منتظران اقا امام زمان چه نشانه هایی دارند که ما میتوانیم با دیدن انها بگوئیم منتظران امام زمان چه کسانی هستند ؟
با سلام و آرزوی قبولی طاعات و عبادات شما و سپاس از ارتباط تان با مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
به اين گفتار توجه نمائيد :
ظهور مصلح بزرگ جهاني و تحقق عدالت فراگير، داراي ابعاد مختلف نظري، اعتقادي و عملي است كه يك انسان منتظر بايد به آنها توجه داشته و تا جايي كه امكان دارد به آنها دست يابد.
ابعاد اعتقادي و نظري:
1. بُعد توحيد
منتظر همواره چشم به راه فرجي است كه به قدرت مطلقه الهي تحقق خواهد يافت.
منتظران بايد هميشه متوجّه درگاه كبرياي الهيباشند و روي دل به سوي خدا كنند و از پيشگاه ازلي، طلب گشايش و فرج نمايند. «افضل اعمال امتي انتظار الفرج من اللَّه؛(1) بهترين اعمال امّت من انتظار فرج از خداي عزيز و جليل است».
2. بُعد نبوّت
مهدي(عج) از اهل بيت پيامبر(ص) است، او دوازدهمين وصي و جانشين پيامبر است، آنگاه كه ظاهر گردد پرچم پيامبر را در دست گيرد و به سنّت او عمل كند. شخص منتظر خود را مسئول عمل به سنّت پيامبر از طريق اهل بيت ميداند و در حاكميت سنّت رسول تلاش ميكند.
امام صادق(ع) ميفرمايد: «هر كسي از شما در حال انتظار ظهور حاكميت دين خدا بميرد، مانند كسي است كه خدمت قائم باشد و در خيمه او... نه بلكه مانند كسي است كه در ركاب قائم بجنگد؛ نه به خدا سوگند بلكه مانند كسي است كه در ركاب پيامبر شهيد شده باشد».(1)
3. بُعد قرآن
امر مهم ديگري كه هر منتظري بايد متوجّه آن باشد كتاب خدا قرآن كريم است. مهدي(عج) زنده كننده همه احكام قرآن است. منتظران در احياي احكام قرآن و علوم قرآني در ابعاد مختلف تلاش ميكنند و عمل كننده به آن هستند.
4. امامت
همچنين در احاديث و آموزههاي ائمه طاهرين(ع) تأكيد شده است در عصر غيبت راه امامان را بپيمايند و از تعاليم و احكام آن پيروي كنيد و از قرار گرفتن در خط مخالفان تبرا و بيزاري جوييد و اصل تولي و تبري را در شئون زندگي حاكم كنيد تا از منتظران واقعي باشيد.
5. عدل
انتظار يعني چشم به راه امامي داشتن كه تصميم دارد جهان را از عدل و داد پر سازد، پس از آن كه ظلم و جور همه امور را فرا گرفته است. شخصي كه در انتظار عدل است، به عدل روي ميآورد و به رعايت آن مقيد بوده و براي حاكميت آن جهاد ميكند.
6. معاد
انتظار موعود روابطي بسيار عميق با اصل اعتقادي معاد دارد. بدين سان مينگريم انتظار نمايانگر ابعاد عقايد حقّ است. تا او نيايد و حكومت عدل را در جهان برپا ندارد. عمر جهان به سرنميرسد و قيامت برپا نميگردد.
ابعاد عملي مكتب
1. دينداري
از ويژگيهاي انسان منتظر دينداري است. انسان در دوران غيبت بايد مواظب دين خود و دينداري و درستي كردار خود باشد.
امام صادق(ع) ميفرمايد: «براي صاحبالامر غيبتي طولاني است. در اين دوران هر كسي بايد تقوا پيشه سازد و به دين حق تمسك بجويد. »(3)
2. پارسايي
منتظر علاوه بر دينداري بايد پارسا باشد و خود را چنان كه آن پيشوا دوست دارد بسازد.
امام صادق(ع) ميفرمايد: «هر كس در شمار اصحاب قائم باشد، بايد چشم به راه باشد و پارسايي پيش گيرد و كردار با ورع داشته باشد.»(4)
3. پايبندي مكتبي
انسانيت و رعايت ارزش انسان تنها در تعاليم علي(ع) و آل علي جلوهگر است. انسان منتظر مهدي آل محمّد(ص) چنين است، يعني در خط آنان و بلكه خصم هر راه غير آل محمّد است.
پيامبر ميفرمايد: «خوشا به حال منتظراني كه به حضور قائم برسند. آنان كه پيش از قيام او نيز پيرو اويند، با دوست او عاشقانه دوستند و موافق، و با دشمن او خصمانه دشمنند و مخالف.»(5)
4. امر به معروف و نهي از منكر
يكي از تكاليف عمده ديني امر به معروف و نهي از منكر است. با اين دو عمل است كه احكام و واجبات الهي برقرار ميماند. انسان منتظر نميتواند در اين باره بياعتنا باشد. پيامبر اكرم فرمود: «طوبي لمن ادرك قائم اهل بيتي و هو مقتدٍ به قبل قيامه؛ خوشا به حال كسي كه قائم اهل بيت مرا دريابد و پيش از قيامش، از او پيروي كرده باشد». شاخص مهم اقتدا انجام فريضه امر به معروف و نهي از منكر است.
