تویه از گناه

با سلام دختر ی هستم 24 ساله از مشهد خیر سرمون همسایه امام رضاییم ! از بی لیاقتی خودم میگم مشکلی دارم که هیچ وقت نتونستم حلش کنم بچه که بودم تو مدرسه ابتدایی قران ودعا خون سر صف بودم . مکبر نمازجماعت بودم و ... خیلی خدارو دوست داشتم و هنوزم دارم تازمانی که به سن جوونی نرسیده بودم همه چی خوب بود تا شدیم 20 ساله رفتیم دانشگاه و اولین ارتباط با نامحرم و شروع کردم خیلی برام سخت بود باهاش حرف زدن ولی کم کم قبح و زشتیش از بین رفت و بعد از دوسال کارمون به سکس هم کشید و کار هرروزمون بود اول به خیال ازدواج فکر میکردم مشکلی نداره ولی بعدش دیدم نه گول خوردم .... همون سال اسمم برای اعتکاف در اومد خیر سرم توبه کردم خیلی پشیمون بودم از کارام خیلی زار زدم که خدا منو ببخشه وقتی خواستم بیام بیرون از مسجد گوهرشاد احساس کردم تازه متولد شدم ولی طولی نکشید ..!!!! و مدتهاست همین روال ادامه داره چند ماهی با یکی دوستم و بعد میبینم تهش سکس میخوان ازت و متاسفانه زود تسلیم میشم و بعد پشیمون میشم از کارم و توبه و .... و دوباره یکی دیگه رابطه دیگه و گناههای دیگه ..... خدارو خیلی دوست دارم نمازم ترک نمیشه هرشب قران میخونم وقتی دلتنگ میشم مناجات امیر المومنین میخونم و گریه میکنم هفته ای یهی بار میرم حرم حتما تنها پناهگاهم ولی هربار با سر پایین وارد میشم از شرمندگی همیشه به رحمت خدا امید داشتم ولی میگم اخه احمق تو جات ته جهنم رحمت چی ؟؟؟؟!!!! همین دیروز که با دوست پسرم تنها بودم تو اتاق کارش وفقط قرار بود باهم ناهار بخوریم اما .... فقط یاد حرف اقای ماندگاری افتادم که خیلی دوسشون دارم که امام زمان داره نگاهتون میکنه ووقتی گناه میکنید گریه میکنه .... زدم زیر گریه .... ولی همیشه وقتی به این فکر میفتم که غرق گناهم . نمیدونم چیکار کنم خواستگار زیاد دارم ولی به هیچ پسری اعتماد ندارم فکر میکنم همه فاحشه ان فکر میکنم اگه شوهرم بشن با دخترای دیگه هم رابطه دارن و ..... چون با هرکس که دوست شدم وقتی امتحانش میکنم میبینم به راحتی با یکی دیگه هم دوست میشن ... زندگی برام بی معنی شده هیچ مفهومی برام نداره از مرگ و خود کشی هم میترسم والا تا الان خودمو خلاص کرده بودم اون دنیام از این دنیام خراب تر کمکم کنید

در پاسخ به اين سوال به بايد دو نکته توجه شود:
نخست آن که: مطمئنا روابطي که در ميان دختران و پسران برقرار مي‌شود، از آسيب‌ها مصون نيست، اما نوع آسيب‌ها و تأثير آن ها در افراد متفاوت است . بستگي به محيطي که زندگي مي‌کند، خانواده، نوع رابطه و... دارد.آسيب‌ها هرچند متوجه دختر و پسر است، اما دامنه و شدت آن درباره دختران بيش‌تر است.
از مهم ترين اين آسيب ها ، همان گونه که در نامه نيز به عنوان شکوه اي به آن اشاره شده ، ضعيف شدن حس اعتماد است . دختران و پسراني که بر اثر آشنايي در خيابان يا محيط ‌هاي ديگر و ايجاد علاقه و دوستي بين آن ها، به ازدواج اقدام مي‌کنند،گاهي در زندگي آينده دچار بي اعتمادي مي‌شوند؛ زيرا با خود مي‌گويند همسر او که به راحتي با او دوست شده و با او ارتباط برقرار کرده است، آيا امکان ندارد که قبلا با ديگري نيز دوست شده باشد؟ اين فکر هميشه براي زوجين آزار دهنده است . در روابط و تصميم‌هاي زندگي نيز خود را به صورت‌هاي مختلف نمايان مي‌سازد.حتي اگر به ازدواج ختم نشود، چون خود با اين مسئله مواجه بوده است، احتمال مي‌دهد که شايد همسر او نيز با شخص ديگر پيش از ازدواج رابطه داشته است.
