تردید

اگر فردی با توجه به شرایط جامعه و استنباط خودش از اخبار و شرایط، نسبت به عدالت و صلاحیت شخص ولی فقیه شک کند، چه حکمی دارد و این فرد باید چکار کند؟

پاسخ:
طبق قانون، مرجع در تشخیص شرایط رهبری (مثل عدالت و شروط دیگر) ولی فقیه، مجلس خبرگان رهبری است؛ از این رو تا وقتی مجلس خبرگان ولی فقیه را برای تصدی رهبری و زعامت صالح تشخیص دهند، سیاست گذاری ها، عزل و نصب ها، فرمان ها و کلیه اختیارات مربوط به ولی فقیه از اعتبار قانونی و شرعی برخوردار است و شک افراد اعتباری ندارد.(1)

پی نوشت:
1. قانون اساسی، اصل یک صدو هفتم و صدو دهم. آیت الله مکارم شیرازی، استفتائات جدید، ج3، ص19، سوال 19.

با سلام شخصی احتمال میدهد روزه قضا دارد ولی به هیچ عنوان مطمئن نیست که چند روز بوده وحتی تخمین زدن هم برایش دشوار است از طرفی تصمیم دارد که روزه مستحبی بگیرد-با توجه به اینکه با داشتن روزه قضا نمیتوان روزه مستحبی گرفت-ایا میشود چنین نیت کرد که اگر قضایی بر عهده اوست این روزه به نیت روزه واجب باشد واگر روزه قضا ندارد این روزه به نیت روزه مستحبی باشد.ایا میشود چنین نیتی کرد یا اینکه نیت روزه باید کاملا مشخص باشد؟سوال دیگر اینکه اگر شخصی چند سال مرجع تقلید نداشته و اکنون میخواهد انتخاب کند ایا میشود به اعلم بودن توجهی نداشت بلکه مرجع تقلیدی را انتخاب کرد که فتوا های او با اعمال گذشته ما مطابقت داشته باشد.البته در صورتیکه واقعا اعلم را تشخیص ندهیم با سپاس فراوان

با سلام و تشکر به خاطر ارتباط تان با اين مرکز
1- ترديد در نيّت روزه به نظر بعضي از مراجع جايز است ،مثلا اگر اگر کسي نمي داندکه روزه قضا دارد يا نه و به اين نيّت روزه بگيرد که اگر قضا دارد، روزه او قضاي واجب باشد و اگر قضا ندارد ،روزه او مستحبي باشد، صحيح است (1)
2- واجب است از مجتهدي که اعلم از ديگر مراجع باشد ،تقليد کنيد، با بودن مجتهد اعلم، تقليد از غير اعلم در مسائلي که بين مراجع اختلاف نظر باشد ،صحيح نيست، اگر واقعا نمي توانيد اعلم را تشخيص بدهيد، در صورتي که از راه تحقيق و سؤال کردن، گمان به اعلم بودن مرجع تقليد خاصي پيدا کنيد، بنا به احتياط واجب به گمان خود عمل کنيد ، بلکه اگر احتمال ضعيفي هم بدهيد که يکي از مراجع تقليد اعلم است، بنابر احتياط واجب از همان مجتهدي که احتمال ضعيف بر اعلميت باشد، تقليد کنيد.
چنانچه گمان و احتمال نيز بر اعلميت يکي از مراجع پيدا نشود ، مي توانيد از يکي از مراجع به اختيار خود تقليد کنيد.(2)کسي که تا حال تقليد نکرده ،بايد از مجتهد زنده تقليد کند.
لطفا هرگاه سوال شرعي مي پرسيد ،نام مرجع تقليد خود را ذکر کنيد تا بر اساس نظر مرجع شما پاسخ بدهيم.
پي نوشت ها:
1. آيت الله بهجت، استفتائات، ج2، نيّت روزه ، مسأله 27803.
2. توضيح المسائل مراجع، ج1، مسأله 2 و 4. 3.

با سلام من دانشجوی مهندسی مکانیک سیالات دانشگاه آزاد علوم تحقیقات هستم و یک سال از درسم باقی مانده و بین دو راهی ماندم که برای ارشد درس بخوانم یا برم سر کار با برخی دانشجویان ارشد و دکتری که صحبت میکنم میگویند برای کار و حقوق فرقی نمیکند و برخی هم میگویند موقعیت اجتماعی بهتری دارد و من مردد ماندم چون باید انرژی بذارم و نمیدانم که قبول میشوم یا نه و در صورت قبولی دو سال دیگر باید زحمت بکشم. از طرفی تصمیم به ازدواج هم دارم که ازدواج کنم و بعد از چند سال زندگی مستقل تشکیل دهم. حال نمیدانم که چه کار کنم لطفا راهنمایی بفرمایید.

