در آیه 173 سوره بقره آمده است که فقط گوشت خوک و میته و خون و حیوانی که هنگام سربریدن نام غیرخدا برده شود حرام است.
من شبهه دارم و آن این است که خوردنی ها و نوشیدنی های حرام فراوان است مثل شراب
، پلنگ،سگ و... این تناقض را طوری برطرف کنید که جای هیچ شبهه ای نماند و قانع کننده باشد. با تشکّر

با سلام و آرزوی قبولی طاعات و عبادات شما و سپاس از ارتباط تان با مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
پرسشگر محترم همان گونه كه نوشته ايد خوردني ها و نوشيدني هاي حرام مفصل تر از آن است كه در اين آيه آمده است.
خداوند به صورت كلي فرموده "طيبات" وپاكيزه ها بر شما حلال و"خبائث" و ناپاك ها بر شما حرام شده اند:
يُحِلُّ لَهُمُ الطَّيِّباتِ وَ يُحَرِّمُ عَلَيْهِمُ الْخَبائِثَ (1)
أشياء پاكيزه را براى آنها حلال مى‏شمرد، و ناپاكي ها را تحريم مى كند.
قُلْ مَنْ حَرَّمَ زينَةَ اللَّهِ الَّتي‏ أَخْرَجَ لِعِبادِهِ وَ الطَّيِّباتِ مِنَ الرِّزْق(2)
بگو: «چه كسى زينت هاى الهى را كه براى بندگان خود آفريده، و روزي هاى پاكيزه را حرام كرده است؟!»
همچنين به عنوان كلي "فواحش و اثم" و "رجس" و "رجز" را حرام شمرده است:
قُلْ إِنَّما حَرَّمَ رَبِّيَ الْفَواحِشَ ما ظَهَرَ مِنْها وَ ما بَطَنَ وَ الْإِثْمَ (3)
بگو: «خداوند، تنها اعمال زشت را، چه آشكار باشد چه پنهان، حرام كرده است و (همچنين) گناه را.
قُلْ لا أَجِدُ في‏ ما أُوحِيَ إِلَيَّ مُحَرَّماً عَلى‏ طاعِمٍ يَطْعَمُهُ إِلاَّ أَنْ يَكُونَ مَيْتَةً أَوْ دَماً مَسْفُوحاً أَوْ لَحْمَ خِنزيرٍ فَإِنَّهُ رِجْس (4)
بگو: «در آنچه بر من وحى شده، هيچ غذاى حرامى نمى‏يابم بجز اينكه مردار باشد، يا خونى كه (از بدن حيوان) بيرون ريخته، يا گوشت خوك- كه اينها همه پليدند-وَ الرُّجْزَ فَاهْجُر (5)
و از پليدى دورى كن.
طبيعي است كه برخي از مصداق هاي رجس، رجز و خبيث براي مردم شناخته شده است وبه طور طبيعي و فطري بدان گرايش ندارند مثلا هيچ كس به خوردن مدفوع يا گوشت سگ يا ... گرايش ندارد و آن را رجس و خبيث مي داند و تصريح بر حرمت اينها هيچ ضرورتي ندارد ولي بعضي خبيث ها و رجس و رجز ها هستند كه مردم آنها را طيب مي پندارند و رجس و رجز نمي دانند و در چنين مواردي، تصريح لازم است وتصريح و حصر در اين آيه، ناظر به همين اعتقاد مردم است. (6) آنان در عين اين كه بسياري از طيبات را طيب دانسته و بدان گرايش دارند، بعضي از خبائث را هم طيب مي شمارند و بدان تمايل بلكه تمايل شديد دارند مانند خمر، گوشت مردار و خوك و گوشت حيواني كه به نام بت و ... ذبح شده است و خداوند در اين آيه اينها را كه در واقع خبيث هستند و مردم بدان تمايل دارند و طيب مي پندارند، را بيان كرده و حصر در آيه ناظر به اينها است نه حصر حقيقي؛ و بيان جزئيات حلال وحرام ها به سنت و بيان پيامبر واگذار شده است.
طبيعي است كه وقتي خون، ميته و مدفوع خبيث، ناپاك وحرام مي باشند، حيواناتي هم كه غالبا خوراكشان اين ناپاك ها مي باشد، ناپاك بوده و حرام مي باشند و درندگان از حيوانات و پرندگان و ماهي ها از اين زمره اند و شناسايي كامل آنها به علم خدايي محتاج است و پيامبر كه تعليم شده خدايي است، بايد اينها را با ذكر جزئيات اعلام كند.
پي نوشت ها:
1. اعراف(7) آيه157.
2. همان، آيه32.
3. همان، آيه33. 4. انعام(6) آيه 145.
5. مدثر(74) آيه 5.
6. سيد عبدالحسين طيب، اطيب البيان، تهران، اسلام، 1378، ج2، ص298.
موفق باشید.