با عرض سلام و خسته نباشید
من امروز با یک نفر بحثی داشتم سره اینکه خدا حقیقته یا نه
البته حرق از حجاب به اینجا کشید
بهش گفتم همینکه تو هستی یعنی خدا هست
قبول نمیکرد میگفت خب اینارو از یه چنتا نوشته تو قرآن و چنتا داستان از اماما میگن من یه دلیل میخوام که وجود داره بهم ثابت کن که خدا وجود داره.میگفت اینارو از بچگی کردن تو مخ ما که این هست اون نیست.
واقعا من خودمم موندم چطوری جوابشو بدم میشه لطف کنید راهمنایی کنید.
با سلام و آرزوی قبولی طاعات و عبادات شما و سپاس از ارتباط تان با مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
از اينكه نسبت به اينگونه مسائل دغدغه داشته و سعي در حفظ اعتقادات خود و ديگران داريد، بسيار خرسنديم.
براي اثبات وجود خدا براهين متعددي وجود دارد كه در واقع همه آنها در اثبات اصل وجود خدا مشتركند. اما در عين حال به يكي از براهين مطرح شده در اين زمينه اشاره مي كنيم.
فارغ از هر دين و مكتب اساساً انسان، در تفكر فلسفي پس از پذيرش اصل وجود و هستي، در نهايت به علتي مي رسد كه خود معلول غير نبوده و علت العلل جميع وجودات عالم است به عبارت ديگر در دائره هستي انسان به هر چه مي نگرد خود معلول و نيازمند علتي ديگر مي باشد و آن علت نيز معلول علتي ديگر ... و هر چه براي معلول علتي تصور مي كند خود آن علت معلول علت ديگري است اين سلسله همچنان ادامه دارد. و به جايي ختم نمي شود، مگر آنكه در اين بين عقل براي اين سلسله ابتدايي در نظر بگيرد يعني علتي اولي تصور كند كه خود معلول غير نباشد كه بدون تصور علت اولي، وجود اين سلسله نيز بي معنا خواهد بود.
و همچنين از آنجا كه تمامي موجودات در ذات خود جهتي امكاني داشته كه وجود و عدم در آنها مساوي است، به ناچار آن علت العلل بايد واجد جميع مراتب معلولات باشد و حالت انتظاري در آن نباشد و آنچه لازمه عليت است، بالفعل در آن وجود داشته باشد و خلاصه جميع آنچه براي موجودات ديگر ممكن است براي او بالفعل حاصل باشد. زيرا اگر از جهتي از جهات فاقد مرتبه اي از كمال باشد در حصول آن كمال احتياج به مكمل خواهد داشت و لازم مي آيد از آن جهت ممكن بوده و مركب از از كمال و نقص باشد كه خود در حصول آن كمال، محتاج ديگري است و حال آنكه اين خلاف فرض است.(1)
مطابق اين بيان، بشر از طريق عقل،اصل وجود علتي فوق تمام علتها كه خود معلول غير نبوده را مي پذيرد كه البته نام آن (خدا)، عنواني اعتباري است كه شايد قومي ديگر آن موجود فوق را با نامي ديگر بشناسند. اما مهم راهي است كه بشر براي شناخت استفاده مي كند و بواسطه آن به يقين عقلي مي رسد.
بنابراين گرچه شايد بشر در شناخت پيامبر، دين حق و ...دچار خطا شود اما در اين بين كمتر كسي يافت مي شود كه در اصل وجود خدا دچار شك و ترديد شود و يا حتي ممكن است در شناخت صفات و ويژگيهاي همان خدا نيز دچار خطا شود. اما در عين حال بواسطه براهين مسلم عقلي اصل وجود موجودي مافوق اين عالم را نمي تواند انكار كند.
لذا با همان برهان مطرح شده و يا براهين ديگر، مي توان اصل وجود موجودي مافوق را براي ديگران ثابت كرد و اين امر انحصار در مسلمان و ...ندارد البته شخص ديندار، بعد اثبات خداوند، حقانيت نبي به عنوان رسول الهي، مي تواند بسياري از صفات و ويژگيهاي خداوند را از طريق وي دريافت كند. اما اصل وجود خدا امري عقلي است.
براي مطالعه بيشتر در اين زمينه كتابهاي زير پيشنهاد مي گردد
1. قرائتي، محسن، اصول عقائد: توحيد، عدل، نبوت، امامت، معاد، چاپ مركز فرهنگي درس هايي از قرآن.
2. مكارم شيرازي، ناصر، شرح فشرده اي از عقايد شيعه اماميه، چاپ نسل جوان.
3. استادي، رضا، اصول عقايد، چاپ دليل ما.
4. سبحاني تبريزي، جعفر، منشور عقايد اماميه: شرحي گويا و مستدل از عقايد شيعه اثني عشري در يكصد و پنجاه اصل، چاپ مؤسسه امام صادق(ع).
5. مصباح، محمدتقي، آموزش عقايد، چاپ اميركبير.
6. رباني گلپايگاني، علي، عقايد استدلالي، چاپ هاجر.
در پايان، كتب مختلفي كه از استاد شهيد مرتضي مطهري وارد شده است نيز توصيه مي گردد و همچنين مي توانيد سوالات خود را با بخش هاي مختلف اين مركز اعم از كتبي، تلفني و اينترنتي در ميان بگذاريد.
پي نوشت:
1. طباطبايى، سيدمحمد حسين، نهايةالحكمه، چ موسسه آموزشي امام خميني (ره)، ج 1، ص217.
پرسشگر گرامی:
ضمن تشکر از ارتباط شما با این مرکز؛ با توجه به کمبودهای متعدد امکانات و کاهش اعتبارات پاسخگویی، مرکز ملی پاسخگویی ناگزیر به تغییر رویکرد و اقدام به تمرکز سامانه پاسخگویی کرده است.
از این رو پاسخ سوالات خود را از سامانه های زیر دریافت نمایید.
سامانه هاي فضای مجازی ( اينترنتي):
انجمن گفتگوی دینی: http://www.askdin.com
کانون گفتگوی قرآنی: http://www.askquran.ir
پاسخگوئی زنده اینترنتی از طریق سایت : http://www.09640.ir
سامانه پیامک(فقط احکام شرعی): به شماره 30009640 یا از طریق سایت http://www.30009640.ir
سامانه تلفني : 096400