أيا كتاب إسرار ال محمد سليم بن قيس سندية تاريخي دارد و أيا ترجمه دكتر برخورداري مناسب است
درمورد خود كتاب اكر توضيحاتي داريد ذكر فرماييد
با تشكر

با سلام و آرزوی قبولی طاعات و عبادات شما و سپاس از ارتباط تان با مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
كتاب ابو صادق سليم بن قيس هلالي عامري كوفي به زبان عربي با تحقيق محمد باقر انصاري و ترجمه فارسي كتاب با نام «اسرار آلِ محمد»به همت نشر الهادي قم در سال ۱۴۱۵ هـ.ق به چاپ رسيده است
به صورت كلي اقوال موجود درباره كتاب سليم را به سه دسته مي توان تقسيم كرد:
1. دسته اوّل كه غالب دانشمندان و محدثان شيعه را دربر مي گيرد، كتاب سليم را از اصول معتبر و مستند دانسته اند.
در رأس اين گروه محدّث نعماني (اوائل قرن چهارم) قرار دارد كه با صراحت، همه مندرجات كتاب سليم را معتبر و متقن دانسته است.(1)
2. برخي نيز با اين كتاب مخالفت كرده اند؛ بعضي با اصل استناد اين كتاب به سليم مخالف بوده و مي گويند اصل اين كتاب جعلي است و عده اي ديگر با قبول اصل استناد، روايات آن را رد كرده و احاديث كتاب را موثق نمي دانند.(2)
3. نظريه سوم، راهي در ميان اين دو قول را مي جويد. از يك سو كتاب سليم و سند آن را اجمالاً تصديق مي كند و ادلّه بر مجعول بودن اصل كتاب را نادرست مي داند و از سوي ديگر معتقد است آنچه از نسخه هاي كتاب در قرون بعد برجاي مانده، خالي از تحريف نيست. لذا تمام روايات كتاب سليم بايد به مانند روايات ديگر بررسي شده و پس از بررسي، درباره آن حكم به صحت يا دروغ بودن كرد و اين بررسيِ جزء به جزء، راه ميانه دو قول است و به نظر ما اطمينان بيشتري را نسبت به رد و قبول احاديث كتاب به ما مي دهد.(3)
يراي آگاهي بيشتر رك: مجله آينه پژوهش، شماره 37، 1375 ش؛ پژوهشي درباره سليم بن قيس هلالي، ص 120، مجله دانشكده الهيات و معارف اسلامي دانشگاه مشهد، شماره 60، تابستان 82.
پي نوشت ها:
1. سبحاني، محمد تقي، گامي ديگر در شناسايي و احياي كتاب سليم بن قيس هلالي، ص 20، مجله آينه پژوهش، شماره 37، 1375 ش، ص 22.
2. همان، ص 23؛ جوادي، قاسم، كتاب سليم بن قيس، ص 164- 165، فصلنامه علمي- تخصصي علوم حديث، شماره 35- 36، بهار و تابستان 1384.
3. گامي ديگر در شناسايي و احياي كتاب سليم بن قيس هلالي، ص 23.
موفق باشید.