بسم الله الرحمن الرحيم
سلام علیکم
در حديثی از حضرت محمد (صلى الله عليه وآله) نقل شده است: «اَلْبَخيلُ حَقّاً مَنْ ذُكِرْتُ عِنْدَهُ فَلَمْ يُصَلِّ عَلَىَّ; بخيل ترين اشخاص كسى است كه نزد او اسم من برده شود و او صلوات نفرستد».
و من طوري هستم که دوست ندارم نام ايشان را بشنوم يا اگر مطالعه ميکنم دوست ندارم نام ايشان را ببرم که مبادا صلواتي بفرستم البته دليلش را در اين ميدانم که حتما بايد هنگام شنيدن نام ايشان صلواتي بفرستم و به همين دليل دوست ندارم نام ايشان را بشنوم و شايد از تنبلی و بيحوصلگي باشد لذا ميخواهم بدانم
1. آيا بنده مشمول حديث فوق ميشناسد و بخیلم؟
2. آيا اين حس دروني و اينکه دوست ندارم نام ايشان را بشنوم يا اگر مطالعه ميکنم دوست ندارم نام ايشان را ببرم که مبادا صلواتي بفرستم گنـــــاه است؟
با آرزوی توفیق الهی * التماس دعا
با سلام و آرزوی قبولی طاعات و عبادات شما و سپاس از ارتباط تان با مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
فرستادن درود و صلوات بر پيامبر و آل ايشان(ص) از مستحبات موكد است كه از آيه شريفه «ان الله و ملائكته يصلون علي النبي يا ايها الذين آمنوا صلوا عليه و سلموا تسليما»(1) اين استحباب استفاده مي شود و در بين مسلمانان اعم از اهل سنت و شيعه مورد اتفاق است كه هنگام شنيدن نام آن حضرت مستحب است بر ايشان صلوات بفرستند و در تشهد نماز هم به اتفاق علماي شيعه و بيشتر اهل سنت واجب است بر آن حضرت صلوات بفرستيم. منتهي اهل سنت فقط بر خود پيامبر(ص) صلوات مي فرستند ولي شيعه بر آل ايشان هم مي فرستد. در روايات متعدد و فراواني آثار و بركات دنيوي و برزخي و اخروي صلوات فرستادن بر پيامبر و آل ايشان، براي كسي كه صلوات مي فرستد بيان شده است. از سوي ديگر هم رواياتي وجود دارد كه كسي را كه هنگام شنيدن نام پيامبر(ص) بر ايشان صلوات نمي فرستد را نكوهش كرده از جمله همين روايتي كه در سوال ذكر كرديد كه بخيل ترين افراد كسي است كه بر پيامبر صلوات نفرستد. يا در روايت ديگر خود پيامبر اكرم(ص) فرمودند كه كسي كه نام مرا بشنود و صلوات نفرستد به من جفا نموده است: «و اما اجفي الناس فرجل ذكرت بين يديه فلم يصل علي»(2)؛ اما جفاكارترين افراد كسي است كه نام مرا بشنود و بر من صلوات نفرستد.
بنابراين اينكه شما دوست نداريد نام ايشان را بشنويد تا صلوات نفرستيد، اين روحيه خوبي نيست و ان شاء الله مشمول روايت نمي باشيد. شما بايد با تمرين و مداومت بر ذكر صلوات به خود عادت بدهيد كه زياد صلوات بفرستيد و براي ايجاد انگيزه خوب است رواياتي كه در باب آثار و بركات صلوات فرستادن بر پيامبر و اهل بيت(ع) آمده را بخوانيد كه در بيشتر كتب حديثي شيعه و سني وجود دارد. وقتي شما با اين احاديث و آثار آن آشنا شديد اشتياق پيدا مي كنيد به صلوات فرستادن. وقتي به اين فكر كنيد كه همانطور كه در آيه فوق آمده خداوند و ملائكه بر پيامبر(ص) درود مي فرستند و از ما هم مي خواهند كه بر ايشان درود بفرستيم در واقع صلوات ما با صلوات خداوند و ملائكه در يك راستا قرار مي گيرند، اين انگيزه خوبي مي شود براي فرستادن صلوات. همچنين توجه به اين حديث شريف كه مرحوم كليني در كتاب كافي از امام صادق(ع) نقل كرده است كه فرمود: «فإنّه من صلّي علي النّبي صلاة واحدة، صلّي الله عليه ألف صلاة في الف صفّ من الملائكة، و لم يبق شيء ممّا خلقه الله إلّا صلّ علي العبد لصلاة الله عليه و صلاة ملائكته»(3)؛ همانا كسي كه يك صلوات بر رسول خدا(صلي الله عليه و اله) فرستد خدا بر او هزار صلوات در هزار صف از فرشتگان مي فرستد، و باقي نمي ماند چيزي از مخلوقات خداوند مگر اينكه درود مي فرستد بر آن بنده زيرا خدا و فرشتگان بر او صلوات فرستاده اند.
آيا يك صلوات فرستادن ارزش ندارد به اينكه اين همه درود و صلوات آن هم از طرف خداوند و ملائكه و تمام مخلوقات بر ما فرستاده شود و طبق روايات ديگر با يك صلوات فرستادن تمام گناهان ما پاك شود؟
البته ممكن است بر اثر تلقين زياد دچار يك حساسيت و وسواسي شده باشيد كه مي توانيدبا بي تفاوتي و اعتنا نكردن از كنار آن بگذريد. چرا كه قطعا شما هم پيامبر را دوست داريد و هم صلوات بر او. اما گاهي به خاطر تنبلي صلوات نمي فرستيد كه مطمئن باشيد با خواندن روايات و جملات بزرگاني مانند آيت الله بهجت راجع به صلوات علاقه مند خواهيد شد.
براي اطلاعات بيشتر با بخش تلفني ما به شماره 09640 با بخش اخلاق تماس بگيريد.
پي نوشت ها:
1. احزاب(33) آيه 56.
2. مجلسي، محمد باقر، بحار الانوار، چاپ بيروت، ج81، ص257.
3. كليني، محمد بن يعقوب، الكافي، انتشارات اسلاميه، ج2، ص492.
موفق باشید.