شک همسرم در اعتقادات خود

سلام من خودم مشكلي ندارم ولي همسرم مشكل پيدا كرده در اثبات خدا دچار شك شده، ميگه بعد چهارم هست و خدايي وجود نداره اگه اين شك به يقين بدل بشه اونوقت زندگيم از هم مي پاشه، خواهش مي كنم اميدم رو نا اميد نكنيد آدمي كه نماز مي خونده احيا نگه ميداشته حالا شك كرده نمي دونم چطوري ولي كمك كنيد نميشه شماره حاجا فاطمي رو گير آورد تا باهشون حرف بزنه روحش خيلي پاكه تو رو خدا كمك كنيد.يه شماره تلفن بدين يا آدرس بدين بخدا مياد تا تهران يا قم مياد ولي كمكم كنيد خواهش مي كنم كمكم كنيد.

پرسشگر گرامي با سلام و سپاس از ارتباطتان با اين مرکز
خواهر محترم ، دغدغه و تلاش شما را در جهت حل مشکل به وجود آمده مي ستاييم . اميدواريم که هرچه زودتر نگراني و مشکل برطرف گردد ،
به وجود آمدن ترديد و شک حتي در بديهي ترين و ريشه اي ترين عقايد و باورها امري نيست که نگران کننده و غير عادي باشد ، بلکه بر عکس اين امر تا حد زيادي طبيعي و منطقي و معقول است .
هر انسان متفکر و حقيقت جويي به شکل طبيعي لازم است که در خصوص مباني فکري و اعتقادي خود تفحص و جستجويي منصفانه و حقيقت جويانه را دنبال نمايد . مقدمه هر جستجوي چنيني به وجود آمده ،ترديد و شک در بنيادي ترين تفکرات و عقايد فردي است ، در نتيجه نگراني شديد شما در اين مسير تا حدودي غير منطقي است. اگر ايشان حقيقتا به دنبال حقيقت باشد و از نظر شخصيتي هم فردي منصف محسوب شود، نتيجه طبيعي اين ترديد و ابهام سرانجام مثبتي خواهد بود .
البته متاسفانه بسيار ديده مي شود که ترديدها در برخي از جوانان نه در مسير جستجوي حقيقت بلکه به نوعي در مقام رد کردن عقايد و باورهايي است که تا حدود زيادي مانع رسيدن به تمايلات فردي و نفساني آن هاست ، اما فارغ از اين موارد ، در هر حال در مورد وضعيت همسرتان پيشنهاد مي شود :
با درك موقعيت خود و فضاي موجود در خانواده بهترين تصميم را در اين زمينه بگيريد ؛ تاكيد مي كنيم كه موقعيت ديني و فرهنگي خانواده شما و همسرتان و ميزان علاقه و وابستگي همسرتان به شما در نوع رفتار پيشنهادي ما بسيار تاثيرگذار است . نمي توان بدون در نظر گرفتن اين جزييات توصيه دقيقي داشت؛ در هر حال پيشنهاد مي شود:
1- به مدت چند روز در برابر ايشان رفتاري متفاوت داشته ، با سكوت و ابراز ناراحتي دروني ،نوعي تفاوت در رفتارتان را نشان دهيد . وي را منتظر نوعي برخورد متفاوت از جانب خودتان بنمايد و در برابر سوالات وي هيچ نگوييد .
2- پس از اين چند روز در وضعيتي ايده آل و در فضاي روحي مناسب از وي بخواهيد كه ساعتي با هم گفتگو نماييد . در اين فضاي جدي و متفاوت مجموعه باورها و رفتارهاي نادرست وي و بحث ها گفتگوهاي احتمالي گذشته را يادآور شويد . اظهار كنيد كه بايد تصميمي جدي در اين زمينه گرفته شود .
