۱۴۰۴/۰۵/۲۹ ۱۹:۳۵ شناسه مطلب: 100600
پرسش:
آیا آسمان و زمین بر امام حسین (علیه السلام) گریه کردند؟ منظور از گریه آنها چه بود؟
پاسخ:
روایات مربوط به گریهکردن آسمان و زمین بر سیدالشهدا (علیه السلام) تواتر معنوی دارند؛ یعنی هرچند همۀ این احادیث از حیث لفظ یکسان نیستند، معنای آنها به اندازهای در روایات پُرتکرار است که انسان یقین به صدور آنها از معصومان (علیهم السلام) پیدا میکند. تعداد احادیث گریۀ آسمان و زمین بر امام حسین (علیه السلام) به اندازهای زیاد است که برخی از محدثان بزرگ شیعه، ابوابی را در کتابهای خود به این موضوع اختصاص دادهاند؛ برای نمونه جعفر بن محمد بن قولویه قمی از محدثان بزرگ شیعه در قرن چهارم قمری، در کتاب معروف خود «کامل الزیارات» حدود سی روایت با سندهای مختلف دراینباره آورده است.
دربارۀ منظور از گریۀ آسمان و زمین، باید گفت بنا نیست همۀ موجودات مانند انسان چشم داشته باشند و اشک بریزند، بلکه گریۀ هر موجودی با توجه به ظرفیت وجودی آن است. بهترین تفاسیر برای منظور از گریۀ آسمان و زمین را معصومان (علیهم السلام) بیان فرمودهاند؛ ازاینرو در ادامه برخی از روایاتی بیان میشود که مقصود از گریۀ آسمان و زمین را بیان کردهاند.
روایت اول: باریدن خاک سرخ
امام رضا (علیه السلام) به ابنشبیب فرمودند: «أَنَّهُ لَمَّا قُتِلَ الْحُسَیْنُ جَدِّی علیه السلام مَطَرَتِ السَّمَاءُ دَماً وَ تُرَاباً أَحْمَر: هنگامی که جدم حسین (علیه السلام) به شهادت رسید، از آسمان خون و خاک سرخ بارید» (1). بر اساس این حدیث، منظور از گریۀ آسمان، باریدن خاک است.
روایت دوم: سرخی آسمان و زمین به طور مطلق
امام صادق (علیه السلام) فرمودند: «إِنَّ الْحُسَیْنَ علیه السلام بَکَى لِقَتْلِهِ السَّمَاءُ وَ الْأَرْضُ وَ احْمَرَّتَا وَ لَمْ تَبْکِیَا عَلَى أَحَدٍ قَطُّ إِلَّا عَلَى یَحْیَى بْنِ زَکَرِیَّا وَ الْحُسَیْنِ بْنِ عَلِیٍ علیهما السلام: همانا آسمان و زمین براى شهادت امام حسین (علیه السّلام) گریستند و سرخ شدند و بر احدى هرگز نگریستند مگر بر یحیى بن زکریا و حسین بن على (علیهما السّلام)» (2). این روایت، مراد از گریه را سرخی آسمان و زمین بیان میکند.
همچنین داود بن فرقد از امام صادق (علیه السلام) نقل کرده است: «احْمَرَّتِ السَّمَاءُ حِینَ قُتِلَ الْحُسَیْنُ علیه السلام سَنَهً وَ یَحْیَى بْنُ زَکَرِیَّا وَ حُمْرَتُهَا بُکَاؤُهَا: هنگامى که امام حسین (علیه السّلام) و یحیى بن زکریا شهید شدند، آسمان تا یک سال سرخ بود و این سرخى، گریستن آسمان است» (3). بر اساس این حدیث، آسمان تا یک سال پس از شهادت امام حسین (علیه السلام) همواره سرخگون بود.
روایت سوم: سرخی آسمان و زمین هنگام طلوع و غروب خورشید
عبدالله بن هلال میگوید از امام صادق (علیه السلام) شنیدم: «إِنَّ السَّمَاءَ بَکَتْ عَلَى الْحُسَیْنِ بْنِ عَلِیٍّ وَ یَحْیَى بْنِ زَکَرِیَّا وَ لَمْ تَبْکِ عَلَى أَحَدٍ غَیْرِهِمَا قُلْتُ وَ مَا بُکَاؤُهَا قَالَ مَکَثَتْ أَرْبَعِینَ یَوْماً تَطْلُعُ کَشَمْسٍ بِحُمْرَهٍ وَ تَغْرُبُ بِحُمْرَهٍ قُلْتُ فَذَاکَ بُکَاؤُهَا قَالَ نَعَمْ: آسمان بر حسین بن على و یحیى بن زکریّا (علیهم السّلام) گریست و بر احدى غیر این دو گریه نکرد. عرض کردم: گریه آسمان چیست و چگونه بود؟ حضرت فرمودند: چهل روز خورشید با رنگ سرخ، طلوع و غروب میکرد. عرضه داشتم: گریه آسمان این بود؟ حضرت فرمودند: بلی» (4). بر اساس این حدیث، منظور از گریۀ آسمان و زمین، سرخی آنها هنگام طلوع و غروب خورشید بوده است.
