در سایت آیت الله مظاهری مطلبی در رابطه با مواسات نظرم را جلب کرد که با آموخته های قبلیم متفاوت بود من قبلا اینگونه برداشت کرده بودم که اگر یک فردی از راه حلال مالی بیاندوزد و خمس و زکات آنرا بدهد به شرط درست بودن سایر کارهایش به بهشت خواهد رفت زیرا انفاق فعلی مستحب است و خمس واجب است قطع نظر از اینکه چه تعداد فقیر وجود داشته باشد و در طول تاریخ نیز بزرگان زیادی داشتیم که ثروتمند بودند در صورتی که مطمئنا آن زمان هم فقیر وجود داشته و نمونه معاصر آن استاد مطهری که در بالای شهر تهران سکنی گزیده بود و یک بنز مدل بالا(به نسبت آن زمان)نیز داشته است اما ازاین مطلب سایت آیت الله مظاهری(http://www.almazaheri.org/farsi/Index.aspx?ID=622&TabID=0006&CategoryNum=17) این برداشت را کردم که هر ثروتمندی در زمانی که فقیری در جامعه وجود داشته باشد به جهنم میرود مگر در زمان ظهور که دیگر فقیری وجود ندارد قطعا یک فرد ثروت مند هرچقدر که بیشتر انفاق بکند باز هم فقرا وجود دارند

با سلام و آرزوی قبولی طاعات و عبادات شما و سپاس از ارتباط تان با مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
با تشكر از دقت و حساسيتي كه در اين باره داريد به نظر مي رسد مقصود حضرت آيه الله مظاهري را به درستي درنيافته باشيد؛ مساله مساوات مورد اشاره ايشان منافاتي با برخورداري مادي و زندگي مناسب ندارد؛ آنچه در روايات مورد مذمت و نكوهش شديد قرار گرفته است مساله داشتن ثروت نيست، بلكه مساله ذخيره و انباشته كردن ثروت و هزينه نكردن آن در راه صحيح است.
اين امري است كه در قرآن نيز بر آن تاكيد شده:
« الَّذينَ يَكْنِزُونَ الذَّهَبَ وَ الْفِضَّةَ وَ لا يُنْفِقُونَها في‏ سَبيلِ اللَّهِ فَبَشِّرْهُمْ بِعَذابٍ أَليم(1) و كسانى كه طلا و نقره را گنجينه (و ذخيره و پنهان) مى‏سازند، و در راه خدا انفاق نمى‏كنند، به مجازات دردناكى بشارت ده! »
بديهي است آنچه در اين آيه مورد نكوهش قرار گرفته مساله كنز و ذخيره كردن طلا و نقره و عدم صرف ان در مصارف مولد و كارآفرين و سودرسان به جامعه يا پرداخت آن به نيازمندان است.
در تفسير نمونه در توضيح اين آيه آمده است:
«فلسفه اصلى پول همان گردش كاملتر و سريعتر چرخهاى مبادلات اقتصادى است، و آنها كه پول را به صورت" گنجينه" پنهان مى‏كنند نه تنها موجب ركود اقتصادى و زيان به منافع جامعه مى‏شوند، بلكه عمل آنها درست بر ضد فلسفه پيدايش پول است.
آيه فوق صريحا ثروت‏اندوزى و گنجينه ‏سازى اموال را تحريم كرده است و به مسلمانان دستور مى‏دهد كه اموال خويش را در راه خدا، و در طريق بهره گيرى بندگان خدا به كار اندازند، و از اندوختن و ذخيره كردن و خارج ساختن آنها از گردش معاملات به شدت بپرهيزند، در غير اين صورت بايد منتظر عذاب دردناكى باشند.» (2)
پي نوشت ها:
1. توبه (9) آيه 34.
2. آيه الله مكارم شيرازى ناصر، تفسير نمونه، دار الكتب الإسلاميه، تهران، 1374 ش، ج 7، ص 393.
پرسشگر گرامی:
ضمن تشکر از ارتباط شما با این مرکز؛ با توجه به کمبودهای متعدد امکانات و کاهش اعتبارات پاسخگویی، مرکز ملی پاسخگویی ناگزیر به تغییر رویکرد و اقدام به تمرکز سامانه پاسخگویی کرده است.
از این رو پاسخ سوالات خود را از سامانه های زیر دریافت نمایید.
سامانه هاي فضای مجازی ( اينترنتي):
انجمن گفتگوی دینی: http://www.askdin.com
کانون گفتگوی قرآنی: http://www.askquran.ir
پاسخگوئی زنده اینترنتی از طریق سایت : http://www.09640.ir
سامانه پیامک(فقط احکام شرعی): به شماره 30009640 یا از طریق سایت http://www.30009640.ir
سامانه تلفني : 096400