محمد حسن زمانی

نشست واکاوی داده های مستشرقان در حوزه قرآن پژوهی با رویکرد آینده پژوهی
در این نشست علمی که به همت گروه علمی قرآن و حدیث مرکز ملی برگزار شد، رویکردهای مستشرقان به مباحث مختلف قرآنی به منظور پیش بینی سوالات قرآنی مطرح گردید.

به گزارش روابط عمومی مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی، حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمد حسن زمانی در این نشست رویکردهای متفاوت و راهکارهای پیش روی کنش گری صحیح در مواجهه با فعالیت ها مستشرقان را ارائه کرد.

مدیر دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه های علمیه در ابتدای جلسه با توجه به تقدم و تاخر زمانی مواجهه کشورهای اسلامی با مستشرقان گفت: مصر، عربستان، پاکستان و هند به ترتیب قبل از ایران مطالعات استشراقی را شروع کردند که در این بین مصر سهم بیشتری در پژوه و ایران رویکرد جدی تری در آموزش داشته است و نکته مهم در این بین اینکه کشور عربستان با نگاه شیعه ستیزی، رد بر شیعه را در کنار نگاه استشراقی دنبال می کند.

وی دفاع بیش از 40 پایان نامه سطح 4 و دکتری را در حوزه مطالعات استشراقی و وجود بیش از 18 هزار پایان نامه قرآنی را  نشان از سرعت بالای جمهوری اسلامی در این عرصه دانست و این را از برکات نظام اسلامی برشمرد.

حجت الاسلام زمانی در ادامه با تاکید بر مسئولیت و رسالت تبلیغی روحانیت شیعه در قبال مخاطب جهانی گفت: بایستی برای چهار دایره از مخاطبین یعنی شیعیان عالم، جامعه جهانی اسلام، پیروان ادیان و پیروان غیر ادیان آسمانی هم برنامه ارائه داد.

وی با نام بردن از شخصیت مرحوم آیت الله موسوی لاری که کتب ایشان به بیش از 80 کشور فرستاده شد گفت: زمانی از ایشان سوال کردم که راز موفقیت شما چیست و ایشان انطباق ادبیات معارف اسلامی مطابق جوامع بین المللی را عامل موفقیت این مهم دانست.

این استاد حوزه در بخش دیگری سخنان خود به ضرورت تقویت زبان های خارجی توسط طلاب اشاره کرد و پیشنهاداتی برای عرصه بین الملل مرکز ملی پاسخگویی ارائه داد.

حجت الاسلام زمانی در بخش انتهای ارائه به حضور مستشرقان در سه عرصه اشاره کرد. وی با اشاره به حضور آنان در عرصه ترجمه قرآن اشاره کرد و گفت: اولین ترجمه قرآن 900 سال پیش انجام شد و تا به امروز 150 ترجمه از قرآن به زبان انگلیسی انجام شده است.

وی تک نگاری های قرآنی را عرصه دیگر تلاش مستشرقان در بیان آموزه های قرآنی برشمرد و افزود: با توجه به کتاب ها و مقالاتی که در این عرصه نوشته شده است باید نقاط مثبت و منفی این تک نگاره ها برررسی گردد؛ بطوری که با بررسی تک نگاری ها یکی از مهمترین راهبردهای رفتن به استقبال شبهات می باشد که توسط مقام معظم رهبری تاکید شده است.

این فعال بین الملل حوزه علمیه عرصه سوم فعالیت مستشرقان را دایره المعارف ها دانست و گفت: اولین دانش نامه اسلامی در سال 1913 به سه زبان انگلیسی، فرانسه و آلمانی منتشر شد. وی افزود: تعامل با مراکز دایره المعارف نویسی دنیا را باید افزایش داد و چه بسا که ارائه پیشنهادات به منظور اصلاح یا افزایش مطلب، مورد توافق آنها قرار گیرد و راهکاری برای ترویج یافته های ناب اسلامی فراهم شود.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر زمانی در انتها با توجه به سختی کار در این زمینه، همت والا و بسنده نکردن به کار سازمانی صرف را یک راهبردی اساسی برای موفقیت در این عرصه دانست.

شایان ذکر است نشست‏های علمی در بخش‏ پشتیبانی علمی مرکز در گروه های قرآن و حدیث، احکام، اخلاق، مشاوره، کلام و تاریخ، با رویکرد پاسخگویی به طور پیوسته با حضور اساتید مبرز برگزار می‏شود.