهید. شوخی كنید و صریح حرف بزنید. اما هر بار فقط در مورد یك موضوع مشخص حرف بزنید.

· سعی كنید اعتماد به نفس و شخصیتش را بالا ببرید. او را در كارهای معمولی و كوتاه مدت شریك كنید و كارهای مثبتش را یادآوری كنید. كاری كنید كه روی حرف شما حساب كند.

· خودتان را هم فراموش نكنید. با مشاور متخصص در تماس باشید، یك دوره اعتیاد شناسی بگذارنید. یك چیزی مثل سبك زندگی را بخوانید و یادتان باشد كه تنها نیستید.

 نبایدهای مهم

·روابط به ویژه از طرف شما نباید آزار دهند شود. با او تهاجمی و بلند صحبت نكیند. گذشته های خراب را پیش نكشید در مورد حال حرف بزنید.

·وقتی رفتارهای نامعقول و عجیب و غریب از او سر زد، مقابله نكنید و با او بدرفتاری نكنید.علائم بیماری را هم به شخصیتش ربط ندهید.

·مساله را عمومی نكنید. اولاً تعریف كنید كه این مساله در خانه شماست و همین جا باید حلش كرد. اما اجازه ندهید تمام زندگی تان درگیر این مساله شود.

·        غیر از موارد خاص ، برای او تصمیم نگیرید. اجازه بدهید او هم مثل بقیه اهل خانه نظرش را بدهد. دائم هم بدون آنكه كمك خاصی كرده باشید، به او فشار نياوريد كه باید ترك كنی.

كنار آمدن

· در جمع طوری رفتار نكنید كه او متوجه شود شما به خاطر وجود او و رفتارش شرمسار هستید، این كار به او میدان می دهد.

· حرفه ای ها می گویند تا معتاد به نقطه صفر نرسد،قبول نمی كند كه باید ترك كند. این نقطه یعنی زمانی كه درد مصرفش بیشتر از درد ترك كردن شود. پس سعی نكنید مشكلش را انكار یا لاپوشانی كنید.

· زیاد خودتان را برای دور ریختن، پنهان كردن و از بین بردن مواد و یادآورهای مصرف خسته نكنید كه تاثیر چندانی ندارد. او به هر طریقی كه شده آنها را دوباره جور می كند. به جای این كار، از دوست ناباب و فروشنده مواد دورش كنید.

· برای او در زندگی محدودیت بگذارید و روی حرفتان هم بمانید. مثلاً تكلیف اش را مشخص كنید كه از شما نمی تواند پول اضافه یا قرض بگیرد.

· سعی نكنيد با ایجاد احساس گناه مجابش كنید كه ترك كند كه دقیقا تاثیر منفی دارد. مثلا نگويید:« اگر منو دوست داشتی، مواد را ترك مي كردي»

· تشویقش كنید. بدانید كه همیشه باید كنارش باشید و هر وقت كنار بكشید، ناخودآگاه ممكن است فرایند برگشت به مواد كلید بخورد.

· یادتان باشد او هنوز هم مجاز است تا حدی در خانه عصبی باشد یا احساساتی شود. به هر حال اینجا خانه او هم هست.

· نه وقتی معتاد دارید او را نشانه ننگ خانواده بدانید و نه وقتی ترك كرد، انتظار داشته باشید كه همه مسائل حل شود. اعتیاد رفتاری است كه ممكن است در هر خانه ای اتفاق بیفتد و باعث شود بقیه مشكلات را موقتا یادتان برود.

· جلسه بگذارید و بپرسید كه چطور كمكی را از شما قبول می كند. یادتان باشد كه او از نظر رفتاری نوسان دارد و هر چند وقت یكبار باید روشتان را عوض كنید.

 وقتی كه معتاد، كمك ما را قبول نمی كند

تعامل با معتاد و تلاش برای ترك دادن او، یك دو ماراتن است و بیشتر از شدت و سرعت، نیاز به صبر و استقامت دارد.

· قبل از هر چیز خیال خودتان را راحت كنید كه شما مسئول رفتار و معتاد شدن او نیستید و احساس گناه را بگذارید پشت در.

· یادتان باشد كه او می داند به شما نیاز دارد. اما مشكلش این است كه برای اینكه به شما اجازه كمك بدهد تردید دارد. اما شما ممكن است فكر كنید او دارد شما را طرد می كند.

· خیلی آرام و كم كم به او بگوئید كه چقدر نگران رفتارها و از همه مهم تر، خودش هستید. دلیل بیاورید . اما توضيح زيادي و بيخودي ندهيد.

اميدوارم كه برادرتان موفق به ترك شود،اما حتما بايد به این فكر باشيد كه ايشان را به كلينيك هاي مخصوص ترك اعتياد ببريد. موفق باشيد.