اسان ترین راه حفظ قران

آسان ترین وسریع ترین راه حفظ قران چیست؟

: پرسشگر محترم با سلام و تشکر از ارتباط تان با اين مرکز؛
بحمد الله مراکز حفظ و آموزش متعدد حفظ قرآن کريم براي مراحل مختلف سني ا ز خردسال تا بزرگ سال درکشور وجود دارد. براي آسان ترين وسريع ترين راه حفظ قرآن مي توانيد با شماره تلفن هاي زيربا کد قم- 0251 تماس بگيريد و راهنمايي هاي لازم را در يافت کنيد .
1- مؤسسه حافظان قرآن کريم -7714598و7729363
2- جامعة القرآن 7742242
3- دار القرآن 7749957و7749958و7749954
براي حفظ قرآن روش هاي گوناگوني ارائه شده که هرکدام در جاي خود، داراي ويژگي هايي است . هرکس نيز امکان دارد براساس استعداد، ذوق و سليقه، شرايط شخصي و تجربه عملي خويش، داراي روش خاص و شخصي در حفظ قرآن باشد . ولي روش پيشنهادي ما در حفظ قرآن ، بر مبناي حفظ «تفکيکي » آيات، صفحات، سوره ها و جزءهاي قرآن و سپس بر مبناي حفظ «ترکيبي » و تکرار آن ها بر اساس قسمت هاي «سه » تايي «سه » تايي است .
توضيح :
بايد هر صفحه از قرآن را، به صورت سه آيه - سه آيه، و هر سوره از قرآن را، سه صفحه - سه صفحه، و هر جزء از قرآن را، سه سوره - سه سوره، تقسيم کنيد .
مثلا اگر يک صفحه از قرآن، مانند صفحه 573 قرآن هايي که با رسم الخط «عثمان طه » است، داراي 15 آيه، يعني آيه 14 تا 28 سوره «جن » است، بايد به پنج قسمت «3 آيه » اي، و چنانچه يک سوره از قرآن، مانند سوره «يس » داراي حدود 6 صفحه است، بايد به دو قسمت «3 صفحه » اي، و در صورتي که يک جزء از قرآن، مانند جزء «بيست و هشتم » داراي 9 سوره است، بايد به سه قسمت «3 سوره » اي تقسيم نماييد .
سپس بايد آيه هاي هر قسمت را، يک بار به صورت جدا - جدا و يک آيه - يک آيه و با «تفکيک » از آيات قبلي و بعدي شان حفظ کنيد تا آيات الهي به صورت «تک به تک » و «جزء به جزء» به حافظه تان سپرده شوند. بار ديگر بايد آن ها را به صورت ارتباط و پيوند و «ترکيب » با آيات قبلي و بعدي شان نيز تکرار و حفظ نماييد تا آيات به صورت «مجموعه اي » و «کل به کل » نيز به حافظه تان سپرده شوند .
حفظ آيات را، با همين روش و به صورت سه آيه - سه آيه، آن قدر ادامه دهيد تا اينکه همه آيات يک صفحه از قرآن را حفظ نماييد . در پايان، دوباره، کل آيات اين صفحه را، از اول تا آخر، بخوانيد و تکرار کنيد تا آيات آن صفحه، به صورت مجموعه اي و ترکيبي، نيز حفظ تان شود .
پس از حفظ کامل و صحيح يک صفحه از قرآن، اينک به سراغ صفحه دوم قرآن برويد . آيات آن صفحه را نيز، همانند صفحه اول و به همان صورت تفکيکي و ترکيبي که گفته شد، حفظ کنيد .
پس از حفظ کامل و صحيح صفحه دوم به سراغ صفحه سوم قرآن برويد و آيات آن صفحه را نيز، همانند صفحه اول و دوم، حفظ نماييد . پس از حفظ کامل و صحيح صفحه سوم، دوباره، کل آيات صفحه اول تا سوم را با يکديگر و پشت سر هم و به صورت ترکيبي، نيز بخوانيد و تکرار کنيد تا حدي که مجموع هر سه صفحه، باهم، حفظ تان گردد .
حفظ آيات صفحات را، با همين روش و به صورت سه صفحه - سه صفحه آن قدر ادامه دهيد تا اينکه آيات همه صفحات يک سوره از قرآن را حفظ نماييد . در پايان، دوباره، کل آيات صفحات اين سوره را، از اول تا آخر، بخوانيد و تکرار کنيد تا آيات آن سوره، به صورت مجموعه اي و ترکيبي، نيز حفظ تان شود .
پس از حفظ کامل، صحيح، روان و آسان يک سوره از قرآن، اينک به سراغ سوره هاي بعدي قرآن برويد . آيات آن سوره ها را نيز، همانند سوره اول و به همان صورت تفکيکي و ترکيبي که گفته شد و بر اساس سه سوره - سه سوره، حفظ کنيد . حفظ سوره ها را آن قدر ادامه دهيد تا اينکه همه آيات يک جزء از قرآن را حفظ نماييد . در پايان، دوباره، کل آيات اين جزء را، از اول تا آخر، بخوانيد و تکرار کنيد تا آيات آن جزء، به صورت مجموعه اي و ترکيبي، نيز حفظ تان شود .
پس از حفظ کامل، صحيح، روان و آسان يک جزء از قرآن، اينک به سراغ جزءهاي بعدي قرآن برويد . آيات آن جزءها را نيز، همانند جزء اول و به همان صورت تفکيکي و ترکيبي که گفته شد و بر اساس سه جزء - سه جزء حفظ نماييد . حفظ جزءها را آن قدر ادامه دهيد تا اين که همه آيات سي جزء قرآن را، به طور کامل و صحيح و روان و آسان، حفظ کنيد و با عنايات خدا و توجهات امام زمان (عج) «حافظ کل قرآن » شويد.(1)
پي نوشت:
1. پايگاه اطلاع رساني حوزه نت، روش حفظ قرآن،رحيم شميم.