به ايشان نشان دهيد که در خصوص ديدگاه ها و عقايد ايشان بي تفاوت نيستيد . نوع عقيده و نگرش ايشان در مباحث کلان عقيدتي براي ادامه زندگي از طرف شما نقش کليدي دارد . اين گونه نيست که ديدگاه هاي فکري ايشان به هر سمت و سويي برود، در روند زندگي شما و احساس مشترک تان نسبت به هم تفاوتي به وجود نخواهد آمد .
اين نکات بايد در نهايت دقت و ظرافت منتقل شود .اقتضائات خاص روحيات ايشان و فضاي فرهنگي خانواده و مانند آن در اين امر ملاحظه شود .
3- در شروع كار از وي بخواهيد اشكالات و شبهات دقيق و مبنايي خود را دقيقا مشخص كرده ،ياد داشت نمايد . سپس با مطالعه و كمك گرفتن از كارشناسان خبره ديني به دنبال پاسخ آن ها برويد ؛ اگر در منطقه خود روحاني مطلع و توانمندي را سراغ داريد كه بتواند پاسخگوي اين سوالات باشد، او را مرجع مراجعه خود قرار دهيد . با مطالعه يا ارسال نامه براي كارشناسان اين مركز به دنبال پاسخ تك تك اين سوالات باشيد . البته شماره نامه قبلي خود را نيزمطرح نماييد .
4- براي رسيدن به پاسخ همه ابهامات و سوالات از خود علاقه نشان دهيد. براي اين امر محدوده زماني و ضرب الاجلي تعيين كرده ،تاكيد كنيد كه اگر در نتيجه تحقيق و بررسي به جواب قانع كننده اي نرسيديد ، شما هم از عقايدتان دست خواهيد كشيد، ولي اگر پاسخ منطقي شنيديد ، ترديد و انكار بعدي به منزله پايان كار خواهد بود . تصميمي جدي بعد از آن اتخاذ خواهيد نمود .
5- در همه آنچه مي گوييد واقعا صادق باشيد . بر انجام آن مصر باشيد تا وي تصور نكند كه اين حرف ها نوعي نقش بازي كردن است ، در هر حال از وابستگي او به خودتان و خطري كه در نتيجه اين رفتارها متوجه او مي شود ، استفاده خوبي بكني، با انجام درست اين کار بيش ترين خدمت را به او و خودتان نموده ايد.
6-در خلال اين مدت تلاش كنيد زمينه ارتباط وي را با افراد متدين و بستگاني كه در رفتار ديني و موفقيت هاي علمي و اجتماعي وضعيت خوبي دارند ، بيش تر فراهم نماييد . از ارتباط وي و رفت و آمد وي با بستگان يا دوستاني كه چنين تفكراتي دارند جلوگيري نماييد . در حد امكان زمينه حضور در محافل مذهبي و ارتباط با علما و بزرگان ديني را فراهم سازيد . اگر در زماني آرامش روحي داشت ، او را دعوت به انجام برخي عبادات كرده ،خطرات برخي رفتارهايش را دوستانه گوشزد نماييد .
اميدواريم اين تلاش ها به نتيجه مثبتي منتهي گردد،
البته اگر توضيح در خصوص سوالات و ابهامات و عقايد جديد ايشان اراده مي داديد و روشن مي نموديد که منظور ايشان از بعد چهارم و ارتباط آن با انکار خدا چيست ، پاسخ هاي مختصري را بيان مي کرديم ، اما فعلا پاسخي به اين امر نمي دهيم زيرا حل اين گونه شبهات نيازمند توضيح و تبيين دقيق اين نکات است .
ممكن است اشكالات ايشان علاوه بر ريشه هاي علمي، داراي ريشه هاي رواني نيز باشد، در اين صورت بايد مشخصه هاي آن را بيان كنيد، تا بتوان به طور مشخص تر در مورد‌ آن سخن گفت.
اين مرکز داراي کارشناسان متعدد در رشته هاي گوناگون است ، ولي ارتباطي با بزرگواراني چون آيه الله فاطمي نيا ندارد.