روایت چهارم: شبیهشدن آسمان به لختۀ خون
علی بن مُسهر قرشی میگوید جدم که ایام شهادت امام حسین (علیه السلام) را درک کرده بود، میگفت: «فَمَکَثْنَا سَنَهً وَ تِسْعَهَ أَشْهُرٍ وَ السَّمَاءُ مِثْلُ الْعَلَقَهِ مِثْلُ الدَّمِ مَا تَرَى الشَّمْسَ: یکسال و نهماه پس از این واقعه، آسمان پیوسته مانند لختۀ خونى بود و خورشید اصلاً دیده نشد» (5). بر اساس این حدیث، گریۀ آسمان به لختۀ خون تشبیه شده است.
روایت پنجم: اثر خون بر اشیای زیر آسمان
امام سجاد (علیه السلام) فرمودند: «إِنَّ السَّمَاءَ لَمْ تَبْکِ مُنْذُ وُضِعَتْ إِلَّا عَلَى یَحْیَى بْنِ زَکَرِیَّا وَ الْحُسَیْنِ بْنِ عَلِیٍ علیهما السلام. قُلْتُ أَیَّ شَیْءٍ کَانَ بُکَاؤُهَا؟ قَالَ کَانَتْ إِذَا اسْتُقْبِلَتْ بِثَوْبٍ وَقَعَ عَلَى الثَّوْبِ شِبْهُ أَثَرِ الْبَرَاغِیثِ مِنَ الدَّمِ: از زمانى که آسمان خلق شده، تا کنون بر احدى نگریسته مگر بر یحیى بن زکریا و حسین بن على (علیهما السّلام). عرض کردم: گریۀ آسمان چه بود؟ فرمودند: وقتى لباسى را در مقابل آن قرار مىدادى، روى آن اثرى شبیه به خون پشه واقع میشد» (6). بر اساس این روایت، بر اشیایی که زیر آسمان قرار میگرفتند، اثر خون پدیدار میشد و منظور از گریۀ آسمان همین بوده است.
روایت ششم: جاریشدن خون از زمین
زُهری از عالمان بزرگ اهلسنت در عصر امام سجاد (علیه السلام) میگوید: «لَمَّا قُتِلَ الْحُسَیْنُ علیه السلام لَمْ یَبْقَ فِی بَیْتِ الْمَقْدِسِ حَصَاهٌ إِلَّا وُجِدَ تَحْتَهَا دَمٌ عَبِیطٍ: وقتى حسین بن على (علیهما السّلام) شهید شد، در بیتالمقدس سنگریزهاى باقى نماند مگر وقتى آن را برمىداشتیم، خون تازه زیرش بود» (7). جاریشدن خون از زیر سنگها نوعی دیگر از گریۀ زمین است که در این روایت به آن اشاره شده است.
نتیجه:
جستجو و جمعبندی روایات گریۀ آسمان و زمین، نشان میدهد گریۀ آسمان و زمین بهیقین وجود داشته است؛ اما درباره منظور از گریۀ آنها تفاسیر مختلفی از معصومان (علیهم السلام) بیان شده است که به این موارد میتوان اشاره کرد: باریدن خاک سرخ، سرخی آسمان و زمین به طور مطلق، سرخی آسمان و زمین هنگام طلوع و غروب خورشید، شبیهشدن آسمان به لختۀ خون، ایجاد اثر خون بر اشیاء، جاریشدن خون از زیر سنگها.
کلمات کلیدی: ، گریۀ زمین، اشک موجودات، امام حسین (علیه السلام).
پینوشتها:
1. محمد بن علی ابنبابویه؛ الأمالی؛ چ 6، تهران: کتابچى، 1376 ش، ص 130.
2. جعفر بن محمد ابنقولویه؛ کامل الزیارات؛ محقق: عبدالحسین امینى؛ نجف اشرف: دارالمرتضویه، 1356 ش، ص 89.
3. همان، ص 90.
4. همان، ص 89.
5. همان.
6. همان، ص 90.
7. همان، ص 93.