دلایل رد تناسخ

آيا دراسلام سند معتبري هست كه بگويد ارواح فقط 1بار درجسم مادي قرار ميگيرند و1بارزندگي مادي دارند؟من به تناسخ اعتقاد ندارم ولي به كمال معتقدم كه روح دم خدايي آنقدر بيايد و ياد بگيرد كه واصل به اصل خود گردد؟2:آيا مراجع تقليد معصوم ومصون از خطا وگناه هستند؟

پرسش 1:
روح و حيات آن؟ شرح : آيا دراسلام سند معتبري هست كه بگويد ارواح فقط 1بار درجسم مادي قرار مي گيرند و1بارزندگي مادي دارند؟من به تناسخ اعتقاد ندارم ولي به كمال معتقدم كه روح دم خدايي آن قدر بيايد و ياد بگيرد كه واصل به اصل خود گردد.

پاسخ:
پرسشگر گرامي با سلام و سپاس از ارتباطتان با اين مرکز
چنين سندي وجود ندارد ، بلكه بر خلاف آن دلايل معتبري وجود دارد كه برخي ارواح بيش از يك باردر بدن مادي قرارمي گيرند و آن هم در فرايند رجعت است ؛ در واقع رجعت كه يكي از شاخصه هاي تفكر شيعي است كه بر اساس آن روح برخي افراد از عالم برزخ به دنيا برگشته و وارد بدن هاي دنيايي شان مي گردد .
تعبير "وصول به اصل خود" يا تعابيري مشابه چندان روشن و واضح نيست . معمولا ديده مي شود كه افراد تصوير درستي از مقوله نفخ روح خدا در انسان و حقيقت روح انسان و قدرت و قابليت خدايي شدن و وصول به كمالات و صفات الهي در حدود انساني ندارند ؛ در هر حال در خصوص تكامل روح انسان كه حقيقتي قابل قبول است ، بايد گفت :اين امر نيازمند بازگشت مكرر به دنيا و حلول در اجسام مختلف نيست.
در واقع مشكل اصلي بحث تناسخ به آن بر مي گردد كه بازگشت را نوعي تكامل روحاني و به جهت پاسخ دادن به چند سوال از جمله بقاي روح ، وجود دردها و مشكلات ناخواسته بشر در زندگي و تفاوت هايي كه افراد در اوضاع و احوال زندگي خود با آن مواجهند و مواردي از اين قبيل تعريف مي نمايد كه هيچ يك از اين امور از منظر تفكر اسلامي قابل قبول نيست .
ما معتقديم كه خداوند دنيا را به گونه اي قرار داده است كه افراد بتوانند در فرصت هاي كوتاه يا بلندي كه در موقعيت هاي متفاوت در اختيارشان قرار مي گيرد ، كمال مورد انتظار از خود را به دست آورده ،لياقت درك مقامات بالاي خود در عالم ديگر را به دست آوردند . در اين ميان تنها بخش خاصي از افراد لايق رسيدن به بالاترين درجات قرب الهي و وصول به مقام "عندالربّ" مي گردند . هيچ ضرورتي وجود ندارد كه همه افراد به هر شكل ممكن به اين مقام برسند .
البته نوعي كمال روحاني براي انسان در عالم برزخ و حيات برزخي هم متصور است كه نوعي تكامل متاثر از اعمال دنيوي انسان است ؛ اما در هر حال حقيقت تكامل روحي انسان تنها در دنيا رخ مي دهد . انسان در عوالم بعدي روزي خور اعمال دنياي خود است . در انتظار خداوند از بشر براي درك مقامات انساني ميزان فرصت هاي ممكن و تفاوت هاي موقعيتي و ديگر شرايط به طور كامل مورد ملاحظه قرار مي گيرد مثلا چه بسا فردي كه در نوجواني از دنيا رفته، با همان عبادات اندك خود و درستكاري محدود به بالاترين مقامات لايق خود دست مي يابد .
پرسش 2:
آيا مراجع تقليد معصوم ومصون از خطا وگناه هستند؟

پاسخ:

مراجع معصوم و مصون از خطا نيستند . مراجع نيز چنين ادعايي ندارند. بلكه‌ آن ها صرفاً ‌كارشناسان احكام ديني هستند كه از طريق اجتهاد سعي در كشف حكم الهي دارند . چه بسا ممكن است در اجتهاد خود دچار اشتباه شوند، اما چون در اين زمان دسترسي به امام معصوم(ع) ممكن نيست، عالمان ديني از طريق روايات معصومان(ع) به مردم معرفي شدند تا مردم به آن ها مراجعه نمايند.
از نظر حكم عقل نيز هر انساني لازم است در هر رشته اي به كارشناس مربوط مراجعه نمايد، در امور پزشكي به پزشك ،در امور مهندسي به مهندس و در امور احكام ديني به مجتهد آگاه و عادل و با تقوا مراجعه نمايد.