با سلام . انسان ها از نسل هابیل هستند یا قابیل ؟در اون زمان آنها با چه کسانی ازدواج کردند ؟آیا با خواهر و برادر خودشان با هم ؟
با سلام و آرزوی قبولی طاعات و عبادات شما و سپاس از ارتباط تان با مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
در اين بحث دو احتمال كلّى وجود دارد:
1. قبل از آدم و حوا انسانهاى ديگرى روى كره خاكى زندگى مىكردند. تحقيقات باستانشناسى نشان مىدهد كه نوع انسان يا مانند آن احتمالاً از چند ميليون سال قبل در كره زمين زندگى مىكرده است. فسيلها و جمجمههاى كشف شده اين مطلب را تأييد مىكند، در حالى كه از تاريخ پيدايش حضرت آدم زمان زيادى نمىگذرد. اگر اين احتمال صحيح باشد، شايد فرزندان حضرت آدم، با باقيمانده آن انسانها ازدواج كرده و توليد مثل نمودهاند.
2. هيچ انسانى در زمان حضرت آدم نبوده و فرزندان او با هم ازدواج نمودهاند، يعنى خواهر و برادر با هم تزويج نمودهاند كه اين احتمال دو توجيه دارد:
أ) در آن هنگام هنوز حرمت ازدواج خواهر و برادر تشريع نشده بود، و اين نوع ازدواج ذاتاً حرام نبود.
ب) اين ازدواج ذاتاً اقتضاى حرمت داشته، ولى به خاطر مصلحت عظيمى همچون حفظ نسل بشر و تداوم حيات او روى كره خاكى، حكمت الهى بر آن تعلّق گرفته بود كه در مقطعى كوتاه اين عمل جائز بوده باشد، بعد كه ضرورت برطرف شد، خداوند حرمت را تشريع نموده است.
ظاهر آيات قرآن احتمال دوم را تقويت مىنمايد، چرا كه مىفرمايد: «اى مردم! از پروردگارتان بپرهيزيد كه شما را از يك انسان آفريد. همسرش را نيز از جنس او آفريد. از آن دو، مردان و زنان فراوانى (روى زمين) منتشر كرد». (1)
در اين زمينه احاديث متفاوتى وارد شده است كه هر كدام از اين احتمالات را تأييد مىكنند. بر اساس قاعده، احاديث موافق با قرآن، مقدّم است، پس احتمال دوم بيش تر صحيح به نظر مىرسد. لازمه اين سخن ازدواج فرزندان حضرت آدم (ع) با يكديگر است، زيرا اگر آنها با نژاد و همسران ديگرى ازدواج كرده باشند، آوردن ضمير «منهما؛ از آن دو» در آيه قرآن درست نخواهد بود، چرا كه بر اساس احتمال اوّل نسل آدم از ازدواج فرزندان آدم با غير نسل وى به وجود آمدهاند. (2)
علامه طباطبائي در اين رابطه مي فرمايد: از ظاهر اطلاق آيه شريفه كه مىفرمايد:" وَ بَثَّ مِنْهُما رِجالًا كَثِيراً وَ نِساءً ... بر مىآيد كه در انتشار نسل بشر غير از آدم و همسرش هيچ كس ديگرى دخالت نداشته، و نسل موجود بشر منتهى به اين دو تن بوده و بس، نه هيچ زنى از غير بشر دخالت داشته، و نه هيچ مردى، چون قرآن كريم در انتشار اين نسل تنها آدم و حوا را مبدأ دانسته، و اگر غير از آدم و حوا مردى يا زنى از غير بشر نيز دخالت مىداشت، مىفرمود:" و بث منهما و من غيرهما"، و يا عبارتى ديگر نظير اين را مىآورد تا بفهماند كه غير از آدم و حوا موجودى ديگر نيز دخالت داشته و معلوم است كه منحصر بودن آدم و حوا در مبدئيت انتشار نسل، اقتضا مىكند كه در طبقه دوم ازدواج بين خواهر و برادر صورت گرفته باشد.
و اما اينكه چنين ازدواجى در اسلام حرام است و بطورى كه حكايت شده در ساير شرايع نيز حرام و ممنوع بوده ضررى به اين نظريه نمىزند، براى اينكه تحريم حكمى است تشريعى، كه تابع مصالح و مفاسد است، نه حكمى تكوينى (نظير مستى آوردن شراب) و غير قابل تغيير، و زمام تشريع هم به دست خداى سبحان است، او هر چه بخواهد مىكند و هر حكمى بخواهد مىراند، چه مانعى دارد كه يك عمل را در روزى و روزگارى جايز و مباح كند، و در روزگارى ديگر حرام نمايد، در روزى كه جز تجويزش چارهاى نيست تجويز كند و در روزگارى ديگر كه اين ضرورت در كار نيست تحريم كند، ازدواج خواهر و برادر را در روزگارى كه تجويزش باعث شيوع فحشا و جريحهدار شدن عفت عمومى نمىشود تجويز كند و در روزگارى ديگر كه باعث اين محذور مىشود تحريم كند.
و اين سخن كه ازدواج خواهر و برادر منافى با فطرت باشد درست نيست و فطرت چنين ازدواجى را صرفا به خاطر اينكه ازدواج خواهر و برادر است نفى نمىكند و از آن تنفر ندارد، بلكه اگر نفى مىكند و اگر از آن تنفر دارد براى اين است كه باعث شيوع فحشا و منكرات مىشود و باعث مىگردد غريزه عفت باطل گردد و عفت عمومى لكهدار شود.
و پر واضح است كه شيوع فحشا بوسيله ازدواج خواهر و برادر در زمانى است كه جامعه گستردهاى از بشر وجود داشته باشد و اما در روزگارى كه در تمامى روى زمين غير از چند پسر و چند دختر از يك پدر و مادر وجود ندارند و از سوى ديگر مشيت خداى تعالى تعلق گرفته كه همين چند تن را زياد كند، و افرادى بسيار از آنان منشعب سازد، ديگر عنوان فحشا بر چنين ازدواجى منطبق و صادق نيست.
پس اگر انسان امروز از چنين تماس و عملي نفرت دارد به خاطر علتى است كه گفتيم، نه اينكه به حسب فطرت از آن متنفر باشد، به شهادت اينكه مىبينيم مجوسيان در قرنهايى طولانى (بطورى كه تاريخ ذكر مىكند) ازدواج بين خواهر و برادر را مشروع مىدانستند و از آن متنفر نبودند و هم اكنون بطور قانونى در روسيه (بطورى كه نقل شده) و نيز بطور غير قانونى يعنى به عنوان زنا در اروپا انجام مىشود.(3)
بعضي نسل ادم را از هابيل وشيث ،فرزندان حضرذت ادم دانسته اند.(4)
پى نوشتها:
1. نساء (4) آيه 1.
2. تفسير نمونه، ناصر مكارم شيرازي، ج 3، ص 246، نشر دار الكتب الاسلامية، تهران، بي تا.
3. ترجمه تفسيرالميزان، ج4، ص 229 -230.
4. تاريخ انبياء، سيدها شم رسولي محلاتي، تهران، اسلاميه، 1361 ش، چاپ سوم، ج 1 ، ص 21 - 24.
موفق باشید.