5. اخلاق اسلامي
انسان منتظر بايد داراي اخلاق اسلامي باشد و جامعه اسلامي بايد مظهر اخلاق اسلامي باشد. امام صادق(ع) فرموده: «هر كس خوش دارد در شمار اصحاب قائم باشد، بايد در عصر انتظار، مظهر اخلاق نيك اسلامي باشد. چنين كسي اگر پيش از قيام قائم بميرد، پاداش او مانند كساني باشد كه قائم را درك كنند و به حضور او برسند. پس در دينداري و آراستگي به اخلاق اسلامي بكوشيد و در حال انتظار ظهور حق به سر بريد اين(كردار پاك و افكار تابناك) گوارا باد بر شما اي گروهي كه رحمت خدا شامل حال شماست».(6)
6. آمادگي نظامي
مسلمان بايد هميشه آمادگي نظامي و نيروي سلحشوري داشته باشد تا به هنگام پيدايش حق، به صف پيكارگران مهدي(ع) بپيوندد.
امام صادق(ع) فرمود:«هر كه از شما براي خروج قائم اسلحه تهيه كنيد، اگر چه يك نيزه باشد، چون وقتي كه خداوند متعال ببيند كسي به نيت ياري مهدي اسلحه تهيه كرده، اميد است عمر او را طولاني كند تا ظهور را درك نمايد و از ياوران مهدي باشد».(7)
7. نگهبان ايمان
در روزگار غيبت امام و طولاني شدن عصر انتظار ممكن است شبهههايي در ذهن برخي به وجود آيد، يا شياطين پنهان و آشكار، به سست كردن پايههاي اعتقادي افراد به ويژه جوانان برخيزند. انسان منتظر بايد در رفع شبهات و روشن كردن پوچي آنها بكوشد. در احاديث و تعاليم از اهميت ايمان در عصر غيبت به گونههايي عجيب ياد شده است و منتظران مؤمن داراي مقام و منزلت، شمشير زنان در ركاب پيامبر دانسته شدهاند، از اين بالاتر پيامبر آنان را برادران خود خوانده است.
8. انتظار، تمرين و رياضت
منتظران با اخلاص در مرحله تربيت نفس و خودسازي به امر ديگر پرداخته و آن دور بودن از رفاه و تن پروري است. امام صادق ميفرمايد:«درباره خروج قائم خيلي عجله داريد؟! به خدا سوگند! او جامه مويين ميپوشد و نان جوين ميخورد و روزگار قيام او روزگار به كار بردن شمشير است و(جنگ با فاسدان و مفسدان و جباران) و نيز مرگ در سايه شمشير. او شبانگاهان به دردمندان و نيازمندان سرميزند و روزها به نبرد در راه دين ميپردازد».(8)
9. انتظار عدل و احسان
منتظر بايد در گسترش عدل و احسان بكوشد و در معاملات و حقوق و قوانين خود عدالت را عملي سازد. اگر چنين نباشد صدق اين گونه مردم در انتظار از كجا نمودار خواهد گشت؟!
10. انتظار شناخت و موضع
هر عقيدهاي كه انسان دارد، بايد از روي شناخت و بصيرت باشد. اين مسئله در عصر غيبت بيشتر از وقتهاي ديگر اهميت پيدا ميكند. دختر رُشيد هَجَري شيعه معروف ميگويد: به پدرم گفتم: چه بسيار در عبادت خدا رنج ميبري و كوشش ميكني! گفت: دخترم پس از ما مردمي ميآيند كه بصيرت و شناختي كه در دين دارند، از اين كوششها و رنج ها برتر است(9).
11. تحمّل و پايداري
اگر انسان به درستي حق و راه حق را شناخت، در راه آن پايداري ميكند. امام جعفر صادق(ع) از پيامبر روايت كرده: «پس از شما مردمي خواهند آمد كه به يك تن از آنان اجر پنجاه تن از شما را خواهند داد». اصحاب گفتند: در جنگهاي بدر و اُحُد و حُنين با تو بودهايم و درباره ما آياتي نازل شده است. اين امر چگونه خواهد بود، فرمود: اگر شما در وضعي كه آنان قرار ميگيرند، قرار بگيريد تحمّل و شكيبايي را كه آنان دارند نخواهيد داشت».(10)
انسان در عصر غيبت بايد داراي شناختي درست و بصيرتي درخشان باشد تا بتواند اعتقاد حق را حفظ كند.