با سلام و آرزوي قبولي طاعات و عبادات شما در اين ماه عزيز؛ و تشكر به خاطر ارتباطتان با اين مركز؛
به نظر مي رسد شك و ترديد شما منحصر در همين مسأله خاص نباشد . در بسياري از تصميم گيري هاي ديگر با شك و ترديد دست به گريبان هستيد .بسيار روشن است كه شك و ترديد شما با يك و دو يا ده مشاوره (با برخي دانشجويان ارشد و دکتري که ...) پايان نمي پذيرد .براي فائق آمدن بر اضطراب نسبتاً بالاي خود راهي جز استمرار رايزني نداريد.
مسلم است كه بنده هر چه بگويم ،دل شما آرام نخواهد گرفت و بار ديگر به رايزني با فرد ديگر خواهيد پرداخت.
با اين وصف بهتر است با بينش بيش تر نسبت به مشكل دروني احتمالي خود و جمع بندي نظرات ديگران به انتخاب نهايي خود همت گماريد.
با اطلاعات بسيار محدود نامه هر گونه توصيه غير كارشناسي به نظر مي رسد.

چگونگی رفع تردیدهای اعتقادی

پرسش:

مرتبا دچار مسائل اعتقادي خودجوش مي شوم؟ آيا راهي براي از بين بردن اين مسئله وجود دارد؟ مرکز آموزش اعتقادات در مشهد سراغ داريد؟
پاسخ: پرسشگر محترم با سلام و تشکر از ارتباط تان با اين مرکز؛
منظور شما از مسائل اعتقادي خود جوش چندان روشن نيست . اي كاش توضيح بيش تري در اين رابطه مي داديد ؛ اما به نظر مي رسد مشكل شما سوالات و ابهامات و ترديدهايي است كه در زمينه اصول و مباني فكري و عقيدتي براي تان به وجود ميآيد ؛ مي توانيم به چند نكته اشاره كنيم :
1- سوالات و ابهامات شما امري كاملاً عادي و طبيعي در خصوص عقايد ديني است كه براي هر انسان عاقل و بالغي كه مي خواهد دين خود را از روي اعتقاد و باور عقلي و قلبي بپذيرد ، مطرح است . بدون اين سوالات و ابهامات نمي توان به حقيقت اعتقاد ناب ديني رسيد .
چه بسا بتوان گفت نداشتن اين گونه سوالات براي جواني جوياي حقيقت، قابل تامل و غير منطقي است، هر چند با همه ارزشي كه ترديدها و ابهامات دارد ، توقف و سردرگمي و ماندگاري در آن ها بسيار خطرناك است. به قول شهيد مطهري : «شك پل خوبي است اما منزلگاه خوبي نيست » ؛ همچنين منتهي شدن اين امر به نوعي وسواس فكري و سوالات دائم و بي پايان و ترديد مطلقي كه با هيچ برهاني برطرف نشود از خطرناك ترين آفات فكري محسوب مي شود .
2-در حالت عادي نمي توان جلوي اين سوالات و ترديدهارا گرفت و يا مانع آن ها شد ، اما بهترين راه براي كنترل آن ها يافتن پاسخي منطقي و درخور براي آن ها و دستيابي به باوري عميق در اصول عقيدتي است كه باعث رسيدن به نوعي ثبات و آرامش در انسان شده مانع شكل گيري سوالات مجدد در اين زمينه مي شود .
3- رسيدن به اعتقادي عميق و كامل و رفع همه شبهات و سوالات در خصوص اصول و عقايد ديني نياز به تلاش مستمر و جامعي دارد. نبايد توقع داشته باشيد كه با تحقيقي مختصر اين نتيجه براي شما حاصل شود؛ جواناني همچون شما سال هاست كه با اين مركز در تماسند . سوالات و شبهات خود را مطرح مي نمايند تا به ايماني عميق تر و اعتقادي كامل تر برسند . شما هم در اين مسير بايد تلاش هاي بيش تري داشته باشيد .
4- ظاهرا استان قدس بخشي تحت عنوان پاسخگويي به سوالات و شبهات ديني دارد، اما ما مركز مستقلي در مشهد دراين باره سراغ نداريم ؛ در هر حال مي توانيد با دوستان خود در مركز ملي پاسخگويي به سوالات ديني در ارتباط بوده و سوالات خود را مطرح نماييد ؛ پيشنهاد مي شود قبل از هرچيز ابتدا يك دوره آموزش عقايد مانند كتاب «آموزش عقايد آيه الله مصباح يزدي» را تهيه نموده و به دقت مطالعه نماييد . در هر بخشي كه سوال و ابهامي برايتان باقي ماند، به بررسي و تحقيق بيش تر اقدام كنيد .