حجت الاسلام والمسلمین مهدی پیشوایی

بعد از فتح مكه جايگاه ابوسفيان قبل و بعد از رحلت پيامبر(ص) چگونه بود و چگونه از دنيا رفت؟
ابوسفيان و پسرش معاويه در فتح مكه سال هشتم هجرت مسلمان شدند؛ يعني 21 سال از ظهور اسلام گذشته بود و دو سال به رحلت پيامبر(ص) مانده بود. بنابراين اين ها با تاخير مسلمان شدند و تا آن زمان ابوسفيان در دشمني با رسول خدا(ص) آن چه از دستش برآمد كوتاهي نكرد. در فتح مكه نيز چون مسلمانان با قدرت وارد مكه شدند زير برق شمشير مسلمانان اسلام ظاهري اختيار كردند.
در آن زمان، پيامبر(ص) مشركان را بخشيد و فرمود: اذهبوا انتم الطلقاء، برويد كه شما آزاديد و من از شما انتقام نمي گيرم. بنابراين آن ها، طُلَقا هستند. اصولا مسلمانان اوليه به مسلمانان بعد از فتح مكه زياد بها نمي دادند و اين افراد جايگاه مهمي نداشتند. فوت ابوسفيان در زمان خلافت عثمان بوده است و برخي سال 34 هجري نوشته اند.

جايگاه معاويه و عمروعاص تا زمان خليفه دوم چگونه بود؟
معاويه جايگاهي نداشت ولي عمروعاص و مغيرة بن شعبه، كه دوتايي پيش از صلح حديبيه از مكه رفتند و مسلمان شدند مقداري محترم تر بودند ولي باز هم جايگاه مهاجرين اوليه را نداشتند. اين كه در سوال اشاره شده كه تا زمان خليفه دوم، اشاره معنا داري است؛ زيرا خليفه دوم به معاويه و عمرو عاص منصب هاي حكومتي داد. در تاريخ نقل شده كه معاويه و عمروعاص و مغيره باهوش و بازيگر سياسي بودند.

کد امنیتی
سوال امنیتی
لطفا پاسخ سوال را بنویسید.