12. پيروي از امامان ورهبران ديني
هنگام غيبت امام بايد از آداب و احكام امامان پيشين پيروي كرد و راه را چنان كه فرمودهاند بپيماييد. امام صادق ميفرمايد:«هرگاه زمان غيبت فرا رسيد، به دستور امامان پيشين چنگ زنيد تا امام آخرين ظهور كند هرگاه روزي رسيد كه امامي از آل محمّد ميان خود نداشتيد، همان اماماني را كه دوست ميداشتيد دوست بداريد و همان كسان را كه دشمن ميداشتيد دشمن بداريد و همواره در خط رهبري و ولايت حق جاي داشته باشيد و صبح و شام در حالت انتظار به سر ببريد تا خداوند ستاره هدايت شما را طالع سازد تا خداوند صاحب دين را برساند».(11)
13. انتظار بسيج عمومي
انتظار يك بسيج عمومي است. مكتب تشيع علوي در عصر انتظار پيرواني ميخواهد كه هميشه از نظر قدرتهاي ايماني و روحي و نيروهاي بدني و سلاحي آمادگي داشته باشند، نيز از جهت تمرينهاي عملي و نظامي، پرورشهاي اخلاقي و اجتماعي و سازماندهيهاي سياسي و مردمي آماده باشند.
14. انتظار و ضد انتظار
نميتوان پذيرفت كه دين اسلام و امامان(ع) صبر بر ظلم و ترك امر به معروف و نهي از منكر را روا دانسته باشند. ديني كه ميگويد همه كارهاي خير و جنگ در راه خدا در مقايسه با امر به معروف و نهي از منكر مانند آب ظرفي است در برابر دريايي موج خيز، امر به معروف و نهي از منكر كردن، نه اجل كسي را نزديك ميكند و نه روزي كسي را ميكاهد. از همه اينها برتر، سخن گفتن درباره عدل نزد حاكم جابر و ستمگر است.
15. نقش نيروهاي مردمي
حضور نيروهاي مردمي در تشكيل حكومت مهدي(عج) از احاديث و تعاليم دين گرفته شده است. منتظران در تلاشند نيروهاي مردمي را براي حاكميت حكومت مهدي(عج) آماده كرده و خود در صف مقدّم مبارزه باشند.
امام مهدي از مردم ياري ميطلبد. يكي از ياران خود را ميخواهد و به او ميفرمايد:« نزد مردم مكه برو و بگو: اي مكيان؛ من فرستاده مهديام. او ميگويد: ما خاندان رحمت هستيم. ما ذريه محمّد(ص) از سلاله پيامبرانيم. ظالمان به ما ستم كردند و بر ما جفا روا داشتند و از هنگام درگذشت پيامبر تا امروز حق ما را ستاندند. اكنون از شما ياري ميطلبم. به ياري من بشتابيد».(12)
16. حضور شيعه در صحنه
شيعه بايد همواره حضور اعتقادي و اجتماعي خويش، تشكيلات سياسي و نظامي خود را در صحنه تاريخ نگاه دارد تا سرانجام به هنگام ظهور در جريان اصلي خود قرار گيرد.
هنگامي كه قائم قيام كند خداوند شيعيان را از همه شهرها نزد او گرد ميآورد(13). هنگامي كه قائم قيام كند خداوند هر عيبي و كاستي را از شيعيان برطرف ميكند و دلهاي آنان را مانند پارههاي فولاد ميگرداند. قدرت هر مرد از آنان را به اندازه قدرت چهل مرد قرار ميدهد و آنگاه حاكمان و فرمانروايان زمين خواهند بود و سران بزرگوار جهان(14).
17. دوري از نوميدي و مبارزه با آن
لازم است منتظران حكومت توحيد و عدل، از هيچ امر و عاملي به ويژه از طول كشيدن عصر غيبت و فزون شدن قدرت كاذب قدرتمندان جهان، يأس به دل راه ندهند: «انتظروا الفرج و لاتياسوا مِن رَوح اللَّه فإن أحَبًَ الأعمال الي اللَّه انتظار الفرج؛ چشم به راه رسيدن فرج باشيد و از كارگشايي و آسايش رساني الهينوميد مباشيد، زيرا بهترين اعمال انتظار رسيدن فرج و گشايش از سوي خدا است ».
18. استقامت و شكيبايي
توصيه به صبر براي انسان منتظر به معناي لزوم شكيبايي است در زمان غيبت امام و براي رفع دغدغه خاطر و نفي تزلزل است:«انتظار الفرج بالصبر عباده؛(15) چشم به راه فرج داشتن با صبر و بردباري عبادت است». براي آگاهي بيشتر به كتاب، دادگستر جهان، ابراهيم اميني، مراجعه نمائيد.
پينوشتها:
1. بحارالانوار، ج 52، ص 128.
2. همان، ص 126.
3. همان، ص 135.
4.همان، ص 140.
5. همان، ص 130.
6. همان، ص 140.
7. همان، ص366.
8. همان، ص 354.
9. همان، ص 130.
10. همان، ص 131.
11. همان، ص 133.
12. همان، ص 307.
13. همان، ص 291.
14. همان، ص 37.
15. همان، ص 122.
موفق باشید.