اين مسئله در سطح کلان نيز، به حس اعتماد اجتماعي نيز آسيب مي‌رساند. در جامعه اي که روابط پنهان دختران و پسران گسترده باشد، براي کسي که مي‌خواهد ازدواج نمايد و با دختر پاک زندگي مشترک را آغاز کند، هميشه اين دغدغه را در وجود دارد که آيا اين دختر با شخص ديگر پيش از او رابطه نداشته است ؟
دوم : براي رهايي از شکنجه وجدان، اسلام درهاي توبه و استغفار و کفارات را به روي گناهکاران گشوده است. وقتي با خدا خلوت كردي و به دعا و مناجات مشغول شدي، گناهان و معصيت‏هاي گذشته خود را به ياد آور . به زبان اعتراف و اقرار كن . از خدا عفو و مغفرت طلب نما. امام باقر(ع) فرمود: "واللَّه ما ينجو من الذّنب ألاّ من أقر به؛(1) سوگند به خدا! جز آن كه به گناه اقرار كند و توبه كند، نجات نيافت"
قرآن مجيد با بيان لطيف خود گناهکاران را به سوي خدا دعوت مي‌کند . به آن ها قول مي‌دهد که مي‌توانند خود را از زندگي گذشته به کلي جدا کنند و زندگي نو را آغاز نمايند.(2)
اين آيه نويد مي‌دهد راه به روي همه باز است. جنايتکار معروف تاريخ اسلام و قاتل حمزه سيدالشهدا هنگامي که مي‌خواست مسلمان شود، مي‌ترسيد که توبه‌اش پذيرفته نشود؛ زيرا گناه او بسيار سنگين بود. جمعي از مفسران مي‌گويند: دستور توبه، درهاي رحمت الهي را به روي گشود.(3) بر اين اساس در اسلام يأس از رحمت الهي مردود اعلام شده و آن را از گناهان بزرگ شمرده‌اند.
قرآن مجيد مي‌فرمايد: «نااميد از رحمت الهي نمي‌شود مگر کسي که کافر است».(4) گناهکار هر قدر آلوده باشد، نبايد خود را از فيض رحمت الهي نااميد بداند. لقمان به فرزندش مي‌گويد: «به خدا چنان اميدوار باش که اگر گناه جن و انس را بياوري، به تو رحم کند».(5)
بر اساس روايات، توبه آثار گناهان را محو مي‌کند . در اين صورت دغدغه‌اي براي گناهکار باقي نمي‌ماند. امام باقر(ع)مي فرمايد: «التائب من الذنب کمن لا ذنب له؛(6) کسي که از گناه توبه کند، مانند کسي است که گناه نکرده باشد».
در صورت تحقق توبه از انسان شکي نيست که خداوند آن را مي‌پذيرد. اين بشارت را خداوند در قرآن داده است: «هو الّذي يقبل التوبة عن عباده ويعفو عن السيئات؛(7) خدا است که توبه بندگانش را مي‌پذيرد و گناهان آنان را عفو مي‌نمايد».
اظهار پشيماني در پيشگاه الهي دستور خاصي ندارد. مهم عزم بر ترک گناه و ندامت و پشيماني دروني است . خداوند نه تنها توبه را مي پذيرد، بلكه توبه كار واقعي را دوست دارد.
البته بهتر است توبه همراه با آداب و شرايطي انجام شود که در صورت نياز در نامه هاي بعدي به آن اشاره مي کنيم .
پي‌نوشت‌ها:
1.نورالثقلين، ج 4، ص 157.
2. زمر (39) آيه 53.
3. اقتباس از تفسير نمونه، ج 19، ص 502.
4. يوسف (12) آيه 87.
5. اصول کافي، ج 3، ص 109.
6. همان، ج 4، ص 168.
7. شورى (42) آيه 25.