آيا به زنان پيامبر كه بعد از پيامبر نمي توانستند ازدواج كنند اجحاف نمي شد؟

با سلام و آرزوی قبولی طاعات و عبادات شما و سپاس از ارتباط تان با مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
در ابتدا بايد گفت:
مدال افتخاري كه به همسران پيامبر داده شد، اين بود كه آنان را به عنوان "مادر مؤمنان " معرفي كرد و حفظ حرمت و احترام آنان را بر همه مؤمنان واجب نمود:
ْ «وَ أَزْواجُهُ أُمَّهاتُهُمْ؛ (1) و زنانش مادران مؤمنان هستند».
و از طرف ديگر براي اين كه منافقان قصد داشتند بعد از ايشان با زنانش ازدواج كنند و آنان را سپر توطئه هاي خود ساخته و تحت لواي حرمت آنان بر عليه دين اقدام كنند، ازدواج مسلمانان با آنان بعد از پيامبر را ممنوع كرد. چرا كه اگر ممنوع نمي شد حداقل عواقبي كه جامعه اسلامي را تهديد مي كرد اختلاف و درگيري ميان مسلمان بود به خاطراين هر كسي دوست داشت افتخار ازدواج با همسر پيامبر نصيب او شود و چه بسا برخي در آينده از همين موقعيت سوء استفاده مي كرد از اين رو آيه نازل شده كه:
«وَ لا أَنْ تَنْكِحُوا أَزْواجَهُ مِنْ بَعْدِهِ أَبَدا ؛ (2) و نه آن كه زن هايش را بعد از وى هرگز به زنى گيريد».
اين حكم هم عموم زنان پيامبر از پير و جوان را در برداشت و طبيعي است كه هر كس بهره اي مي برد بايد بهايش را بپردازد. زنان پيامبر مي توانستند از همسري با ايشان چشم بپوشند و طلاق بگيرند و با هر كس خواستند ازدواج كنند و هيچ محدوديت خاصي نداشته باشند ولي در عوض از افتخار همسري پيامبر و مادري مومنان محروم مي شدند، ولي آنان ازدواج با ديگران و رفاه و آسايش كنار آنها را رها كردند و به افتخار همسري با پيامبر راضي شدند و خداوند هم قدرداني كرد و مدال مادري مؤمنان را به آنان هبه كرد.
ودر مجموع اين حكم نه تها مايه اجحاف بر آنها نيست، بلكه موجب افتحار آنان است كه تا ابد اين مدال را به همراه داشته و حتي در آخرت از آن بهره مند باشند. چه اين كه حرمت ازدواج همسران پيامبر با ديگران نظير حرمت ازدواج مادران با فرزندان شان است كه نه تنها سبب اجحاف نشده، بلكه موجب حفظ كرامت و احترام مادر است و اگر غير اين بود سوال بر انگيز بود.
پي نوشت ها:
1. احزاب (33) آيه 6.
2. همان، آيه 53.
موفق باشید.