به نام خدا
سلام عليكم
برخى از دشمنان اسلام و شبهه افكنان و نا آگاهان ميگويند: خدا به جاى اين همه آيه و احكام و دستور يك تور بهشت و جهنم ميگذاشت همه ايمان مياوردند! معلوم نيست خدا چرا اين همه خود را زحمت داده!
البته در بى اطلاعى و احيانا دشمنى اينها شكى نيست.

اما خداوند متعال ميفرمايد مؤمنان كسانى هستند كه به غيب ايمان دارند. پس چه بهشان بهشت را نشان بدهى و چه ندهى آنقدر به خدا اعتماد و اعتقاد دارند كه نديده هم ايمان دارند كه معادى هست بهشت و جهنمى هست البته با دليل هم ميشود گفت كه هستند اما مؤمن فراتر از علل عقلى يقين به خداوند متعال دارد.
دوم در قرآن خداوند متعال فرموده است در داستان حضرت موسى (ع) به اين مضمون كه بنى اسرائيل به حضرت گفتند كه ما را به يقين برسان ما يك علت محكمى از تو ميخواهيم حضرت هفتاد نماينده از ايشان را به جايى برد موسى (ع) آيات برايشان خواند و خداوند متعال براى يقين آوردن اينان كوه را بالاى سرشان نگه داشت زمانيكه كوه بالاى سرشان بود حرف موسى (ع) را تأييد كردند زمانيكه اين قول و قرار تمام شد پيامبر خدا را انكار كردند!
البته در گمراهى و عناد و دشمنى يهود با خدا شكى نيست و بعده ها در اسلام هم دست بردند.
يا در آيه ديگرى خدا ميفرمايد زمانيكه در كشتى هستيد و طوفان ميشود خدا خدا ميكنيد همين كه پايتان به خشكى رسيد دوباره راه گناه را در پيش ميگيريد.
در آيات متعددى هم تأكيد بر اختيار انسان كرده و بهشت را نتيجه ايمان و عمل صالح و جهنم را نتيجه كفر و اصرار بر گناه معرفى نموده است.
هر چند هيچ ارتباط مكانيكى و قطعى در باره ايمان و وارد شدن به بهشت نيست و اينها لازمند اما باز خدا هر كه را بخواهد وارد بهشت ميكند.
و همچنين لوازم و شرايط بيرونى و درونى براى هدايت انسان ها مهياست مثل عقل و فطرت و قرآن و پيامبر و امام و استمداد غيبى و كتاب و مؤمنان و
كمكهاى الهى و غيره.
و بر عكس راه ضلالت هم هست و انسان بايد خود برگزيند يك راه را.
و مطمئنم كسانى كه در اين شرايط ايمان نمياورند با ديدن بهشت و جهنم هم ايمان نخواهند آورد شايد هم براى مدتى تحت تأثير قرار بگيرند اما چون بينش كافى ندارند احتمالا برميگردند.
به علاوه در طول تاريخ پيامبران بسيارى آمدند و اكثرا به شهادت رسيدند و بدترين افراد هم كسانى هستند كه با دين دشمنى كردند اگر خداوند متعال يك چيزهايى را عيان ميكرد خبث درونى انسان ها به علت گناهانشان بيشتر نمايان ميشد چنانكه بعد يازده معصوم و بيست و چهار هزار پيامبر آخرى را از ديده ها پنهان نمود.
با همه اين تفاسير اين روش خدا و عيان نكردن بعضى چيزها ريشه در حكمت وى دارد چنان كه خدا براى حفظ آخرين امام ،از چنگال ظلم بشر از ديده ها مخفى اش كرد اگر يهود پيامبر كشى كردند امويان و عباسيان ، امام كشى كردند.
و اين مخفى نگه داشتن ميتواند آزمايشى براى مؤمنان باشد.

با سلام و آرزوی قبولی طاعات و عبادات شما و سپاس از ارتباط تان با مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
دوست گرامي
متن ارسالي شما را خوانديم و ظاهرا سوال مطرح نشده بود تا پاسخگوي شما باشيم.
در صورتي كه سوالي در ذهن داريد آن را براي ما ارسال نماييد تا پاسخگوي شما باشيم.
موفق باشید.